A privatizáció társadalmi hatásai
Felülvizsgálják a szerződéseket
Lassan végetér a húsipar privatizációja. Vélhetően egyszer majd érdemes
lesz összegezni a szakágazati tapasztalatokat. A privatizáció társadalmi és
gazdasági hatásairól rendezett konferencián Suchman Tamás miniszter - az
általános tapasztalatokról szólva - számos vitatott, napjainkban is
problematikus
kérdést érintett. Hangsúlyozta, hogy bár törvényi szabályozás keretei között
zajlik
kezdetek óta a privatizáció, a magánosítást kísérő egyes jelenségek hatására a
társadalom negatívan ítéli meg a folyamatot.
Az emberek a magánosítás számlájára írják a rendszerváltás óta megszűnt 1,2-1,3
millió munkahelyet, holott ennek legfeljebb a harmada vezethető vissza a
privatizációra. Az eladott vállalatok egy részénél nem, vagy csak nehéz
körülmények között működhetnek az érdekvédelmi szervezetek.
A kutatóbázisok többsége, annak ellenére, hogy társasággá alakultak át, a
szakadék szélére jutott. Márpedig, ha sem a képzést, sem a kutatómunkát nem
tudjuk olyan szinten fenntartani, hogy alkalmassá tegyék az országot a
fejlődésre,
akkor azzal kell számolnunk, hogy menthetetlenül a bérmunkások országa
leszünk, - hangsúlyozta a miniszter.
Előadásához csatlakozva tudományos szakemberek is több negatív jelenségre
hívták fel a figyelmet, többek között arra, hogy a mintegy 200 ezer műszaki
értelmiségi sorsa szorosan összefügg az ország kilábalási lehetőségével.
Márpedig sajnos, egyre többen külföldre mennek, mert itthon nincs lehetőségük
tehetségük kibontakoztatására.
A privatizációs ügyleteket mind felülvizsgálják, közölte Suchman Tamás, és
nemcsak a pénzügyi kötelezettségek betartását ellenőrzik, hanem a
foglalkoztatási
szint megtartására adott garanciákat is. Kérdésre válaszolva kifejtette, hogy az
önkormányzatok megkapják a különböző címeken részükre járó juttatásokat -
87 milliárd forintot pénzben és részvényben, - de nem helyesli, hogy például
haszonbérletbe kapjanak bizonyos üzemeket. Az önkormányzatok éljenek saját
bevételeikből és költségvetési támogatásból, mert - néhány kivételtől eltekintve
- nem alkalmasak önálló gazdálkodásra.
Sajnálattal, de egyetértett azzal a panasszal, hogy a privatizáció következtében
nagymértékben csökkent a munkavállalói kollektívák súlya. Tapasztalatai szerint
- mint mondotta - ott a legkedvezőbb a helyzet, ahol a vagyon a dolgozók és a
menedzsment tulajdonába került.
Egyes privatizációs ügyletekről gyakran hallani, hogy nem etikus, bár nem is
törvénytelen, hogyan lehetséges ez? - tette fel a kérdést az egyik vitázó. A
miniszter szerint ezt elsősorban a laza törvényekkel lehet magyarázni, de
hiányolta, hogy a kifogásolók soha nem szolgálnak konkrét bizonyítékokkal.
Ilyen esetekben gyanakszik a közvélemény gazdasági, erkölcsi korrupcióra.
Elmondta, hogy az új privatizációs törvény többlépcsős döntési eljárást vezetett
be, ami elvileg kizárja a korrupció lehetőségét.
A privatizációval kapcsolatos gondok, problémák döntően abból adódtak és
erednek, hogy gazdaságilag nehéz helyzetben lévő társaságoknál kellett
végrehajtani a magánosítást. Csak tetőzte a hibákat, hogy az elmúlt öt-hat évben
két nagy lehetőséget is elszalasztottunk. - mondotta Suchman Tamás. Arra
célzott, hogy az előző kormányzat idején a mintegy 2,5 milliárd dollár bevétel
szétforgácsolódott, program nélkül szinte felszívódott, a múlt évi rekord
bevételeket pedig véleménye szerint nem kellő hatékonysággal használjuk fel.
„Meggyőződésem a mai napig, hogy rendkívül meggondolatlan és az ország
számára hátrányos döntést hozott a parlament", amikor ezt a nagy tőkét nem a
gazdaság fejlesztésére fordította. Ott állunk, ahol korábban, van ugyan most már
átgondolt stabilizációs politikánk, csak éppen nincsenek meg hozzá a szükséges
források.
Azt a véleményt is elfogadta, hogy a kormány az elképzeléseihez nem mindig
találta meg a legmegfelelőbb szakembereket. Hangsúlyozta viszont, hogy a
gazdaság fellendítése nemcsak pénz kérdése, legalább ennyire fontos, hogy
kialakuljon az országban a közös gondolkodás, az alkotói légkör.
N.L.
|
-A cégünk privatízációja egyébként törvényes volt...
|