Igazságosabb és testvériesebb világot!
(Részletek a Magyar Katolikus Püspöki Kar körleveléből)
(32.) Az egyház ismételten leszögezte, hogy nemcsak kötelessége mindenkinek
becsülettel dolgozni, hanem „mindenkinek joga van a munkához". A társadalom
és az állam feladata, „hogy lépjenek fel a munkanélküliség ellen, amely minden
esetben rossz, s ha bizonyos mértéket elér, valódi társadalmi csapás lehet". A
munkanélküliség csökkentésének gondja „az állam vállaira nehezedik, de nem
korlátozódhat egyoldalúan a közhatalom tevékenységére". Ezt a küzdelmet akkor
is folytatni kell a munkahelyek teremtéséért, ha az állami és a társadalmi
szervezeteknek rengeteg nehézséggel kell szembenézniük, s ösztönözni kell a
munkaadókat is új munkahelyek létrehozására.
(57.)... Minden államháztartási reformlépés végső mércéje éppen az, hogy a
kiadáscsökkentés mellett nem vezet-e a jövő feléléséhez. „Az állam feladata,
hogy a közösségi javak védelméről gondoskodjon, amihez hozzátartozik a
természeti és az emberi környezet. Ezek védelmét nem képesek biztosítani
kizárólag a piaci mechanizmusok. Miként a korai kapitalizmus idején az állam
feladata volt a munka alapvető jogainak védelme, hasonlóképpen az
újkapitalizmusban is neki és az egyetemes társadalomnak kell megvédeniük a
közösségi javakat, amelyek többek között keretet alkotnak, amelyen belül
mindenkinek módjában áll, hogy törvényesen valósítsa meg személyes céljait"
(59.) A munkanélküliség elleni küzdelem nem ígér látványos, gyors győzelmeket.
Ez azonban nem menti fel sem az államot, sem a társadalmi és a gazdasági élet
szereplőit attól, hogy sajátos feladataiknak megfelelően állandó erőfeszítéseket
tegyenek a minél teljesebb foglalkoztatásért.
(63.) A munkavállalók körében együtt él a munkanélküliségtől való félelem s az
ebből táplálkozó szélsőséges kiszolgáltatottság, másfelől a fegyelmezetlen,
pontatlan munkavégzés. A munkavállalók jogainak és kötelezettségeinek a
gazdaság minden szegletében egyensúlyba kell kerülniük: munkájukért megfelelő
bért kell kapniuk, s biztosítani kell számukra a munkahelyi döntésekben való
részvétel lehetőségét. Az intézményi rend létrejöttéhez azonban nem elegendő
néhány törvény megalkotása, ez csak az egyének erőfeszítésével együtt alakulhat
ki. Az egész társadalmi-etikai rend legelső elve a javak közös használatának elve.
A munkásember ebben elsősorban az igazságos munkabére által részesedik,
amelyet munkája ellenszolgáltatásaként kap. „A munkabér, azaz a munka díjazása
az a konkrét út, amelyen keresztül az emberek zöme hozzáférhet azokhoz a
javakhoz, amelyek közös használatra vannak rendelve."
(64.) A munkával kapcsolatban fölmerülnek személyes életvitelünk szempontjai
is. A munka igen fontos eleme életünknek, nem válhatunk azonban ennek
rabszolgájává. A túlélés kényszere vagy éppen a luxuscikkek megszerzése, a
meggazdagodás sok embert különösen nagy erőfeszítésekre késztet. Azonban
ennek nem áldozható fel a családi együttlét, a heti pihenőnap.
(87)...A munkaerkölcs is jelentősen romlott az elmúlt évtizedekben
Magyarországon. A munkatempó az elmúlt években sok helyen meggyorsult, de
nem mindenütt s talán nem eléggé. Nemzetközi verseny résztvevői lettünk, s
abban nemcsak nyugat-európaiak vesznek részt, hanem távol-keletiek is.
Gazdaságunk csak a mainál nagyobb teljesítménnyel állhatja meg a helyét. Az
egyes munkavállaló pedig csak az eddiginél keményebb munka ellenében
remélhet magasabb jövedelmet. A teljes erőbefektetéssel végzett tisztességes
munka erkölcsi kötelesség és gazdasági szükségszerűség. Ugyanakkor viszont a
kizsákmányolás új módjai vannak terjedőben: némely munkaadók a
munkanélküliséget vagy a feketemunka lehetőségét kihasználva éhbérért
dolgoztatnak embereket.
(Az 1996-ban kiadott körlevél gondolatainak kivonatos közlése azért is időszerü
karácsonykor, mert miként az a bevezetőjében olvasható, az egyház a magyar
kereszténység 1000. évfordulóján, az új évezred küszöbén kivánt szólni az
emberek helyzetéről. -Szerk.)