Az EU-csatlakozás után is versenyképes lesz a Pick
Beszélgetés Bihari Vilmos vezérigazgatóval
Tanulni szeretnénk abból, hogy amikor Ausztria belépett az Európai
Unióba, az osztrák élelmiszeriparnak közel 40 százaléka tönkre ment. Ezért
igyekszünk a világ legigényesebb piacain is versenyképessé tenni magunkat.
Ehhez részben növekedni kell, a növekedést azonban úgy kell végrehajtani,
hogy bővüljön a termékeink választéka is - jelentette ki lapunknak adott
interjújában Bihari Vilmos, a Pick Szeged Rt. vezérigazgatója, akit az esetleges
cégvásárlásokról, a Pick-csoport tulajdonosi szerkezetének változásáról, a
menedzsment helyzetéről és a legújabb termékfejlesztésről is
faggattunk.
Az első nagy kihívást az jelentette, hogy 1992-ben a
tőzsdére került a Pick - utalt a folyamat kezdetére Bihari. -
Lehetővé vált, hogy tőkét vonjunk be, és olyan fejlesztéseket,
cégvásárlásokat valósítsunk meg, amelyekre máskülönben nem jutott volna
pénz. Így került a Pick-csoporthoz a Herz, a Ringa, a Szegedi Paprika Rt. Ebben
az időszakban a részvények többsége pénzügyi kisbefektetők
tulajdonában volt. Nagyon szórt volt a tulajdonosi kör, nem is ismertük
őket személyesen. A közgyűlés előtt minden évben road
show-kon ismertettük a Pick eredményeit, helyzetét. Úgy éreztük, erről
akkor is tájékoztatni kell a tulajdonosainkat, amikor éppen nincs szükségünk
tőkebevonásra, így New Yorkban, Frankfurtban, Stuttgartban a nagyobb
befektetői alapoknál elmondtuk, mit teljesített a cég. A menedzsment is
kapott ilyenkor visszajelzéseket, aminek jó hasznát vettük. Olyan tulajdonos
azonban a legutóbbi időkig nem volt, akivel a menedzsmentnek a
stratégiai elképzeléseit egyeztetnie kellett volna.
A növekedés lehetôségei
Ebben a tekintetben jelentős változást hozott, hogy idén a
részvények 32,98 százaléka egyetlen tulajdonosi csoport, az Arago birtokába
került. Kérdésünkre, hogy ez mivel járt a stratégia alakítására nézve, Bihari
Vilmos azt felelte: Korábban kialakítottunk egy meghatározott márkapolitikát,
és a cégvásárlásokról ezzel összhangban döntöttünk. Neves márkákat
igyekeztünk megszerezni. Azt is szem előtt tartottuk, hogy a vásárlások
tágítsák a szűk keresztmetszeteket a cégcsoporton belül. A ceglédi
húsipari cég eszközállományának megvásárlásával például nagyon modern
darabolóüzemet tudunk létrehozni, és jól ki tudjuk használni az ottani
hűtőkapacitást, ami nagyban segíti, hogy a rendkívül igényes
japán piacon megszilárdítsuk pozícióinkat. Ugyanakkor sok helyen az
úgynevezett tömegtermékek is gazdaságosak. Az új befektető
megjelenésével a stratégiai irányvonal korrekciójára is sor kerülhet: nagyobb
mértékű bővülés jöhet szóba, nemcsak a hazai, hanem a
környező külpiacokon is. Ennek forrása a Picknél lévő szabad
pénzeszköz lehet, esetleg még bankhitel, ám vélhetően nem kerül sor
újabb tőkebevonásra.
Eredményes üzletpolitika
Fölvetettem a vezérigazgatónak, hogy a tervezett akvizíciókról sok
híresztelést hallani: szó van esetleg a Délhús Rt. megvásárlásáról, hallani
lehetett temesvári, illetve nagyszalontai román cég akvizíciójáról, sőt
horvátországi terjeszkedésről is. A vezérigazgató nem kívánt
konkrétumokat elárulni a folyamatban lévő tárgyalásokról. Mint mondta,
a tárgyalások kezdetén titoktartási nyilatkozatot írnak alá, amikor pedig
megszületik a döntés a cégvásárlásról, arról a szabályok értelmében
elsőként a tőzsdefelügyeletet értesítik. Általánosságban azonban
annyit elmondott: a horvát, a szerb, a román piac elsősorban ellátatlan
piacnak számít, ugyanakkor ezekben az országokban meglehetősen nagy
a politikai bizonytalanság. Ahhoz, hogy ide befektessünk, elsősorban
kockázati tőkére van szükség, s a részvénytulajdonosok nem örülnek, ha
túl nagy kockázatot vállalunk. A fejlettebb, például cseh és lengyel piacon is
lehetőség van az akvizícióra, ezeket az irányokat pozitívabban értékeli a
tőzsde. Nem véletlen, hogy mindkét iránnyal foglalkozunk.
