„Nem félünk az EU csatlakozástól sem"
- mondja Juhász Gyula, a Herz Szalámigyár Rt. vezérigazgatója
Korszerű technológiával hagyományőrző termékeket állítanak elő a Herz
Szalámigyár Rt.-ben. Az idén 111 éves gyár sikeresen alkalmazkodott a piaci
körülményekhez, ami a többségi tulajdonos Pick Szeged Rt.-nek is köszönhető. Öt
évvel ezelőtt ugyanis egy lerobbant gyártelep, hitevesztett kollektíva vezetésével
bízták meg Juhász Gyulát, ma viszont a vezérigazgató arról számolhat be, hogy a
megújult technológiával négyszeresére futtatták fel a termelésüket.
- Kezdjük a beszélgetést egy rövid történelmi visszapillantással: hogyan kezdődött a
gyár élete?
- Herz Ármin 1888-ban alapította cégét, itt, ahol ma is vagyunk. Az elmúlt 111 évben
jónéhány tulajdonosa volt a gyárnak. Érdekessége ennek az, hogy akkor is és ma is,
egész pontosan 1994 óta magántulajdonban voltak, vannak a részvények. Az 1948 és
1994 közötti időszakban állami tulajdonlást élt meg a cég a Budapesti Húsipari
Vállalat részeként, de volt önállóan is állami tulajdonban. A legújabb kori történet
1994-ben kezdődött, egész pontosan április elsejével, amikor is a Pick Rt. megvette a
céget, és az ismét részvénytársasággá alakulhatott.
- Összpontosítsunk a legújabb kori időszakra. Mi történt az elmúlt öt év során?
- Amikor 1994-ben kineveztek vezérigazgatónak, s Gyöngyösről, a Thur Rt.-től ide
jöttem négy munkatárssal együtt, akkor igencsak szomorú kép fogadott. Az épületeket,
a technológiát lerobbant állapotban találtuk, s a kollektíva lelkiállapota sem volt éppen
vidám. Bihari Vilmos, a Pick Szeged Rt. vezérigazgatója felkérésére vállaltam el a
munkát, őt még egészen fiatal korom óta ismerem. Három éves, rövid távú stratégiát
dolgoztunk ki a cég megmentésére. A stratégia egyik legfontosabb eleme az volt, hogy
a minőséget meg kell szilárdítani, s mindent ennek alá kell rendelni. Vissza kell állítani
a Herz téliszaláminak azt a színvonalát, ami korábban a világhírnevet is kivívta
számára. Ennek okán aztán nagyon sok tennivalónk lett. El kellett indulnunk a termék-
és műszaki fejlesztés útján, új fiatal kollégákat kellet keresni. A marketing
stratégiánknak része volt a kereskedelmi hálózat kiépítése, a vevőkör bővítése.
- A stratégia megvalósításához azonban sok pénzre volt szükség...
- Valóban, de szerencsénkre az új tulajdonos is tudta ezt, és zöld utat engedett a
stratégia megvalósításának. A műszaki fejlesztésnél már az Európai Unió
követelményeit vettük figyelembe. Új feldolgozó üzemet építettünk - mi fehér oldalnak
hívjuk - , ami a hús fogadásától a bélbe töltésig foglalja magába a munkafolyamatokat.
Ez rendkívül kényes munka, hiszen még nem védett az áru, mert még nincs bélbe
töltve. A technológia következő folyamata a bélbe töltés, amely után következik a
füstölés, a szárítás, majd a csomagolás. Az egész technológiai sort újjá kellett
építenünk, amit a gyár melletti üres telken tudtunk megvalósítani. A beruházás 800
millió forintba került, s 1997-ben adtuk át az új üzemet. Felújításra szorult az
energiarendszer. Gyakorlatilag az üzem működtetésével egy időben újítottuk meg a
technológiát. A piaci kényszer hatására vásároltunk csomagoló- és szeletelő gépeket.
Az eddigi beruházások összege közelít a 2 milliárd forinthoz.
