Szövetség a munkáért
A Friedrich Ebert Alapítvány szervezésében a közelmúltban Reinhard Kuhlmann,
az IG Metall elméleti osztályának vezetője előadást tartott egy Magyarországon
is
időszerű kérdésről, a munkanélküliség csökkentésének németországi
programjáról. Ezt a programot korábban az IG Metall elnöke kezdeményezte,
melynek fő gondolata: szembeszállni a munkanélküliséggel.
A kezdeményezés előtt a sajtóban elmarasztaló cikkek sora jelent meg a
szakszervezetekről. Németországban ugyanis gazdasági növekedés volt, de ez
nem járt együtt a munkanélküliség csökkenésével. Sőt, új rekordok születtek, az
egész országra számítva 10,8 százalékra emelkedett a munkanélküliségi ráta, ami
a keleti országrészben 17,0 százalékos, a nyugatiban pedig 10,0 százalékos
munkanélküliséget takart.
A munkanélküliség növekedése a monetarista doktrína meghiúsulását jelezte,
vagyis gazdasági növekedéssel önmagában nem érhető el a teljes
foglalkoztatottság. Érdekes módon az elbocsátások együtt jártak a részvénypiacon
a részvények árfolyamának növekedésével, vagyis a tulajdonosok tulajdonának
értéke nőtt. Ebben a helyzetben tette meg az IG Metall elnöke a javaslatát,
miszerint az érdekegyeztetés mindhárom oldala vállaljon áldozatot a
munkanélküliség csökkentése érdekében. A következők szerint:
- A kormány lemond a munkanélküli segély, valamint a szociális segély
csökkentéséről és bővíti a képzési helyek kínálatát a kereslethez illeszkedően.
- A munkaadók lemondanak az elbocsátásokról, 110 ezer új munkahelyet
teremtenek, 10 ezer tartós munkanélküli felvételét teszik lehetővé és 5
százalékkal több képzési helyet biztosítanak.
- A szakszervezetek (IG Metall) a bérkövetelés megfogalmazása során
lemondanak az újraelosztó komponensről. A tarifális béremelés az inflációhoz
igazodik 1996-ban és 1997-ben (az infláció 1,8 százalékos). A tartós
munkanélküliekre határidős szerződéseket kötnek.
A megállapodás végül Szövetség a munkáért címen került aláírásra, ugyanakkor
rögtön vita bontakozott ki mindhárom oldalon a program teljesítése körül. A
szakszervezeti vállalás része volt, hogy az érdekvédelem csak az árnövekedéssel
azonos bérnövekedést követel és lemond a termelékenység növekedéséhez
kapcsolódó bérkövetelésről. Erről a tagság körében vita kerekedett, mondván:
miért fizetnek tagdíjat, ha a gazdasággal együtt nem nő a fizetés.
A munkaadók hajlandók tárgyalni a regionális szövetségekben új munkahelyek
teremtéséről, de az új munkahelyek szűkítenék a túlóráztatást. Ugyanakkor a
munkaadók szerint túlórára is szükség van. (Az elmúlt években Németországban
a cégek szisztematikusan növelték a túlóráztatást, mert az új felvételeket el
akarták kerülni.)
Még nem ismert a kormány, a munkaadók és a szakszervezetek közötti
egyeztetések végleges eredménye. Az eddig ismert információk szerint a kormány
jobban akarja terhelni a munkanélkülieket és a munkavállalókat, mint a
munkaadókat.
Ha viszont sem a kormány, sem pedig a munkaadók nem készek teljesíteni a
megállapodást, akkor változnak a szakszervezeti bérkövetelések. A megállapodás
keretében a szakszervezetek a termelékenység 6,5 százalékos növekedésével
számoltak, amelynek a bérkövetelésbe való beépítéséről a program megvalósítása
érdekében lemondtak, de az együttműködés elmaradása esetén ez bérköveteléssé
válik.
A szakszervezeti vezető szerint az európai fejlődés egyik lehetséges útja a
radikális piacgazdaság (ld. USA), amely a következőket jelenti: csökkenteni kell
a
béreket és meghosszabbítani a munkaidőt; továbbá csökkenteni kell az ökológiai
normákat, ami az élet- és munkafeltételek deregulációját vonja maga után. Ha ez
elterjed Európa-szerte, azzal mindenki veszít.
Van azonban egy másik lehetőség is: társadalmi célokat és társadalmi normákat
kell kitűzni. A társadalmi normák többek között azt jelentik, hogy finanszírozni
kell a garantált minimálbért, a minimális biztosítást, a minimális nyugdíjat és
a
minimális szociális segélyt. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez a program így
csak egy jóléti államban valósítható meg, mivel csak ott adott a jövedelemről
való
lemondás lehetősége.
Kapuvári József