Foodapest '98
Elismerés a húsiparnak
Az idei Foodapest mintha csak feledtetni akarta volna a hazai
élelmiszeripar
fölött tornyosuló felhőket, a gabonaháborút és az árvizet, az orosz piacot és a
túltermelést, számos áruféleséggel, sok újdonsággal, igényes csomagolással és
ígéretes fejlődéssel kápráztatta el a látogatókat. Rangos eseménnyé nőtte ki
magát
a vásár. Szinte mindenki megjelent, aki valamit is számít a hazai piacon. A
húsipar - mint ahogy a korábbi években megszoktuk - ezúttal is kitett magáért.
Szépen fölépített standok, jól megcsinált látvány, színvonalas tájékoztatás
jellemezte a legnagyobb cégek bemutatkozását.
Az élet ízei
Elhelyezés és megjelenés szempontjából is kiemelkedett a Délhús bemutatkozása.
„Az élet ízei" szlogen csalogatta közelebb a látogatókat a cég kitűnő
termékeihez.
Mint Schmidt Jánosnétól megtudtuk, a jelmondatnak „története" van. - A Délhús
a fontos családtag - emlékeztetett bennünket a PR-szakember a cég általánosan
használt szlogenjére -, de mivel a IV. Foodapest a „reggelitől estebédig"
gondolat
köré szerveződött, valójában az étkezésről szól. A Délhús pedig az év elejétől,
vagyis négy évszakon keresztül következetesen készült a vásárra. Ezt igyekeztek
megjeleníteni képben és szóban. Körülpillantva tényleg fölfedeztük a „sztorit",
ahogy a család négy évszakban, reggelitől estebédig fogyasztja a különböző
finomságokat. Az „üzenet" tehát arról szól - kaptuk a megerősítést -, hogy a
családok „az élet ízeivel" a Délhús termékein keresztül találkoznak.
Miután így fölfogtuk, amit kell, megkérdeztük a Délhús háziasszonyát, hogy a
sertéshús-fogyasztás visszaszorulásának időszakában mit üzennek a
fogyasztóknak.
- Erre is készültünk - kaptuk a választ. A Délhús kimondottan a Foodapestre
fejlesztette ki a Karát termékcsaládot. Mégpedig pulykahúsból. Ha a piacnak arra
van szüksége, mert az egészségügyi propaganda változtatott az igényeken, akkor
a Délhús is gyárt baromfi alapú termékeket.
Portástól a vezérigazgatóig
Az „utca" másik végén, némileg visszafogottabb megjelenéssel mutatkozott be a
vásár közönségének a Gyulai Húskombinát Rt. Egy bekeretezett oklevél és egy
szép aranytál „ékesítette" a stand főhelyét. Az előbbi arról árulkodott, hogy a
gyulaiak Export Nagydíjat nyertek a 10 millió dollár feletti kategóriában, az
utóbbi pedig a gyulai kenőmájasért kapott sikerdíjat jelezte. Mint megtudtuk, a
külföldön is jóhírnek örvendő cég az elmúlt két évben megtriplázta a
exportszállításait. Főként a gyulai, a farmer- és a Fortuna elnevezésű
kolbászfélékből sikerült elhelyezni nagyobb mennyiségeket külpiacokon. Itthon
viszont a kenőmájas jelenti a csúcsterméket, ebből adnak el a legtöbbet.
Nézelődve a gyulaiak portáján, egy kicsit elmerengtünk, hogy egy ilyen vásári
sikerdíj mennyi ember munkáját dicséri. Ilyenkor a cég egész kollektívája, a
portástól a vezérigazgatóig egy kicsit büszke lehet a teljesítményére.
Olaszország itt van!
Magyarok mellett számos külföldi cég is bemutatkozott a budapesti közönségnek.
Egy tablón öles betűk figyelmeztették a látogatót (fogyasztót), hogy Olaszország
itt van. Már mint a magyar piacon. Ezt eddig is észrevettük, különösen a talján
tésztaféléket kínáló bolti polcok előtt. Az olasz húsipar azonban még nem nagyon
szorongatta meg a hazai feldolgozókat. A Foodapesten kiállított - és kóstolásra
kínálgatott - fatörzs méretű mortadella viszont kétséget kizáróan jelezte: itt
vannak az olaszok! (Az egykori híres filmre utalva azt is mondhatnánk, hogy az
olaszok már a spájzban vannak.)
Zappi Mauro úr, aki - ellentétben az egyik magyar cég képviselőjével - örömmel
adott tájékoztatót lapunknak, elmondta, hogy tipikus olasz termékekkel szeretnék
megismertetni a magyar fogyasztókat. Öt évvel ezelőtt lettek a magyar piac
szereplői, kedvezőek a tapasztalataik, ezért jelentek meg a vásáron is.
Egyébként
az olasz kolléga elismerésének adott hangot, hogy a magyar húsüzemek kínálata
nagyon sokat fejlődött az elmúlt években. Kiteljesedett a konkurencia - tette
hozzá jelentőségteljesen.
A privatizátor visszanéz
Vásárban mindenkivel találkozik az ember. Jól esik megosztani a frissen szerzett
élményt, a tapasztalatokat. Az ismert agrárpolitikus, a hazai élelmiszeripar
egykori főprivatizátora, akivel a Pick standja elött futottunk össze, dicsérte a
húsipar megjelenését a Foodapesten. - Úgy érzem, engem igazolt az idő - utalt
vissza hivatali idejére.
Fölemlegetjük a korábbi vitákat, érveket, az egymást keresztező elképzeléseket.
Harag és szemrehányás nélkül, kölcsönös tisztelettel folyik a szó. Habár
visszavonult - kiszorult - az aktív politizálásból, védi egykori álláspontját a
versenyről, a külföldi tőkéről, a piac működéséről. Kesereg egy kicsit, hogy
pártjában sem támogatták törekvéseit. Mióta maga is vállalkozó lett, úgy érzi,
véleménye is egykori ellenfeleinek álláspontjához került közelebb.
- Bizonyítani akartam - mondja elgondolkodva -, hogy a gyakorlatban is
hasznos, amit elviekben képviseltem. Sikerült is - mosolyog magabiztosan - és
azt sem titkolja, hogy a nagy adófizetők közé tartozik. - Magyarországon is
lehet
az agráriumban profitot termelni - bizonygatja búcsúzóul.
Ez sem semmi, jegyezzük föl a tanulságot.
Reméljük ez még inkább igaz lesz a következő Foodapesten.
(Horváth)