Párbeszéd a munkásságról
A munkások hagyták el az egyházat, vagy az egyház a munkásokat? Ezt Balogh
Margit, az MTA Történettudományi Intézetének tudományos főmunkatársa
kérdezte az Európai Katolikus Információs Központ (OCIPE) magyar szervezete
által szervezett nemzetközi konferencián mondott el. A Petőfi Irodalmi
Múzeumban tartott, A munkásosztály a Paradicsomba megy? címet viselő
kétnapos vitafórumon természetesen más kérdések is válaszra vártak.
Mit jelent ma az a szó, hogy munkás? Van-e egyáltalán munkásosztály? Tragikus
sorsú-e a munkásság? Azon a kerekasztal-beszélgetésen, amelyen e sorok írója is
részt vett, a következő kérdések körül folyt a közös gondolkodás, a polémia: Mi
a
munkásság szerepe a mai gazdasági struktúrában, mi változott az iparszerkezet
megváltozás után, a hetvenes évek eleje óta? Az általános világgazdasági
állapotokhoz képest mennyiben sajátos az átmeneti gazdaságokban a munkások
helyzete? Hogyan kell értelmeznie az egyháznak a saját feladatát a
„munkáskérdésben" Magyarországon és Kelet-Közép-Európában?
E fogas kérdésekre hazai és külföldi (francia, lengyel, szlovák) szakértők --
történészek, szociológusok, teológiai tanárok, újságírók, szakszervezeti vezetők
- igyekeztek választ adni, közöttük Bruszt László, Kapuvári József, Földes
György, Szalai Erzsébet, Thoma László és mások. Hangzott el - vitával
egybekötött - előadás a gazdaság és az erkölcs kapcsolatáról, az egyház és a
munkásság viszonyáról, a szociáldemokrata hagyományokról, a szociális célú
vállalkozásokról, az érdekkiegyenlítés eszközeiről, a munkahelyi
konfliktusokról,
a szakszervezetek helyzetéről és jövőjéről. A sok érdekes téma között is különös
figyelmet kapott az a helyzetkép, melyet két csíkszeredai kutató rajzolt meg a
székelyföldi munkásság 1989. utáni helyzetéről.
A túlélés esélyei
Az egyes problémakörök megközelítésében és a következtetésekben az
azonosságok mellett természetesen megjelentek a különbségek, az eltérések,
ütköztek a nézetek, hiszen a résztvevők közül nem minden véleménymondó
nyilatkozott az egyház látószögéből, keresztény szellemiségben. A helyzet
megítélésében így is nagyobb volt a hasonlóság, hiszen a diagnózis könnyebbnek
látszott, mint a hogyan tovább megfogalmazása, a perspektívaadás.
Mivel minden megítélést lehetetlen ismertetni egy rövid cikk keretei között,
ezért
talán Bőhm Antal előadásrészleteit érdemes kiemelni. Az MTA Politikai
Tudományok Intézetének igazgató-helyettese úgy látta, hogy a rendszerváltás
idején a munkásosztály szemlélő maradt, elszenvedte a változásokat, a
privatizáció, a javak, a pozíciók újraelosztását. A munkásság bénultan tudomásul
vette és veszi magárahagyatottságát. Elvesztette identitását (a munkásokból
munkavállalók lettek), megkoptak a tradicionális értékek (a szolidaritás is),
súlyos
gondként jelentkezik a munkanélküliség, különösen az ország egyes térségeiben.
Vannak-e esélyek, mutatkoznak-e lehetőségek? Bőhm Antal ebbéli gondolatait
négy pontban összegezte:
1. A munkások zöme elveszti munkahelyét,
leszázalékolják, nyugdíjba vonul, segélyeket kap, közmunkát vállal, vegetál.
Kiszorul a megszűnt munkásszállókból, marginalizálódik, hajléktalanná válik (a
harmincezres otthontalanok között.)
2. Nem lázadnak, visszahúzódnak.Túlélési
stratégiát jelent a fekete- és szürkegazdaság, a maradék leleményesség. Vissza a
faluba.
3. Munkavállaló lesz, nem morog, minden feladatot, megbízást teljesít.
Boldog, ha van munkája, szerencsés, ha vendégmunkás lehet. Végrehajtóvá,
alattvalóvá válik.
4. A munkásság egy szűkebb rétege vállalkozó lehet, de inkább
a szlogenek szintjén. A valóságban kényszervállalkozók, önfoglalkoztatók.
A helyzet mint mindig, megint átmeneti - vonta le a következtetést a
politológus. Hiányzik a fúzióerőt jelentő jövőkép. Marad (a lenini út
analógiájára) az Európai Unió, a NATO. Csak éljük túl.
Példa és kihívás
A várakozásoknak megfelelő teret kaptak az eszmecserében a szakszervezetek. A
domináns hang - fontosságuk elismerése mellett - a bírálat volt és az
igénytámasztás. Voltak, akik szerint csökkent a szakszervezetek szerepe, mások
szerint meggyengültek. Erőtlenek az érdekvédelemben, az érdekegyeztetésben, a
társadalmi párbeszédben, kiesnek látókörükből a munkanélküliek. Ezért bírálták
az MSZOSZ-t is. De legfőképpen azért, hogy „összefonódott" a MSZP-vel.
Az ajánlások is a kritizált dolgokkal voltak kapcsolatosak. Elhangzott olyan
javaslat is, hogy hozzák létre a munkanélküliek szakszervezetét. Intenzívebb
törekvésként jelenjen meg az új munkahelyek teremtése, a munkásság
marginalizálódásának megállítása, lefékezése. E sorok olvasójának talán
idegenül-érdekesnek hangzik a - francia előadó részéről érkezett - tanács,
hogy a szakszervezetek vegyenek részt a jövő formálásában, a válság
leküzdésében. Annak a feladatnak a kimunkálásban, hogy milyen legyen a kelet-
közép-európai modell, milyen társadalom mellett döntsön a nép.
A katolikusok által kezdeményezett és megtartott nemzetközi konferencia sok új
információt nyújtott, s a vélemények ütköztetésével, termékeny szellemi izgalmat
jelentett a résztvevők számára. Ha ennek fényében visszagondolunk a Katolikus
Püspöki Kar - élénk érdeklődést keltő - körlevelének tartalmára, II. János Pál
pápának az utóbbi időben tett megnyilatkozásaira - a kapitalizmus
embertelenségeiről, a munkásság szerepéről, a szegények és a gazdagok közötti
különbségének növeléséről -, akkor összeáll a kép. A katolikus egyház nagy
erőfeszítéseket tesz az egyház és a munkások kapcsolatának javításáért, a lelkek
megmentéséért és formálásáért, a szociális igazságtalanságok megszüntetéséért,
az emberkép kialakításáért. Ez az új típusú egyházi vállalkozás egyszerre jelent
példát és segítséget, intő jelet és kihívást más állami és társadalmi
szervezetek,
pártok és szellemi műhelyek számára.
Túljutottunk azon a ponton, hogy a munkás szót ki sem ejtették a parlamentben, s
a társadalmi közéletben is inkább szitokszónak számított. Napi tapasztalat, hogy
egyre többen és gyakrabban nevezik magukat munkásnak, mezőgazdasági
dolgozónak. Értelemszerű, hiszen vannak (és lesznek) húsipari munkások,
bányászok, szövők és fonók, asztalosok és lakatosok, gépkocsi szerelők és
mozdonyvezetők.
Kárpáti Sándor