2000. VIII.évfolyam 4.szám

BÉR
ÉS
MUNKA

Mit keresünk jövőre?

Fölkészülés a béralkura

Szeptemberben megkezdődött a parlament őszi ülésszaka, napirendjén a jövő évi költségvetéssel. Ezzel startolt a szakszervezetek felkészülése is a 2001. évi bértárgyalásokra. A költségvetés "sarokszámai", az infláció várható alakulása és az adóelvonások ugyanis jelentős mértékben meghatározzák a munkavállalók bérkövetelését. A Húsos megkérdezte Honti Erzsébet gazdaságpolitikai ügyvivőt, az MSZOSZ tárgyalócsoportjának vezetőjét, hogy hol tart a szakmai munka a legnagyobb szakszervezeti konföderációban.

- A nyárvégi napokban milyen előrejelzéseket tudna adni a munkavállalói érdekvédelem szakértője?

- Megindult a felkészülés az MSZOSZ jövőre vonatkozó tárgyalási pozícióinak kialakítására. A következő hetekben körvonalazódnak azok a feltételek, körülmények, amelyek érintik, befolyásolják a munkavállalók jövedelmi viszonyait. Augusztus második felében a kormány döntött a parlament elé terjesztendő adómódosításokról. Egyszersmind változtatott az idei és a jövő évre vonatkozó inflációs előrejelzésein. Tudjuk, hogy a költségvetés tervezése is előrehaladott állapotban van.

- Ezek alapján milyen kondíciókra számíthatnak a szakszervezetek, a munkavállalók?

- Mindenekelőtt azt szeretném hangsúlyozni: a tárgyalási pozíció kiindulópontja az, hogy miként alakultak az utóbbi két évben a bérek. Mind 1999-ben, mind 2000-ben jelentősen nőtt a bérek adóterhelése. Ez azt eredményezte, hogy a megállapodásokban elért bruttó keresetnövekedéshez képest a nettó keresetek 3,5, illetve 2 százalékkal alacsonyabbak. A reálbérek emelkedtek ugyan, de messze elmaradtak a kívánatos mértéktől.

- Mit képviselt az MSZOSZ?

- A tárgyalásokon mind végig azt a véleményt képviseltük, hogy a reálkeresetek emelkegését indokolt a GDP, illetőleg a termelékenység növekedéséhez igazítani. Ezen túlmenően az ország uniós csatlakozása is szükségessé teszi, hogy csökkenjen az a különbség, ami a magyar és az uniós országok bérei között van. Ez a különbség ugyanis nem indokolható sem az ország teljesítménybeli-, sem a termelékenység elmaradásával. Ezzel szemben a múlt évben, és az idén is a gazdasági teljesítmény-mutatók javulásához képest jelentősen elmaradt a reálkeresetek növekedése. Ennek következtében lemaradásunk az unióhoz képest nemhogy csökkent volna, hanem tovább nőtt. Az országon belül is tovább nőttek a béraránytalanságok.

A szakszervezetek elfogadhatatlannak tartják azt a kormányzati magatartást, mely a munkavállalókra a gazdasági növekedés időszakában is megszorításokat hoz. Így a jövő évi tárgyalási pozíció kialakításánál az a kiindulópont, hogy az utóbbi két év indokolatlan megszorításait kompenzálni kell a munkavállalók, a családok, a nyugdíjasok részére.

- Beszélhetünk kicsit konkrétabban?

- Szükséges lenne, hogy az adó- és járuléktörvények változásai segítsék elő a bértárgyalásokat azáltal, hogy mind a nettó keresetek alakulása, mind a munkáltatói terhelések tekintetében indokolt mértékben csökkenjenek.

A kormány által elfogadott tervezetek ezt a követelményt csak nagyon kis részben elégítik ki. Személyi jövedelemadóban nem csökken az adóterhelés a jövedelemsávok többségében. Az adójóváírás változatlan marad, az adótábla valorizációja nem elégséges. A tervezett 3 százalékos járulékcsökkentés hatását éppen a legkritikusabb, az alacsony jövedelmi sávokban közömbösíti az egészségügyi hozzájárulás tervezett növelése. Ennek súlyos foglalkoztatási következményei lehetnek mind a munkahely- megtartást, mind a munkahely-teremtést illetően. Próbaszámításaink alapján a kormány adótervezete 9 százalékos bruttó bérnövekedés esetén is csak 1 százalék körüli reálbér növekedést eredményez a várható 7 százalék körüli infláció mellett. Ez elfogadhatatlan akkor, amikor a GDP növekedése 5-6 százalék körül várható, és a hatékonyság javulása az iparban meghaladja a 10 százalékot.

- Milyen eszközök vannak ahhoz, hogy a szakszervezetek ilyen körülmények közepette, kedvező változásokat tudjanak elérni?

- Sajnálatos módon a kormány által a szociális partnerekre erőltetett új társadalmi párbeszéd-rendszerben, az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) hatásköréből kikerültek az adó, a járulék és a költségvetési témák. Ezekről információs csatornákon mondhatunk véleményt. Arra azonban nincs lehetőség, hogy a korábbi évek gyakorlatának megfelelően olyan komplex megállapodás születhessen országos szinten, amely kiterjed a bérek alakulását meghatározó körülményekre, feltételekre. Ez rendkívül megnehezíti a munkaadókkal folytatandó bértárgyalásokat is, hiszen ők meg arra hivatkoznak, hogy nem feladatuk kompenzálni azt, amit a kormány elvesz a munkavállalóktól. Ismertek a tavalyi minimálbér és átlagkereset tárgyalásainak nehézségei. Várhatóan az idén is hasonló problémákkal kell számolnunk. Nehéz béralkú várható az új évezred küszöbén.

- A hírekben mégis jelentős kedvezményekről hallanak az emberek.

- A kormányzati propaganda tudatosan helyezi előtérbe a gyermekkedvezmények növelését. Ez azonban csalóka, mert a munkavállalók többsége számára csak látszatintézkedés, mondhatnánk szemfényvesztés, hiszen a gyermekkedvezményt már a mai szinten is csak a magasabb jövedelműek tudják teljes mértékben igénybe venni. Akinek nincs elegendő adója, az csak szerény mértékben részesül a kedvezményből, míg a minden gyermeket érintő családi pótlék értéke évek óta változatlan. A munkavállalók többsége sajnos nincs tisztában azzal, hogy a kézhez kapott nettó bére milyen kedvezmények eredményeként alakul. Így elhiszik azt, hogy a kormánytól jelentős gyermekkedvezményt kapnak. Ez azonban - a tények tükrében - nem igaz.

A szakszervezetek részéről, a bértárgyalásoknál a gyermekkedvezménnyel nem is számolunk. Azt a szociálpolitika részének tekintjük. A dolgozóknak bérben kell megkapniuk azt az összeget, ami az Uniós elveknek megfelelően, tisztességes munkával tisztes megélhetést biztosít.

Kárpáti Sándor


előző cikk újság tartalomjegyzék következő cikk
rovatban vissza rovat tartalomjegyzék rovatban előre