2000. VIII.évfolyam 4.szám

IPARÁGI
TÜKÖR

Húsfesztivál

Lapzártakor nyílt meg az I. Magyar Húsfesztivál, mint az 73. Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás(OMÉK) egyik fiókrendezvénye. Utolsó pillanatban vettük az esemény hírét, de hívatlanul is rohantunk, hogy a Húsos le ne késsen a szakma jeles eseményéről. Végre, csakhogy megértük ezt a napot is, annyi belső harc és küzdelem után a húsos szakma közös fellépésre szánta el magát. Feltehetőleg ez a fesztivál "üzenete" - befelé. Ennél fontosabb persze a fogyasztóközönség "megszólítása", ahogy a marketing tudorai mondják.

Az alkalomra megjelent tájékoztató füzet szerint a fesztivál szervezői a húsvertikum eredményeinek bemutatásával bizonyítani kívánták, hogy az ágazat megfelel a külhoni és a hazai piac követelményeinek egyaránt. Illetékesekkel beszélgetve, a megfogalmazott cél magyarul annyit jelent, hogy a hazai termelőknek és feldolgozóknak az EU-csatlakozássa összefüggő piacnyitás után még nagyobb konkurenciával kell számolni, a hazai húsiparnak egyre nehezebb lesz a magyar fogyasztókat megtartani. A versenyképesség alfája és omegája, hogy az itthoni fogyasztókat egy pillanatig sem lehet szem elől téveszteni. Olyan esztendőben sem, mint az idén - ezt már Dr. Tamás Károly, a szaktárca közigazgatási államtitkára, a fesztivál fővédnöke tette hozzá megnyitó beszédében -, amikor a húsexport 150-160 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Az egész fesztivál és az államtitkár úr megnyitó beszéde arra engedett következtetni, hogy az ünnepi esemény dekorációja mögött erősödni látszik a húsos lobbi, aminek ugyancsak ideje már. Szeptember első szombatján - a fesztivál nyitányakor - ugyanis nem kisebb kérdés foglalkoztatta a húsfesztiválon kiállító 63 társaság vezetőjét, minthogy folytathatók lesznek-e a kiszállítások az év hátralévő hónapjaiban. Újságírók körében az államtitkár úr erősen fogadkozott, hogy nem lesz törés az exportban, a támogatás - megfelelő mértékben és pántlikával ellátva - eljut a húsüzemekhez. A szaktárca ugyanis nem szeretné elveszíteni a nehezen megszerzett piacokat, s ebben sok az igazság.

Mikorra a Húsos megjelenik, a fesztivál véget ér, a rendezők okosabbak lesznek. Első benyomások alapján illetlen volna bárminő kritika, de azért megjegyezzük, hogy a korábbi években látványosabb volt egyes cégek bemutatkozása és a kóstolósdi sem volt az igazi. Egy fesztiválon - népünnepélyen - az ember szívesen zabál (iszik) egy jó nagyot. (A sörösök a szomszédos pavilonban ennek az egyszerű igénynek próbáltak megfelelni. A borosokról nem is szólva, akik őszidőben évtizede már valóságos országos eseményt csapnak a termékeik körül.)

Eme rövidke tudósítás anyagát összegyűjtve, a szerkesztő is valami harapnivaló után nézett. Keresett egy kolbászsütőt a vásártéren és alkalmi áron, 250ft/10dkg leszurkolásával már mint fogyasztó elmélkedett a hazai húsfogyasztás helyzetéről. A kolbászolást befejezve pedig ellátogatott a haltenyésztőkhöz, akiknek még a húsosoknál is többet kell tenni a fogyasztás fellendítéséért, mert a magyar fogyasztó csak ötödannyi halat eszik mint az európai. Mások baját látva, a húsiparnak igazán nincs oka a panaszra, ha már egyszer létrejött az első húsfesztivál.

(Halogyi)


  újság tartalomjegyzék következő cikk
rovatban vissza rovat tartalomjegyzék rovatban előre