Mit keresünk jövőre?
Fölkészülés a béralkura
Szeptemberben megkezdődött a parlament őszi ülésszaka, napirendjén a
jövő évi költségvetéssel. Ezzel startolt a szakszervezetek felkészülése is a 2001.
évi bértárgyalásokra. A költségvetés "sarokszámai", az infláció várható alakulása és az
adóelvonások ugyanis jelentős mértékben meghatározzák a munkavállalók
bérkövetelését. A Húsos megkérdezte Honti Erzsébet gazdaságpolitikai
ügyvivőt, az MSZOSZ tárgyalócsoportjának vezetőjét, hogy hol tart a
szakmai munka a legnagyobb szakszervezeti konföderációban.
- A nyárvégi napokban milyen előrejelzéseket tudna adni a munkavállalói
érdekvédelem szakértője?
- Megindult a felkészülés az MSZOSZ jövőre vonatkozó tárgyalási pozícióinak
kialakítására. A következő hetekben körvonalazódnak azok a feltételek,
körülmények, amelyek érintik, befolyásolják a munkavállalók jövedelmi viszonyait.
Augusztus második felében a kormány döntött a parlament elé terjesztendő
adómódosításokról. Egyszersmind változtatott az idei és a jövő évre vonatkozó
inflációs előrejelzésein. Tudjuk, hogy a költségvetés tervezése is
előrehaladott állapotban van.
- Ezek alapján milyen kondíciókra számíthatnak a szakszervezetek, a munkavállalók?
- Mindenekelőtt azt szeretném hangsúlyozni: a tárgyalási pozíció kiindulópontja
az, hogy miként alakultak az utóbbi két évben a bérek. Mind 1999-ben, mind 2000-ben
jelentősen nőtt a bérek adóterhelése. Ez azt eredményezte, hogy a
megállapodásokban elért bruttó keresetnövekedéshez képest a nettó keresetek 3,5,
illetve 2 százalékkal alacsonyabbak. A reálbérek emelkedtek ugyan, de messze
elmaradtak a kívánatos mértéktől.
- Mit képviselt az MSZOSZ?
- A tárgyalásokon mind végig azt a véleményt képviseltük, hogy a reálkeresetek
emelkegését indokolt a GDP, illetőleg a termelékenység növekedéséhez
igazítani. Ezen túlmenően az ország uniós csatlakozása is szükségessé teszi,
hogy csökkenjen az a különbség, ami a magyar és az uniós országok bérei között van.
Ez a különbség ugyanis nem indokolható sem az ország teljesítménybeli-, sem a
termelékenység elmaradásával. Ezzel szemben a múlt évben, és az idén is a gazdasági
teljesítmény-mutatók javulásához képest jelentősen elmaradt a reálkeresetek
növekedése. Ennek következtében lemaradásunk az unióhoz képest nemhogy csökkent
volna, hanem tovább nőtt. Az országon belül is tovább nőttek a
béraránytalanságok.
A szakszervezetek elfogadhatatlannak tartják azt a kormányzati magatartást, mely a
munkavállalókra a gazdasági növekedés időszakában is megszorításokat hoz. Így
a jövő évi tárgyalási pozíció kialakításánál az a kiindulópont, hogy az utóbbi két
év indokolatlan megszorításait kompenzálni kell a munkavállalók, a családok, a
nyugdíjasok részére.
- Beszélhetünk kicsit konkrétabban?
- Szükséges lenne, hogy az adó- és járuléktörvények változásai segítsék elő a
bértárgyalásokat azáltal, hogy mind a nettó keresetek alakulása, mind a munkáltatói
terhelések tekintetében indokolt mértékben csökkenjenek.
A kormány által elfogadott tervezetek ezt a követelményt csak nagyon kis részben
elégítik ki. Személyi jövedelemadóban nem csökken az adóterhelés a jövedelemsávok
többségében. Az adójóváírás változatlan marad, az adótábla valorizációja nem
elégséges. A tervezett 3 százalékos járulékcsökkentés hatását éppen a legkritikusabb,
az alacsony jövedelmi sávokban közömbösíti az egészségügyi hozzájárulás tervezett
növelése. Ennek súlyos foglalkoztatási következményei lehetnek mind a munkahely-
megtartást, mind a munkahely-teremtést illetően. Próbaszámításaink alapján a
kormány adótervezete 9 százalékos bruttó bérnövekedés esetén is csak 1 százalék
körüli reálbér növekedést eredményez a várható 7 százalék körüli infláció mellett. Ez
elfogadhatatlan akkor, amikor a GDP növekedése 5-6 százalék körül várható, és a
hatékonyság javulása az iparban meghaladja a 10 százalékot.
- Milyen eszközök vannak ahhoz, hogy a szakszervezetek ilyen körülmények közepette,
kedvező változásokat tudjanak elérni?
- Sajnálatos módon a kormány által a szociális partnerekre erőltetett új
társadalmi párbeszéd-rendszerben, az Országos Munkaügyi Tanács (OMT)
hatásköréből kikerültek az adó, a járulék és a költségvetési témák. Ezekről
információs csatornákon mondhatunk véleményt. Arra azonban nincs lehetőség,
hogy a korábbi évek gyakorlatának megfelelően olyan komplex megállapodás
születhessen országos szinten, amely kiterjed a bérek alakulását meghatározó
körülményekre, feltételekre. Ez rendkívül megnehezíti a munkaadókkal folytatandó
bértárgyalásokat is, hiszen ők meg arra hivatkoznak, hogy nem feladatuk
kompenzálni azt, amit a kormány elvesz a munkavállalóktól. Ismertek a tavalyi
minimálbér és átlagkereset tárgyalásainak nehézségei. Várhatóan az idén is hasonló
problémákkal kell számolnunk. Nehéz béralkú várható az új évezred küszöbén.
- A hírekben mégis jelentős kedvezményekről hallanak az emberek.
- A kormányzati propaganda tudatosan helyezi előtérbe a
gyermekkedvezmények növelését. Ez azonban csalóka, mert a munkavállalók többsége
számára csak látszatintézkedés, mondhatnánk szemfényvesztés, hiszen a
gyermekkedvezményt már a mai szinten is csak a magasabb jövedelműek tudják
teljes mértékben igénybe venni. Akinek nincs elegendő adója, az csak szerény
mértékben részesül a kedvezményből, míg a minden gyermeket érintő
családi pótlék értéke évek óta változatlan. A munkavállalók többsége sajnos nincs
tisztában azzal, hogy a kézhez kapott nettó bére milyen kedvezmények eredményeként
alakul. Így elhiszik azt, hogy a kormánytól jelentős gyermekkedvezményt
kapnak. Ez azonban - a tények tükrében - nem igaz.
A szakszervezetek részéről, a bértárgyalásoknál a gyermekkedvezménnyel nem
is számolunk. Azt a szociálpolitika részének tekintjük. A dolgozóknak bérben kell
megkapniuk azt az összeget, ami az Uniós elveknek megfelelően, tisztességes
munkával tisztes megélhetést biztosít.
Kárpáti Sándor