A Munka Törvénykönyve módosításáról
Az Országgyűlés 1997. júniusában hosszas előkészületek, viták és előzetes
egyeztetések után módosította a Munka Törvénykönyvét (Mt.). A
nagyságrendjében közepes mértékűnek minősülő módosítás - a munkaviszony
létesítése alsó határának 15 évre való emelése kivételével - 1997. július 1-jén
lépett hatályba. A fontosabb módosításokat az alábbiakban az MSZOSZ Jogi
Irodájának értékelése alapján közöljük.
1.) Az Mt. 21. §-a jelentős mértékben módosul, javítva a szakszervezeti
tevékenység feltételét. Az első bekezdés újdonsága, hogy a jövőben az állami
szervek és a munkáltatók mellett a helyi önkormányzatok is (tehát valamennyi
települési önkormányzat) kötelesek a szakszervezetekkel együttműködni.
Ugyanezen bekezdés írja elő, hogy a korábban is meglévő munkáltatói, állami
szerv, illetve most már önkormányzati szervek a szakszervezetek számára a
szükséges információkat, illetve észrevételeikre vonatkozó választ határidőben,
30 napon belül kell, hogy közöljék.
2.) Két új bekezdéssel is kiegészül az Mt. 21. paragrafusa. A (3) bekezdés
valójában a mostani törvénymódosításban kimerítően szabályozott munkáltatói
jogutódlás esetére ír elő külön tájékoztatási kötelezettséget a jogutódlás
előtt.
Hiánypótló a 21. § (4) bekezdésének új szövege, a munkáltatónál képviseletre
jogosult szakszervezeti szerv meghatározásával. A napi jogalkalmazás és a bírói
gyakorlat eddig is a (4) bekezdés tartalmát alkalmazta, mindezek törvénybeni
leírása azonban a viták, illetve ezzel összefüggésben a munkahelyen nem létező
szakszervezetek illetéktelen beavatkozási kísérleteinek megy elébe.
3. A kifogás intézménye annyiban bővült, hogy a szakszervezeti tisztségviselők
tekintetében megnyílt a vétó alkalmazhatósága, ha munkaviszonyát a felsőbb
szakszervezeti szerv egyetértése hiányában szüntették meg. Ez a változás
alapvető újdonság, egyértelmű védelmet jelent a tisztségviselőnek, garantálja
azt,
hogy a kifogás intézése alatt nem szűnik meg a munkaviszonya, sőt a módosítás
17. §-ában foglaltakkal együtt - a tisztségviselő igaza esetén - biztosítja azt
is,
hogy a munkáltató nem távolíthatja el a munkahelyéről, nem szüntetheti meg a
munkaviszonyát.
4. Jelentős újdonság, a 28. § (1) bekezdésében, hogy az eddigi felettes szervi
tájékoztatás helyett rendkívüli felmondás esetén a munkáltató választott
szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállaló esetén a felettes szakszervezeti
szerv véleményét kell, hogy kikérje. Ez a tisztségviselők rendkívüli felmondás
elleni védettségét jelentősen erősíti. Keretek közé szorítja a törvény a 28. §
új (2)
és (3) bekezdése által a felettes szakszervezeti szerv működését, azzal, hogy a
tisztségviselővel kapcsolatos munkáltatói tájékoztatást követően a felettes
szervi
választ 8 napon - tisztségviselő munkaviszonyának rendkívüli felmondásáról
történt értesítés esetén 3 napon - belül kell a munkáltatóval közölnie, egyet
nem
értés esetén részletes indokkal. Ha erre nem kerül sor időben, a válasz
elmaradása
egyetértésnek minősül.
5. A kollektív szerződések kiterjesztésének napi vitáiban merült fel a részleges
kiterjeszthetőség igénye. Ezt pótolja a módosítás 5. §-a. Előnyös a változás a
munkavállalók és a munkáltatók számára egyaránt.