A másik igen fontos
feladatunk a termék minőségének fejlesztése. Öt évvel ezelőtt négy terméket gyártott a
Herz, ma több mint 40-et. A fő stratégiánk az volt, hogy a száraz áruból teljessé tegyük
a választékunkat. A Herz egyedülálló gyár Magyarországon, mivel mi csak szárazárut
gyártunk. Mégpedig csak természetes anyagokkal, semmiféle más adalékot,
érlelésgyorsítót nem használunk. Vissza a hagyományokhoz, adtuk ki a jelszót: ma
ugyanúgy gyártjuk a Herz téliszalámit, mint annak idején Herz Ármin elkezdte.
Annyiban persze más, hogy ma már nem ringa késsel aprítják a húst, kutterrel
dolgozunk, az eszközök a bélbetöltésig modern húsipari gépek, de a füstöléstől
ugyanaz a technológia működik, mint 111 évvel ezelőtt. A régi hagyományhoz
ragaszkodunk, mert eddig sikeresen bevált.
- A fejlesztések, beruházások nyilvánvalóan meghozzák eredményüket: mekkora
növekedés mutatkozott a termelésben, a nyereségben?
- A termelés 1994-ben ezer tonna volt, ma 4000 tonna feletti. A piaci kapcsolatok
teremtették meg a növekedés feltételeit. Meghatározónak bizonyult, hogy szót
értettünk a kereskedőkkel, s kidolgoztunk egy olyan értékesítési rendszert, amellyel az
ország egész területét lefedjük. Amikor mi idejöttünk, minimális volt belföldi
kapcsolata a gyárnak, csak Budapesten értékesítettek szalámit, s némi exportot
teljesítettek. A gyár ma már közvetlen kapcsolatot tart az üzletláncokkal, ki is
szolgáljuk össze, s ehhez gépkocsikat is vásároltunk, továbbá egy országos
márkakereskedői rendszert is kiépítettünk. A belföldi forgalom felét az üzletláncokon
keresztül bonyolítjuk, 32-33 százalékát pedig a márkakereskedés révén.
- Ha már a piacról beszélünk, hova exportálnak és mennyit?
- A legfontosabb külkapcsolatunk Németország, ahová hagyományosan szállítjuk az
exportált termékeink 95 százalékát. Kisebb mennyiség megy Hollandiába, Szlovákiába,
Csehországba, Lengyelországba. Ez utóbbi piacokon némi fejlődést tapasztalunk, s
reményeink szerint eljutunk a dán és a svéd piacokra is.
- Sokat emlegeti a cégalapítót, Herz Ármint. Őrzik-e a téliszalámi receptjét?
- A legféltettebb kincsük ez, hét pecsét alatt őrizzük. Akkoriban 25-30 szalámigyár
működött a fővárosban, s olasz mesterek tudását vették át, amit a saját ízlésüknek
megfelelően finomítottak. Herz Ármin receptje fennmaradt, így tudjuk a
hagyományokat megőrizni.
- S mi a különbség a Pick és a Herz téliszalámi között?
- Igazából csak a szakemberek érzik a különbséget, de különbség van a nemes
penészben, más az aprítottság, és a fűszerezés is, bár az eltérés igen csekély.
- A Herz-termékek zsírosabbak a megszokottnál. Ma, amikor a koleszterin elleni
küzdelem magas fokon áll, hogyan tudják értékesíteni termékeiket ilyen sikeresen?
- A zsírt, vagy a szalonnát általában olajjal helyettesítik. Megítélésem szerint
megfelelő arányban mindent meg kell ennie az embernek, tehát csak a túlzott
zsírfogyasztás ellen kell fellépni. Mi annak a kihívásnak is próbálunk megfelelni, hogy
kevésbé zsíros, kevésbé füstölt termékeket gyártsunk, mert ilyen irányú
termékfejlesztésen is dolgozunk. Egyébként a Herz téliszalámiból 10 dekagrammot 25
szeletre vághatjuk fel, tehát jó néhány zsemlét ízesíthetünk vele.
