A T. Házban jártunk
A privatizálás lezárult, felejtsük el?
A Húsos történetében jeles eseménynek számít, hogy a parlament plenáris ülésén
Dr. Dávid Ibolya országgyűlési képviselő (MDF) felszólalásában hosszan idézte
lapunk egyik írását. Az ellenzéki képviselő a kormánypárti honatyák figyelmét
hívta fel arra az elemzésre, amelyet a szekszárdi húsüzem privatizálásáról
egyébiránt az MSZP politikai műhelye készített és lapunk hozott nyilvánosságra.
Úgy gondoltuk, az illendőség megkívánja, hogy megkeressük kedves
„olvasónkat", megköszönjük érdeklődését és további kitartásra buzdítsuk a
szekszárdiak ügyében, amely csak-csak nem akar megoldódni.
A rokonszenves frakcióvezető-helyettes asszony Tolna megyében élő politikus, a
T. Házban valószínűleg nincs aki nála többet tudna a szekszárdi húsosok
küzdelmeiről. Íróasztalán kilónyi papír jelzi, hogy nagyon komolyan készült
azokra a felszólalásokra, amelyekkel megpróbálta kideríteni az igazságot. Ha
egyenlőre nem is ért célba, a fáradozása mindenképpen tiszteletet érdemel.
Szívesen vállalkozott a parlament folyosóján egy kis töprengésre, amikor a
nyári
szünet előtt az egyik ülés után felkerestük. Mi történt tulajdonképpen a
szekszárdi
húsüzemmel, miről szól ez a történet? - kérdeztük.
- Ha röviden kellene összefoglalnom a történtek lényegét, akkor egy elrontott
privatizációról van szó, amelyik az első pillanattól kezdve hibákkal van tele.
Dr.
Csiha Judit miniszter asszonyhoz interpellálva megkérdeztem, hogy ki a felelős
ezért az elrontott privatizációért?
Szerintem az első nagy hibát akkor követték el a privatizátorok, amikor egy
ilyen
vevőnek adták oda a Szekszárdi Húsipari Rt.-t. Egy olyan valakinek, akinek
megkérdőjelezhető volt a szakmai múltja, vagy pontosabban talán nem is volt
múltja. Úgy tűnik, nem vizsgálták a vevőt, mint üzleti partnert és az az üzleti
terv,
amit tőle elfogadtak, homokvárra emlékeztető valami volt.
A miniszter asszony azt válaszolta nekem, hogy megakarták menteni a céget és
egy „mentőötlet" volt a privatizáció.
Megítélésem szerint ez az eset arra hasonlít, mint amikor a vízben fuldoklónak
olyan embert küldenek a segítésére, akinek víziszonya van, és egyébként úszni
sem tud. Lehet, hogy nagyon nemes volt a szándék, hogy „megmentik" a
szekszárdi céget, csakhogy alkalmatlan eszközzel, hibás módon próbáltak
segítséget nyújtani. Úgy tűnt nekem, hogy ezt követően már hiába készített az
ÁPV Rt. megfelelő adásvételi szerződést, amelyben megpróbált mindent jól
körülbástyázni.
Nem mindegy ugyanis, hogy kivel kötnek meg egy ilyen szerződést. Ha teszem
azt Rotschild báró a szerződő fél, bizonyára sokkal körültekintőbben jár el a
kötelezettségvállalásokat illetően. Akkor most lenne mentség. De amikor a
templom egerével fogadtatnak el bizonyos feltételeket, akinek teljesen mindegy
hogy száz milliót, egy milliárdot vagy négy milliárdot nem tud megfizetni, akkor
teljesen más a helyzet. Hiába szép a szerződés, ha a vevő nem teljesíti a
kötelezettségeket.
Ilyen értelemben a privatizációs társaság büszke lehet arra, hogy egy szép
szerződést csinált, de az elmúlt egy év megmutatta, hogy ez a szerződés mennyit
ér. Hogy csak a leginkább ismert példát mondjam: az új tulajdonos a szó szoros
értelmében áthelyezéssel rakott át embereket a Szekszárdi Húsipari Rt.-ből a
másik cégébe, a Metracoba. Pedig kötelezettséget vállalt arra, hogy megtartja az
adásvételkor regisztrált állományi létszámot, mégis tizesével, húszasával szépen
eltüntette az embereket. Hetekig kint lógott a felhívás, hogy miért kell átmenni
a
Metracoba. A szöveg is úgy szólt, hogy áthelyezés. Leírták, mi az előnye, mi a
hátránya, ha valaki marad. Már 1997 januárjában azzal csalogatták a népet, hogy
a Húsipari Rt. úgyis tönkre fog menni és csődbe jut, a másik cég viszont majd
prosperál. Visszatekintve azért ez nagyon érdekes...
