Alkudozások a társadalmi párbeszédről
Interjú Dr. Kameniczky Istvánnal, a GM főosztályvezetőjével
Sajtóhírekből értesültünk róla, hogy a kormány a társadalmi párbeszéd
intézményének megújítására készül. Kérdéseinkkel Dr. Kameniczky Istvánt, a
Gazdasági Minisztérium főosztályvezetőjét kerestük fel, akitől mindenek elött azt
tudakoltuk, hogy valami új dolog készül vagy a régi folytatódik?
- Ha fogalmi oldalról nézzük, akkor valami új dolog készülődik, de a magyar
tradíciók szerves folytatásának is tekinthetjük. Közép-Európában szinte
egyedülállóan már a 80-as évek végén kialakult Magyarországon egy
érdekegyeztető intézményrendszer, amit először Országos Érdekegyeztető
Tanácsnak, aztán egyszerűen csak Érdekegyeztető Tanácsnak, röviden ÉT-nek
neveztünk. A kormány képviselői mellett helyet foglaltak benne az akkor létrejött
friss munkaadói szervezetek, az újonnan szerveződő szakszervezetek és a SZOT
feloszlása után létrejött új szakszervezetek. Gyakorlatilag az oldalak összetétele
azóta változatlan maradt, számos sikeres megállapodás jellemezte az ÉT
tevékenységét. Azt lehet mondani, hogy a rendszerváltás, a politikai átalakulás
bársonyosságához, zökkenőmentességéhez jelentősen hozzájárult ez az
érdekegyeztető rendszer. Azzal együtt, hogy végig napirenden volt a kialakult
intézményrendszer továbbfejlesztésének igénye.
- A szakszervezetek fenntartásokkal fogadták az előkészítő tanulmányból
megismert elképzeléseket. Tulajdonképpen jogosak ezek a fenntartások, vagy
netán csak félreértésekből fakadnak?
- Az anyagban mi nagyon egyértelműen leírtuk, hogy az érdekegyeztetést
nehezítő tényezők közül azokat, amelyek érdekellentétből, a partnerek eltérő
helyzetéből fakadnak, objektíven meglévő, természetes ellentétnek lehet
tekinteni. Más a nézőpontjuk a különféle szervezeteknek, létezik egy olyan
ellenérdekeltség ezeken a fórumokon, amelyek mindenféle hozzáállás mellett is
nehezíthetik a közös munkát. Az is nyilvánvaló azonban, hogy az
érdekegyeztetés, vagy bármiféle egyeztetés a politikai mezőny részét képezi, és
ilyen alapon nagyon sok múlik a partnerek kölcsönös belátásán.
Az eddig lefolytatott egyeztetéseken a partnerek egyértelműen elmondták, hogy
jelentős bizalmatlanság alakult ki bennük a kormány érdekegyeztetéssel
kapcsolatos eddigi tevékenysége alapján. Ezt a bizalmatlanságot önmagában nem
lehet megszüntetni egy új típusú fórumrendszert felállításával. A
bizalmatlanságra az intézményrendszer önmagában nem ad megoldást.
Nekem meggyőződésem, hogy az anyagban leírtak szakmailag korrektek, mindazt
a tapasztalatot, amely hasznosítható az eddigi érdekegyeztetésből, figyelembe
veszi. Kétségtelenül nagy szerepe lesz a jövőt illetően annak, hogy sikerül-e a
társadalmi párbeszéd új rendszeréről valódi szakmai vitát folytatni az
érintettekkel, vagy az említett bizalmatlanság fennmaradása esetén végigkísérik
az egyeztetést a szerintem eltúlzottnak ítélhető politikai ellentétek.
- Ha túltekintünk az Érdekegyeztető Tanács tevékenységén, és feltételezzük,
hogy a társadalmi párbeszéd kiteljesedik, akkor lehet-e ennek valamilyen kedvező
hatása az ágazati szinten megvalósuló érdekegyeztetésre. Gondolok az ágazati
szakszervezetek és az illetékes szaktárcák kapcsolatára.
- Korrigálnám a kérdést abból a szempontból, hogy nem annyira az ágazati
szakszervezetek és a szaktárcák, mert ez inkább költségvetési szférában fontos,
hanem egyes ágazatokhoz tartozó munkaadók és szakszervezetek
érdekegyeztetésén van a hangsúly.
