Pozíciók
Évzáró jelentésben összegezte tapasztalatait a Munkaügyi Közvetítői és
Döntőbírói Szolgálat. Emlékezetes, hogy megalakulása idején, 1996. júliusában a
szolgálat a szekszárdi húsos sztrájknál működött közre első alkalommal
munkahelyi konfliktus megoldásában. Azóta 58 ügyet „regisztráltak", amiből 37
kollektív munkaügyi vita volt, 12 esetben (hét helyszínen, összesen 42 nap
időtartamban) közvetítettek a vitában álló felek között. Elgondolkodtató, hogy
az
ágazatok közül az élelmiszeripar vezet, az 58-ból 10 ügy (konfliktus) ezen a
területen keletkezett. Mint dr. Gulyás Kálmán igazgatótól megtudtuk, különösen
a konzervipar (Dunakeszi, Paks, Nagyatád) vette igénybe a szolgálat
közreműködését.
A jelenség bizonyos szempontból pozitívan is értékelhető. Nehéz lenne ugyanis
elhinni, hogy Magyarországon, a munka világában másfél év alatt csak 58
esetben fordult elő a szolgálat tevékenységi körébe tartozó eset. Inkább az a
valószínű, hogy a munkavállalók nem mertek, vagy a munkáltató elzárkózása
miatt nem tudtak (mindkét oldal együttes akarata szükséges) közvetítőhöz
fordulni.
Felmerül persze a kérdés, hogy mikor hasznos, szükséges külső közvetítő egy
konfliktus megoldásához? Általában akkor, ha a szembenállók közel azonos
pozícióban vannak és kölcsönös érdekük egy jó kompromisszum megkötése. Hát,
itt a baj! A pozíciónál és a kompromisszumnál. Ha ugyanis a munkáltatók
pozíciója összehasonlíthatatlanul jobb, mint a munkavállalóké, akkor legtöbb
esetben nem kötnek kompromisszumot. Megoldják erőből a felmerülő
problémákat. Igazából konfliktus sem lesz, mert ahhoz partner kell, aki azt
fölvállalja. De ki, hol és milyen eséllyel? Ez itt a bökkenő.
Ezért volt talán csak 58 ügye másfél év alatt a Munkaügyi Közvetítői és
Döntőbírói Szolgálatnak. Holott konfliktusból nincs hiány. Sajnos.
-th