A csatlakozás rögös útjai
Interjú Vajda Lászlóval, az FVM főosztályvezetőjével
Hazánk 2002-re az Európai Unió (EU) teljes jogú tagságot jelentő státuszát kívánja
elérni. A magyar élelmiszergazdaság számára nem csupán előnyöket jelent a tagság, de
komoly kihívásoknak is meg kell felelni valamennyi szereplőnek. Az előttünk álló
három szűk esztendőben a legnehezebb tárgyalásokra éppen az agrárágazatot érintő
kérdésekben kell számítani. Folytatva a megkezdett sorozatot, Vajda Lászlót, a
Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) európai integrációs
főosztályának vezetőjét kértük meg, hogy a csatlakozási tárgyalások résztvevőjeként
tájékoztassa a Húsos olvasóit az integráció menetrendjéről. Mi a magyar delegáció
csatlakozási stratégiája? - kérdeztük bevezetésként a szakembertől.
- A tárgyalások megkezdése előtt a magyar kormány kidolgozta - az agrárágazatra
vonatkozóan is - a tárgyalások stratégiáját. Magyarország 2002. január elsejei belépést
céloz meg, ami azt jelenti, hogy az agrárágazat a belépés pillanatától teljes körűen
integrálódna az Európai Unió belső agrárpiaci folyamataiba. Ez rendkívül nagy
kihívást jelent az agrárágazat szereplői számára, mégis azt gondoljuk, hogy a várható
előnyök meghaladják a kockázatot. Tehát nem célunk az, hogy az unióba történő
belépésünk után a magyar agrárgazdaságot továbbra is egy belső határ válassza el a
többi tagország piacától. Olyan belső határ, amelyen állat- és növény-egészségügyi
vizsgálatokat kellene elvégezni, vagy ahol továbbra is a kereskedelmet különféle
korlátozó intézkedésekkel, kvótákkal szabályoznák. Mindez persze azt jelenti, hogy a
magyar termékek minden korlátozás nélkül eljuthatnak az EU tagországok polgárainak
asztalára. Ehhez azonban az is szükséges, hogy a belépésig fel kell készülni a belső
piaci követelmények teljesítésére. Arra kell törekednünk, hogy a sok-sokezer
jogszabály közül minimális legyen azon jogszabályok száma, ahol az alkalmazást
illetően átmeneti felmentést kérünk a belépés után.
- Milyen jogszabályokról van szó?
- Nehéz erre most pontos választ adni, ugyanis az Európai Unió a mezőgazdasági
tárgyalásokat két menetben kívánja lefolytatni. Tavaly szeptember végén kezdődött a
hat fordulóból álló, a közösségi joganyagot átvilágító tárgyalássorozat. Ezek közül
lefolytattuk a gabona, a zöldség-gyümölcs és az olajos magvak piacszabályozásának
átvilágítását célzó megbeszéléseket. A második fordulóban az állategészségügyi
szabályozás volt terítéken. A nagyságrendek érzékeltetésére elmondanám, hogy ezen a
területen csaknem hatszáz jogszabályhoz kell igazodnunk, amelyek a legkülönbözőbb
témakörökre is kiterjednek. Így például az élőállat forgalmazás rendjére, az állati
termékek importjára, az állatok jelölésére vonatkozó előírásokra, az állattartás
körülményeinek meghatározására és sorolhatnám tovább. December közepén került sor
a harmadik nagy témakör első multilaterális találkozójára, amelyen a csatlakozni
szándékozó öt plusz egy jelölt tagország - Lengyelország, Csehország, Magyarország,
Szlovénia, Észtország és Ciprus - képviselői ültek asztalhoz az Európai Bizottság
képviselőivel. Ezen a találkozón az EU közös vidékfejlesztési politikájáról, valamint
az EU közös mezőgazdasági garanciális és orientációs alap működéséről kaptunk
tájékoztatást. A harmadik fordulóban nekünk kellett számot adnunk arról, hogy az
adott témakörben hol tart a magyar agrárgazdaság az EU szabályozás átvételében,
továbbá milyen lépéseket kíván tenni a csatlakozás napjáig. S azt is megfogalmaztuk,
hogy mely területeken kérünk átmeneti időt a szabályozás bevezetéséhez. Az eddig
lezajlott átvilágítás során a gabona, az olajos magvak, a zöldség-gyümölcs szektor
esetében kilenc jogszabálynál jeleztük az átmeneti felmentés iránti kérelmünket. Az
állat-egészségügy területén hat ilyen témakört jeleztünk.