Sorolhatnám a szerződés körüli anomáliákat hosszú ideig. Szerintem a szándék
ott csúszott félre, amikor ezzel a partnerrel egy ilyen szerződést kötöttek.
Innentől
kezdve azután hibát hibára halmoztak a Pozsonyi úton. Hiszen voltak jelzések
elég korán arról, milyen körülmények között működik a cég, hogy
visszadátumozással, okirathamisítással és egyebekkel manipuláltak. Ennek
ellenére az ÁPV Rt. a füle botját sem mozdította, majd nagy unszolásra, amikor
már a tüntetés is lezajlott a parlament előtt, közvetítést ígért a munkaügyi
tárca
vezetője. Akkor kezdték átnézni a privatizációs szerződést, vajon mit lehetne a
vállalt kötelezettségekből behajtani a vevőn. De aztán hipp-hopp eljutottunk
odáig, hogy megszűnt a munka a Húsipari Rt.-nél, és megindult a felszámolási
eljárás.
A történet azért különösen fájó Tolna megyében, mert nem csak az ezerkétszáz
húsipari dolgozót hozta lehetetlen helyzetbe az elrontott privatizáció, hanem
nagyon sok gazdálkodót, beszállítót, üzleti partnert is. Akik most pereskednek,
tiltakoznak, futnak a pénzük után. Arról már nem is szólok, hogy micsoda
köztartozást csinált az új tulajdonos az önkormányzatnak és számos
közintézménynek.
A helyi közvéleményt már csak emiatt is élénken foglalkoztatta az eset. Két féle
véleményt lehetett hallani. Az emberek egyik csoportja azt hangoztatta, hogy
valami nagy kutyák állhatnak az új tulajdonos mögött, ha hónapokig hagyják az
illetékesek, hogy törvényen kívüliséget élvezzen a megyében, az országban,
mindenkivel szemben, az adóhatóságtól a hitelezőkig. Sokan hozzátették, hogy a
patrónusok biztosan a saját zsebükre is gondoltak.
A másik csoportba azok tartoztak, akik szerint a magyar hatóságok vessenek
magukra, hiszen látható volt egy-két hét után, hogy intézkedni kellene. Nem
tették meg, engedték, hogy ez az ember az orránál fogva vezessen mindenkit, aki
az utjába került. Ügyes húzásként túszul használta fel az ezerkétszáz
munkavállalót és a beszállítókat. Mindenki attól félt, hogy ha a rendezetlen
számlák miatt megindítja a végrehajtási eljárást, vagy elzárja a vízcsapot, a
gázcsapot, számláját, akkor az ő fejére hullik vissza, hogy ezeknek az
embereknek nem lesz munkahelye.
A történet ilyenformán a magyar közállapotokról is szól. Ez a vevőnek felcsapott
úriember rájött arra, hogy nálunk hónapokig lehet büntetlenül különböző
dolgokat megtenni, mert a magyar hatóságok olyan lassan reagálnak, ha
egyáltalán reagálnak ezekre a cselekményekre, hogy addig sok millió forinttal
gyarapíthatja a maga hasznát.
Nem tudom, hogy ha az ÁPV Rt érintett vezetői, teszem azt, a saját vállalatukat
adták volna el, ki az a préda, könnyelmű ember, aki saját vagyonával megteszi
ezt. Elképzelhetetlen. Amikor akkora arányt tévesztettek a privatizátorok, hogy
tíz millió forintért kapun belül engedtek egy idegent, akinek ilyenformán
megengedték, hogy bizonytalan készletekhez hozzájusson, ezerkétszáz embert
dolgoztathasson, bizony azt kell hogy mondjam: az én szememben bűnösebbek,
nagyobb felelőséggel tartoznak, mint az, aki ezt csak kihasználta.
(H)