Megkérdeztem, stabil-e a menedzsment helyzete? Korábban lehetett
ugyanis szóbeszédet hallani, hogy esetleg konfliktusok támadnak az új
tulajdonosok és az önálló döntésekhez szokott, sikeres vállalati vezetőség
között. Mára azonban csitultak ezek a pletykák. Bihari Vilmos válaszul
megjegyezte: Minden tulajdonosváltásnál megvan a lehetőség, hogy az új
tulajdonos a neki megfelelő embereket ültessen vezető pozícióba.
A Pick Szeged Rt. menedzsmentje szakmailag elismert, eddigi tevékenységével
bizonyított. Ha tehát a tulajdonosnak a jövőben is az eredményes
működtetés a célja, akkor egy ilyen vezetőgárdát megtarthat. A
mai gazdasági viszonyok mellett persze nincsenek stabil pozíciók, minden nap
meg kell harcolni azért, hogy bizonyítsa az ember: képes jól megoldani a
feladatait. Itt nem kizárólag a vállalati eredményről van szó, hanem arról
is, hogy a cégcsoport biztonságos munkahelyet jelent alkalmazottainak, és
korrekt felvevő piacot a vele kapcsolatban álló termelői körnek. A
Pick eddigi menedzsmentjének üzletpolitikája hosszú távon eredményesnek
bizonyult. Rövid távon esetleg nagyobb eredményeket lehetne elérni más
módszerekkel - ha az lenne a cél.
Végezetül a vezérigazgató beszélt arról is, hogy nemcsak akvizíciók révén
növekszik a vállalatcsoport, hanem az állandó termékfejlesztéssel is egyre
versenyképesebbé válik. Nemcsak arról van szó, hogy van egy sikertermék, az
igazi hungaricumnak számító téliszalámi, amely egyre szélesebb körben terjed el
a világon, hanem arról is, hogy ma is keletkeznek új termékek: olyanok,
amelyek árban, ízben, csomagolásban vonzóak a vásárlók számára,
összetételükben követik az egészségkímélőbb táplálkozási szokásokat.
Legutóbb, a Foodapesten 3 sikerdíjat és egy újdonságdíjat ítéltek oda a Pick-
csoportnak. A Fejedelmi szalámi és a Király szalámi teljesen új termékek, az
utóbbit például valódi tokaji borral ízesítették. A Fantázia termékek közül
újdonság az ezerjó és a sajtos ízesítésű. Már jelen van a piacon az
Eminens, egy könnyű ízhatású, adalékmentes termékcsalád, amelynek a
bővítése folyamatban van. Siker, de nem gazdasági természetű,
hogy a sidney-i olimpián négy aranyérmet szereztek a Pick által szponzorált
kajak-kenu szövetség versenyzői, és egyéni támogatottjuk, Horváth
Gábor is aranyéremmel tért haza a győztes kajak négyes tagjaként. Az
ezüstérmes női kézilabda-válogatott jó néhány erőssége pedig a
Herz FTC játékosaként készült fel a világversenyre.
Munkavállalói szemmel
Golhovics Gábor, a Pick Szeged Rt. szakszervezetének vezetője
elmondta: bár vannak viták a jelenlegi menedzsmenttel, ez a vezetőség
mindig elismerte, hogy a munkavállalóknak meg kell adni azt a bért, ami fedezi
a megélhetésüket. A vállalat legfelsőbb vezetői nem élnek vissza
azzal a helyzettel, hogy Szegeden nagy a munkanélküliség, de a közvetlen
munkahelyi főnökök szinte naponta fenyegetőznek azzal, hogy
húsz embert tudnának annak a helyére hozni, aki kifogásolni próbál valamit. A
fluktuáció ennek ellenére kicsi, a kényszerű távozások mögött rendre a
munkafegyelem megsértése, lopás, ittas megjelenés áll.
Szakszervezeti szempontból is önállóak a Pick-csoporthoz tartozó cégek,
így Golhovics Gáboréknak nem jelentett eddig plusz feladatot a cégcsoport
bővülése. Új helyzet állna elő, ha külföldi cégvásárlás következne
be. Korábban, amikor először került szóba, hogy Horvátországban
terjeszkedik a Pick, ottani szakszervezeti vezetők megkeresték a szegedi
szakszervezetet, és megkérdezték: valóban a gyár érdekli a céget, vagy csak a
piacot kívánja megvásárolni. Golhovics Gábor azt tudta mondani, hogy az
eddigi tapasztalatok szerint egyetlen megvásárolt gyárat sem zártak be,
mindegyiket fejleszteni kezdték. A Pick szakszervezeti vezetői a Duna-
Körös-Maros Tisza nemzetközi regionális együttműködés keretében is
igyekeznek a magyarországi privatizáció munkavállalói tapasztalatait átadni
szerb és román kollégáiknak.
Tanács István