- Mondana néhány konkrét példát?
- Az állat-egészségügyi hat kérésből három a már említett állatvédelmi előírásokra
vonatkozik. Tekintettel arra, hogy az EU-ban igen részletesen szabályozzák, hogy az
állatokat - például a tojó tyúkokat, vagy a borjakat - milyen ketrecben, mekkora térben
tarthatják. Ilyen előírásaink nekünk egyelőre nincsenek, az EU előírásoknak való
megfelelésre tehát átmeneti időt kell kérnünk. De tudunk olyan példát is említeni,
amelyben a magyar szabályozás szigorúbb az európaiénál: bizonyos szaporítóanyagok
importjához részletesebb állatorvosi bizonyítványok szükségesek nálunk, mint az EU-
ban. Szeretnénk ezeket a szigorúbb előírásokat a belépést követően is fenntartani. A
gabona területén az átmeneti kérelmek például az öntözéses területek növeléséhez
szükséges nemzeti támogatások megtartására vonatkoztak, vagy arra, hogy melyik
időszakban kezdődjenek meg a búza intervenciós felvásárlásai. S azt is megtárgyaljuk,
hogy a támogatott durumbúza vetésterületét milyen nagyságban határozzuk meg. A
későbbi tárgyalások során kitérünk arra is, hogy milyen bázis időszakot vegyünk
figyelembe a kompenzációs kifizetésekhez. A kéréseinket egyébként az EU tudomásul
vette. A zöldség-gyümölcs szektornál a fő gondunk abban mutatkozik, hogy az Európai
Unióban a termelőkhöz a támogatások az úgynevezett termelői szervezeteken (tész)
keresztül jutnak el. A tészek működését az unióban részletesen szabályozzák. Ez a jogi
háttér várhatóan csak jövőre áll rendelkezésre, s a hátralévő két év kevés e szervezetek
teljes körű kialakításához. Ezért jeleztük, hogy a tészek létrehozatalához anyagi
segítséget is kérünk az EU-tól.
- Mi az oka annak, hogy a harmadik fordulóban csak kis számú, vagy egyetlen egy
kérdésben sem kérünk átmeneti időt?
- Úgy gondoljuk, hogy a vidékfejlesztéssel, illetve az európai mezőgazdasági pénzügyi
alappal kapcsolatos előírások átvételére fel kell, és fel is tudunk készülni. Itt hatalmas
pénzekről van szó, több százmilliárd forintra számít Magyarország, így anyagi
érdekünk is az, hogy amikorra belépünk, nálunk is működjenek azok az
intézményhálózatok, kifizető ügynökségek, amelyeken keresztül az EU eljuttatja a
támogatásokat a gazdákhoz. Elemi érdekünk, hogy ne kérjünk átmeneti szabályozást,
mert az azt is jelentené, hogy a támogatások egy részéhez nem jutunk hozzá.
- A földművelésügyi tárca immár a vidékfejlesztésért is felelős, ami azt jelzi, hogy -
akárcsak az Európai Unióban - a mezőgazdaság és a vidékfejlesztést együtt, komplex
módon kezeli a kormány. A strukturális alapból azonban csak úgy jutunk
támogatáshoz, ha regionális fejlesztési koncepcióval rendelkezünk. Van-e ilyen
koncepciónk?
- Az országos területfejlesztési törvény megadja ehhez a koncepcióhoz az alapokat.
Annak érdekében, hogy Magyarország felkészüljön a strukturális alap támogatásainak
lehívására, az EU úgynevezett előcsatlakozási alapot hoz létre, amelyhez 2000. január
elsejétől férhetünk hozzá. Az alap felhasználási céljai csaknem azonosak a strukturális
alap céljaival, másrészt a felhasználás mechanizmusát is úgy kell kialakítani, hogy az
EU-konform legyen. Ebből az alapból évi mintegy 15 milliárd forintot hívhatunk le a
mezőgazdaság korszerűsítéséhez, és a vidék fejlesztéséhez. Mindebből az is kitűnik,
hogy kényszerpályán mozgunk, már ami a jogi és intézményi rendszer kialakítását
illeti. Nagy erőkkel folyik a felkészülés, miként a mezőgazdasági és vidékfejlesztési
terv hét éves periódusra szóló elkészítése is, mivel az előcsatlakozási alaphoz e nélkül
a terv nélkül nem férünk hozzá. Ebben a tervben meg kell határoznunk azokat a
prioritásokat is, amelyekhez EU támogatást kérünk.
