Adventi koszorú
Advent vasárnap az ócskapiacon. Hófoltok, tócsák, egymást kerülgető emberek,
toporgó árusok és fürkésző vásárlók. Csendes alkú és hangos beszéd váltogatja
egymást, az éppen kialakult üzleti szerepek szerint. A közeli templom harangja
misére invitálja a híveket. Hosszú a délelőtt a szellős pultok mögött. Roma
fiatalasszony panaszkodik, hogy még a helypénzre valót sem kereste meg, kevés a
vevő. Áru pedig bőviben található.
Ide járnak a város legszegényebbjei, hozzák a kukákból mentett sok kidobott
ócskaságot. Öreg nénik próbálnak túladni az egykori stafírung maradékán.
Hagyatékból származó holmikat kinálnak földre terített rongyokról. Minden
eladó, és minden megmenthető még az enyészettől. Csak szerencse és jó szem
kell hozzá, hogy valaki kincsekre leljen a sok lim-lom között.
Nézelődik az ember és észre sem veszi, hogy szívéhez nő egy-egy tárgy, üzenet a
régi időkből. Akkor aztán már nincs menekvés, jöhet az alku és máris vihetjük
magunkkal az új szerzeményt. Jó lesz valamire, egyszer majd. Talán. A
bizonytalanság benne van a bolhapiac levegőjében. Csak az a biztos, hogy idővel
megválunk a legkedvesebb tárgyainktól is. Vagy az Idő kiüti a kezünkből...
Kelleti magát a sok régi holmi. Mindenféle szerszámok, kalapácsok, fűrészek,
balták és orvosi csipeszek. Konyhai eszközök: kések, villák, sziták, fűszertartók
és sodrófák. Gyermekjátékok. Hangszerek. Alkatrészek a világ valaha működő
masináihoz. Régi rádiók, lemezjátszók, zeneszekrények. Órák, műtárgyak,
ékszerek. Imakönyvek, szentképek, kegytárgyak. Örökkévalóság és mulandóság.
Megannyi emlék és emlékezés.
Szomorú és szép titkok tárulnak föl az ócskapiacon. A kis biborveres naptár
szerint Loránth Marika 1937. január 13-án nem volt kongregációban és Nyuszival
összeveszett. Hivatalos irat arról, hogy Bodnár Máriát (a virágillatú
emlékkönyvben Manci) 1947. október 31-én Ortutay Gyula kinevezte altisztnek a
Gazdasági és Műszaki Akadémiához a XIV. fizetési osztály 3. fokozatának
megfelelő illetménnyel. Orosz Adél balettművésznőt névnapja alkalmából kártyán
üdvözölte Nyitráról Mariska néni és Pista bácsi, 1958. december 10-én.
Főhadnagyi egyenruhában délceg katona és a kedvese, a képhez hozzátűzve a
kedves aktfotója. Figyelemre méltó amatőr felvétel a harmincas évekből.
Cselédkönyv, munkakönyv, munkaszerződések. A vecsési aratóbanda
elszegődését és járandóságait tartalmazó megállapodás a kiegyezés utáni évekből.
Pontos lista a kosztolás és kvártélyozás feltételeiről, az agrármunkások
kötelezettségeiről. Az irathalom alján statisztikai zsebkönyv, a II. világháború
idejéből. A hosszú adatsorokból kiviláglik, hogy 1940-ben a gyáriparban egy
munkás átlagos évi keresete 1319 pengő volt, Baranyában 1600, de Zemplénben
csak 870 pengő.
Rengeteg könyv, brosúra, kiadvány keresi olvasóját a bolhán. Regények, műszaki
leírások, lexikonok, bestsellerek a közelmúltból. Kultúra másodkézből. A század
rendszerváltozásai fölforgatták a magán- és közkönyvtárak nyugalmát.
Elhasználódtak eszmék és ideák, föltámadtak régi gondolatok és ítéletek. A piac
rozsdás pultján most egymás mellett hevernek a Szikra könyvei az egyházak
kiadványaival. Ebben a nagy kavarodásban szinte törvényszerű, hogy egyszerre
találja meg a kutató kéz Szabó Ervinnek A tőke és a munka harca című
könyvecskéjét és a Proletárok megváltása című egyházi brosúrát XI. Pius pápa
Quadragesimo anno kezdetű körleveléről. Az előbbi 1911-ben, az utóbbi 1931-
ben jelent meg.