- Honnan veszik az alapanyagot és milyen húst használnak fel a gyártás során?
- A szalámigyártáshoz speciális hús szükséges: tenyésztésbe fogott sertést dolgozunk
fel. Közérthetőbben túlsúlyos, legalább 150 kilogramm feletti sertésekből készül a
szalámi. Az idén nem volt alapanyag hiány, gondoljunk csak a "vizidisznókra". Ez a
hús érettebb, szinesebb, pigmentáltabb, rostosabb. Az alapanyagot Szegedről kapjuk,
az apróhúst és a hasaszalonnát a Ringa Rt.-től vásároljuk.
- Elárulna néhány gzadasági adatot is? Mekkora az árbevételük, a nyereségük?
- A tulajdonos Pick Rt. feltöltötte a forgóeszközünket, a finanszírozásunk az első
perctől megoldott volt. A cég mindig nyereséges volt, az adózott nyereség is itt maradt,
sőt a tulajdonos a feldolgozó üzem rekonstrukciójához 500 millió forintot biztosított.
Később pedig tőkeemelést is végrehajtott a Pick, így ma már 1 milliárd forint a jegyzett
tőkénk. 1994-ben az árbevételünk 1,1 milliárd forintot tett ki (a nyereség 27 millió
forint), az idén 6,5 milliárd forinttal számolunk (a nyereség 400 millió forint).
- Hányan dolgoznak itt?
- Ma már 370 ember dolgozik itt, 280-nal kezdtünk.
- Működik egy szakszervezeti alapszervezet. Milyen velük a kapcsolata?
- Megítélésem szerint jó az együttműködésünk, mivel jó a kollektíva. Minden évben
annyi fizetésemelést adtunk, amennyit a költségek megengedtek. Évről évre 20
százalék, vagy a fölötti béremelést tudtunk kigazdálkodni. Az emberek értékelik ezt.
- Talán nem sértem meg azzal, ha „munkás" vezérigazgatónak titulálom. Befogadták?
- Gondolom igen. Szívemből szól a megállapítása, mert vallom, hogy csapatot kell
építeni. Munkám arra irányul, hogy az embereket egy irányba vezessem. Ha
felveszünk egy embert, azt is megnézzük, beleillik-e a csapatba. Név szerint ismerem
őket, s nyitva áll az ajtóm előttük. Kialakult egy jó vezetői gárda is, akik között már
sok a fiatal. Több mint 10 harminc év alatti vezető dolgozik nálunk, akiknek át
szeretnénk adni a stafétabotot.
- Az idei évben a húsipart sok csapás érte: ár- és belvíz, orosz piac összeomlása stb.
Hogyan érintették Önöket ezek a negatív piaci folyamatok?
- Kiegyensúlyozottabb, kiszámíthatóbb piacszabályozásra lenne szükség ahhoz, hogy
nyugodtan dolgozhassunk. Az EU országokénál jóval alacsonyabb a támogatottsági
szintünk, nem ismert egész évre a szubvenció, s a minimum ár sem segített rajtunk.
Átgondoltabb, bizonyos nagyságrendben való gondolkodásra van szükség. S még
valamit: a piac szereplőinek, a termelőnek, a feldolgozónak és a kereskedőnek le
kellene ülniük tárgyalni és konszenzusra kellene jutniuk az „élni és élni hagyni" elv
alapján. S az sem szerencsés, hogy a húsipari termékeknek inflációt stabilizáló szerepet
is be kell tölteniük, legyenek inkább piaci elemek.
- Végezetül: mi lesz a jövő a Herz Szalámi Rt.-nél?
- Úgy gondolom, hogy a jövő is olyan szép lesz, mint amilyen a múltunk volt. Az
elmúlt időszakot sikeresnek tartom, jól alkalmazkodtunk a piaci feltételekhez.
Csapatmunkát alakítottunk ki, s a csapat felkészült a jövő kihívásaira is, tehát nem
félünk az EU csatlakozástól sem.
Hajtun György