- Mi lesz a témája a további három átvilágítási fordulónak?
- A negyedik fordulóban a szarvasmarha, a tej, a sertés, a baromfi piaci szabályozását
tárgyaljuk meg. Ezt követően - csak fő vonalakban - a bor, a cukor, a dohánypiac
szabályozását tűzzük napirendre, majd a növény egészségügyi szabályozást tárgyaljuk
meg. Így a közös agrárpolitika valamennyi témája napirenden lesz. Az átvilágítási
tárgyalások után kell a tárgyalási dokumentumokat összeállítanunk, amelyekben már
konkrétan, pontosan, tételesen le kell írnunk, hogy az általunk tárgyalást igénylőnek
tekinthető témákban mely EU jogszabályról van szó, mi a magyar probléma lényege,
milyen megoldást javasolunk, hány éves időtartamú átmenetet kérünk. A kvótás
kérdésekben pedig azt kell tisztáznunk, hogy milyen bázis időszak alapján mekkora
kvótát kérünk. A pontos, tételes, pozíciós dokumentumok elkészítésére csak a teljes
átvilágítási tárgyalás sorozat után kerül sor, tehát nyár végére, kora ősszel állnak össze
a dokumentumok, Így jó esély van arra, hogy még az ezredforduló előtt
megkezdődjenek az érdemi csatlakozási tárgyalások. Az időpont azonban attól is függ,
hogy az EU a saját agrárpolitikájának a jövőjéről szóló vitáját befejezi-e március
végéig, s az Agenda 2000-ről, azon belül az agrárreformról a szükséges döntéseket
meghozza-e. Ha ezek a döntéshozatalok késnek, a magyar érdemi tárgyalások kezdete
is eltolódik.
- Eldőlt-e már az a kérdés, hogy a kvótarendszer kialakításához mely évek termelési
eredményeit vesszük alapul?
- Még nem. Az átvilágítás során csak odáig jutunk el, hogy Magyarország számára
szükség lesz a bázis területek és kvóták meghatározására. Majd a tárgyalási
dokumentumban kell leírni, hogy ezek megállapítását milyen elvek alapján tartjuk
indokoltnak. Erre az EU természetesen válaszolni fog. A mai gondolkodásunk alapja,
hogy az előző bővítési tárgyalásoknál a belépést megelőző évek képezték a bázis
időszakot, de ez az ő esetükben alkalmazott gyakorlat volt, s nem jelenti azt, hogy a mi
esetünkben is így kell eljárni. A magyar álláspontot azonban csak ez év őszére kell
kialakítani.
- Ön szerint elfogadja-e az EU az Agenda 2000 agrárreform elemeit, vagyis lesz-e
március végéig megegyezés?
- A viták még széles körben folynak, s bizonyos létkérdésekben azonban már
formálódik az egyetértés a tagországok között. Bárkit megkérdezünk, mindenki
optimistán nyilatkozik abban, hogy március végére megszületnek a megállapodások.
- Az EU mereven ragaszkodik ahhoz, hogy az új tagországok a teljes jogrendszert
átvegyék, s egyetlen egy korábbi csatlakozási tárgyaláson sem igen sikerült az újonnan
belépőknek jelentős változtatást elérniük…
- A mi esetünk más, mint a korábbi belépőké. Ausztriának, Svédországnak és a
többieknek egy fordulóban kell a csatlakozási tárgyalásokat lefolytatniuk, nekünk két
forduló áll rendelkezésre. Kétségtelen, hogy az éghajlati viszonyokból adódó eltérések
miatt sikerült csak átmeneti szabályozást elérniük, s az 1995. évi bővítés óta a
strukturális alap öt alappontját kiegészítették egy hatodikkal, az arktikus
mezőgazdasági termelés támogatásával. Ez nagy vívmánya volt a svéd és finn
tárgyalásoknak.
- Kik vezetik a magyar tárgyalásokat?
- A magyar csatlakozási tárgyalások vezetője a külügyminiszter, míg a tárgyalások
irányítása, koordinálása a Külügyminisztérium integrációs államtitkárságának a
feladata. Az átvilágítási megbeszéléseken az agrártémákért a földművelésügyi és
vidékfejlesztési miniszter felel, az FVM részéről pedig engem delegáltak a kormány
tárgyaló küldöttségébe, ahol a társtárcák képviselőivel, szakértőivel együtt dolgozunk.
- Nehéz tárgyalópartner az EU?
- Igen. A tárgyalások nagy felkészültséget igényelnek.
H. Gy.