Szabó Ervin könyvecskéjében külön fejezetet szentel a sztrájkoknak. Azt írja,
hogy az angol statisztika 1888-tól, a német 1899-től rendszeresen számon tartja a
sztrájkokat, sőt magyar sztrájkstatisztika is van 1905 óta. A századelő
munkásmozgalmának teoretikusa fölteszi a kérdést: „mit helyezzen a munkás a
munkáltatóval szembe, mivel kényszerítse végeredményben arra, hogy a profit
nagyobb részét engedje át, mint azzal, hogy a profit forrását, a munkaerőt
megvonja tőle? Semmi más hatalma a világnak nem hatja meg a tőkést."
A szerzőnek nincs jó véleménye az ipari béke apostolairól, a munkásellátás
korabeli formáiban a gyári feudalizmus megnyilvánulásait látja. Amit a mai
olvasó úgy fordít le magának, hogy száz évvel ezelőtt munkásjóléti
intézményeket tartottak fenn szociálisan érzékeny munkáltatók. Munkáslakásokat
építettek, takarékpénztárakat és nyugdíjbiztosítókat működtettek,
munkásválasztmányokat hoztak létre. Óh, régi idők, szentimentális őskapitalisták.
Mire jutnának a 21. század hajnalán!
1931. május 15-én negyvenedik évfordulója volt, hogy XIII. Leó pápa kiadta a
Rerum novarum kezdetű híres körlevelét. A nagy szociális pápának hódolva, XI.
Pius körlevélben foglalta össze - a nagy világválság időszakában - az egyház
tennivalóit, nem utolsó sorban azért, mert „Leó pápa üdvös intelmei bizony
gyakran feledésbe mentek". A proletárok megváltása emiatt késedelmet
szenvedett egyházi téren (is). XI. Pius szigorú bírálatot mond kora társadalmi és
gazdasági rendszereiről, a gazdasági liberalizmus pusztításairól, a pénztőke
urairól és az államfönségről, amely az önös érdekek akarattalan, megláncolt
rabszolgája lett. „Egyrészt túlzott gazdasági nacionalizmus és imperializmus,
másrészt nem kevésbé ártalmas és kárhozatos nemzetközi tőke és nemzetközi
tőkeimperializmus, amely mindenütt résen áll, ahol zsákmányra van kilátás" -
idézi a pápa szavait a brosura szerzője.
A nagy előd nyomdokain haladva a katolikus egyház legfőbb méltósága úgy véli,
és a füzetecske ezt külön hangsúlyozza, hogy jó katolikus nem lehet
szociáldemokrata. Egyfelől, mert a másik fél sem kerüli el az egyház figyelmét.
Szavának súlyát a mérleg másik serpenyőjébe dobva, Pius pápa ítéletet mond
azokról is, akik ugyan katolikusnak vallják magukat, de nem rettennek vissza a
munkások kapzsi kizsákmányolásától.
A proletárok megváltását a magántulajdon-szerzés elősegítésével véli
megoldhatónak Péter utóda. A munkabér méltányos megállapításához pedig
Róma szerint több tényezőt is figyelembe kell venni. Először is - idézi a brosúra
a körlevelet: - a munkás és családja életfenntartásához elégséges munkabér illeti
meg a munkást. Túlzott bérek követelése azonban a vállalat tönkremenését
okozhatja. A közjó azt kívánja, hogy a munkások bérét se túl magasra ne
csigázzuk, se túlságosan le ne szorítsuk. Az elhibázott bérezés
munkanélküliséghez vezethet. Az egyházfő figyelmét nem kerüli el az sem, hogy
a munkabérek összefüggnek az árakkal.
Ezen utóbbi megállapítás nem sokat veszített érvényességéből, viszont nehéz
lenne manapság mit kezdeni azzal a javaslattal, hogy az egy foglalkozási ágba
tartozók valamennyien együttvéve: munkaadók, szellemi és fizikai munkások
rendi, vagy foglalkozási testületbe tömörüljenek és mint önkormányzati testület
az ügyeiket maguk intézzék. Erre korabeli olvasó sem volt vevő, dehát a pápa
sem tévedhetetlen, mint tudjuk.
Az ócskapiacon egymásra torlódik a történelem, nem tudjuk melyik rétege rejt
kincseket. Lapozza a szél a könyvek oldalait, nyílnak jobbra és balra. Állunk és
várakozunk. Advent idején legyünk türelmesek. A múlt igehirdetőivel szemben
legalább. Aki böngészni jár a tangóra, úgyis tudja, hogy egyszer majd
szembetalálkozik a mai kor becses rekvizitumaival is, öröknek gondolt tárgyakkal
és értékekkel. Elmúlik a világ dicsősége.
(Halogyi)