6. A 7. § egész tartalma új, a jogutódlást részletező előírásokat tartalmaz.
Lényegi
tartalma más jogágak és az alapvető jogelvek alapján ugyan eddig is
érvényesültek, de a pontos Mt-beni szabályozás a munkavállalók helyzetét
javítja, biztonságukat erősíti. Egy évig a korábbi kollektív szerződés lényegi
tartalmának a fenntartása, illetve a jogutód cég előnyösebb tartalmú kollektív
szerződésének kötelező érvényesítése pedig kifejezetten munkavállalói érdekeket
szolgál.
7. A munkaviszony létesítése alsó határának megemelése előnyös a
munkavállalók számára, csökkenti a majdnem gyermekmunka eseteit, s ezáltal a
munkavállalók kiszolgáltatottságát.
8. A jogutódlással összefüggő új szabály a 9. § rendelkezése is, e körben a
lényegi újdonság a jogelőd és a jogutód jogutódlást követő egy éven belüli
egyetemleges felelőssége a jogutódlás előtti munkáltatói kötelezettségekért. A
változás nagyon fontos, dolgozót védő újítás.
9. A 12. §-ban foglaltak nemcsak más törvényből átvett szabályok, hanem
tartalmukban is megújítottak. Előnyösebbek a munkavállalóknak a leépítési
létszámok, több a joga a dolgozói szervezeteknek a leépítés során és
részletesebbek a jogérvényesítési lehetőségek szabályai is.
10. Hátrányos a munkavállalókra a rendkívüli felmondás határidejének ismételt
felemelése (14. §). Előnyös ugyanakkor, hogy a szakszervezetek elérték, hogy a
dolgozó védekezési, illetve tisztségviselő esetében az előzetes felettes szervi
véleményezés jogát a rendkívüli felmondás előtt is kimondja a szabályozás. Ez
felkészülési időt is ad a munkavállalónak a végső döntés előtt.
11. Elenyésző szövegezési pontosítást tartalmaz csupán a 15. § első része. A
második rendelkezés ugyanakkor alapvető fontosságú a munkavállalók számára, a
jogutódlás sajátos esetében a korábbi munkáltató kezességének előírásával.
Nagyon jelentős - bár a korábbi szabályozásból is kikövetkeztethető - új
rendelkezés a 17. § második részében [b) pont] foglalt szabályozás. Ez
garantálja,
hogy a jogellenesen elbocsátott szakszervezeti tisztségviselőt - ha ő is akarja
-
vissza kell venni a korábbi munkakörébe. Nem lehet tehát esetében pénzzel
megváltani a munkáltatói jogsértést.
12. Öt éves szakszervezeti követelés teljesül a 18. §-ban. A § második
szövegrésze régi igényt megfogalmazó új munkavállalói követelés. Mind
értékben, mint lélektanilag nagyon értékes, munkavállalói érdeket kifejező
döntés.
13. Munkavállalói érdeket szolgál a 21. § első részében foglalt
szövegpontosítás.
Biztosítja, hogy a munkaszerződésben előírt rendszeres pótlék is a távolléti díj
része lehessen.
14. A Legfelsőbb Bíróság Munkaügyi Kollégiumának korábbi, nem egyszer
munkavállalói oldalon is bírált 154. számú állásfoglalásának szövegét veszi át
érdemben a 23. §. Szükséges, a munkavállalók számára is hasznos az eddigi bírói
gyakorlatot törvényre emelő változtatás. Tény ugyanakkor, hogy a jó munkaerő
pozícióban lévő, fizetőképes munkahelyen dolgozóknak hátrányos is lehet ez a
szabály, mert változatlanul nem lesz mód arra, hogy eredeti munkahelyükön, de
mégis új cégnél továbbfolytatva munkájukat, korábbi munkáltatójuktól
végkielégítést és felmondási térítést követelhessenek.
Összefoglalva: a mostani törvénymódosítás többségében a munkavállalók és a
szakszervezetek érdekeit szolgálják. Ez döntően a módosítás gerincét kitevő
európai uniós irányelvek átvételéből következik. Régen volt ilyen előjelű
változás
a munkaügyi szabályozásban!