Készülődés a novemberi erőpróbára
Nyögvenyelős elfogadottság
Az üzemi tanácsokat létrejöttük óta kísérik kérdőjelek, viták. Már
megjelenésüket
is fenntartások fogadták a kilencvenes évek elején, ami nem meglepő, hiszen az
üzemi tanácsok előzmény nélküliek a magyar munkaügyi jogintézményben.
Külföldi minták - elsősorban német tapasztalatok - alapján kerültek át hozzánk.
Megalakulásukat - számos félreértés és tisztázatlanság okán - ellenérzésekkel
fogadták a munkahelyi szakszervezetek, attól tartva, hogy a munkavállalók
részvételi intézményei gátolják a szakszervezetek tevékenységét, csorbítják
jogosultságait, szűkítik mozgásterét, s ez a félelem nem is volt egészen
alaptalan.
Az 1993. májusi választások után az üzemi tanácsok kezdtek beépülni a
munkahelyi érdekképviselet rendszerébe, nőtt az elfogadottságuk, mindazonáltal
maradtak még fenntartások, előfordultak súrlódások, átfedések a szakszervezetek
és az üzemi tanácsok munkájában, kapcsolatában.
Újabb bizonytalanságot az idei májusra tervezett üt-választások elhalasztása és
a
parlamenti választások eredményeként bekövetkezett kormányváltás teremtett. A
szakszervezeti konföderációk azért kezdeményezték a halasztást és javasolták a
november 16 és 27 közötti időpontot, hogy májusban ne essen egybe az üt- és a
parlamenti választás. A bizonytalanságot az gerjesztette, hogy a Fidesz-MPP
vezette kormánykoalíció egyes vezetői megkérdőjelezték a novemberi voksolást,
egyszersmind olyan nyilatkozatokat tettek, amelyek szerint az üzemi tanácsok
felértékelésére, jogosultságaik jelentős megerősítésére van szükség, beleértve a
kollektív szerződésekben való közreműködésüket is.
A kérdőjelek azonban inkább tűnőben vannak, mint szaporodóban. Az idő
haladtával mindinkább letisztulnak a dolgok, még akkor is, ha az üt-választások
eredményének kezelésében, a szakszervezeti reprezentativitás megállapításában
vannak is nyitott kérdések, viták. Emiatt várhatók további módosítások is az üt-
k
jogosultságaiban.
Erősödik az a felismerés, hogy az üzemi tanácsokat nem a szakszervezetek
ellenében hozták létre, hanem az európai participációs intézményrendszerhez
való felzárkózás miatt. Az üzemi tanács nem érdekvédelmi fórum, hanem
participációs terep, részvételi intézmény; lehetőség arra, hogy a munkavállalók
bele tudjanak szólni a vállalatok, a cégek, a társaságok ügyeibe. Az üzemi
tanácsok mindinkább megtalálják helyüket, még ha működésükben sok is a
formális vonás, a javítani való. Minthogy ezzel a struktúrával hosszabb ideig
számolni kell, mind a szakszervezeteknek, mind az üzemi tanácsoknak érdekük,
hogy egymás mellett, egymást kiegészítve dolgozzanak, együttműködjenek.
Jó alkalom erre a novemberi megmérettetésre való felkészülés, amelyet a húsosok
minden bizonnyal az eddigiekben megszokott felelősséggel és eredményességgel
végeznek. A munkahelyi voksolások várhatóan nem változtatják meg döntően a
szakszervezetek jelenlegi erősorrendjét. Mégis jelentős lesz a késő őszi
erőpróba,
mert ha a munkahelyeken nem működik üzemi tanács, akkor nem lehet szó a
vezetésbe bevont dolgozói részvételről, nem jelölhető munkavállalói képviselő a
gazdasági társaságok felügyelő-bizottságaiba és nem gyakorolható a vétó
intézménye sem.
Van tehát tétje a választásnak, nem lehet könnyelműen félvállról venni.
- Kárpáti -