- Nevezzük meg akkor konkrétan: a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési
Minisztériumhoz tartozó élelmiszeripar tekintetében mi változik? Eddig is
működött érdekegyeztetési mechanizmus, csak hát az egyes ágazatokra,
szakágazatokra érvényes kollektív szerződések hiányában erősen döcögött az
érdekegyeztetés.
- Azt hiszem, hogy önmagában az érdekegyeztetés makroszinten csak rendkívül
közvetetten képes hatást gyakorolni arra, hogy az adott területen hogyan alakúl a
munkaadók és a munkavállalók kapcsolata, milyenek a viszonyok, kötnek-e
kollektív szerződést. Eddig is működtek ilyen „rásegítő" mechanizmusok, mint a
munkaügyi döntőbírói közvetítő szolgálat...
- Ágazati szinten, vehetjük akár a közlekedést, például a vasutasok helyzetét,
vagy az agrárszférát, az egészségügyet, a Gazdasági Minisztérium tekintetében az
egész versenyszférát, az érdekegyeztetés tartalma eltérő jellegű. Eddig minden
lényeges kérdés az ÉT-ben csúcsosodott ki, kapott teret és ebben a nagy egészben
az ágazati specifikumok, egyes ágazatokra jellemző foglalkoztatási gondok, vagy
bérszínvonalbeli kölönbségek háttérbe szorultak. Várható változás ezen a téren?
- Még egyszer visszamennék az anyaghoz. Mi egyértelműen leírtuk, hogy
véleményünk szerint az érdekegyeztetés alapvető színtere a versenyszférában is,
de jórészt a közalkalmazotti szférában is, a munkahely és az ágazat. A
makrofórum ezeknek a feltételeknek csak egy részét - bizonyos makrofeltételeket
- alakíthatja. Az egy külön kérdés, hogy eddig túlságosan sok feladatot hárítottak
át maguk a szociális partnerek is a felsőszintre. Talán ez egy kicsit mutatta azt is,
hogy a tapasztalatok alapján nem sikerült eléggé intenzív tárgyalásokat folytatni
közép- és alsószinten.
A mostani egyeztetések során felvetődött, hogy a makroszinteknek az új
mechanizmusba való illesztése mennyiben fogja elősegíteni a közép- és
alsószinten folytatandó tárgyalásokat. Arra a következtetésre jutottunk, hogy az
országos szintű társadalmi párbeszéd megerősödése várhatóan kedvezően
befolyásolná alsóbb szinteken is az alkufolyamatokat. Szándékaink szerint
egyébként az új koncepció nem érintené a tárcaszintű érdekegyeztetést, az ott
kialakult fórumok továbbra is működnének.
- Végezetül megkérdezem, ahogy mondani szokták, ezek a kérdések most a
munkaasztalon vannak. Viszont az idő sürget, hiszen itt olyan ügyekről van szó,
amit nem tolhat a politika hosszú ideig maga előtt. Valóságos megoldásokat kell
kialakítani, működésbe kell hozni új intézményeket. Időben mi ennek a realitása?
- Talán ez tűnik számunkra még a szakmai kérdéseknél is nehezebb feladatnak,
hiszen nyilvánvaló, hogy egy érdekegyeztetési rendszert, ahol partnerek
együttműködéséről van szó, nem lehet egyoldalúan szabályozni, minden
tekintetben konszenzusra kell jutni. Valószínű, hogy az időközben felmerülő vitás
kérdések kitolják a kitűzött határidőket, kérdésessé teszik, hogy mikor lehet
lezárni a folyamatot. A kormány munkaterve szerint március végéig kellene
javaslatot tenni a rendszert szabályozó alapvető jogszabályokra. Ez az idő
azonban rendkívül rövidnek tűnik ahhoz, hogy tartalmi kérdések is
belekerülhessenek a jogszabályokba. Ha a jogszabályok csak bizonyos fórumok
elvi kereteit szabályoznák és a fórumok indításához szükséges alapfeltételeket
teremtenék meg, akkor lerövidíthető az előkészítés. Mindez a partnereken is
múlik, a további egyeztetéseken dőlhet el.
Horváth László