Szociális állam nyomorúsága
A 80-as évektől Németországban a szociális segélyben részesülők aránya 2
százalékról 4,7 százalékra nőtt, ami azt jelenti, hogy hozzávetőlegesen 5 millió
ember él szociális segélyből. Szegénynek azokat az állampolgárokat tekintik,
akik
a nettó átlagjövedelem 50 százalékával, vagy annál kevesebbel rendelkeznek.
1993-ban a szegények számát kb. 8 millió főre becsülték. Az előrejelezések
szerint ez a szám a következő években tovább növekszik és eléri az összlakosság
20 százalékát. Szakértők véleménye szerint, a veszélyeztetett lakosság létszámát
is figyelembe véve, hosszabb távon a társadalom kétharmadát érintheti az
elszegényedés.
Munkanélküliség
A 80-as évek elejétől 1994-ig a munkanélküliek száma 900 ezerről 2,6 millióra
emelkedett. A volt NDK területén 1990-ben még csak 400 ezer munkanélkülit
tartottak nyilván, 1994-re ez a szám 1,2 millióra nőtt. 1996 végére a
munkanélküliek száma együttesen meghaladja a 4,2 milliót. Ezek csak a
hivatalosan elismert számok. Nem tartoznak ide azok a munkavállalók, akik az
államilag finanszírozott átképzés és más ún. „munkahelyteremtő" intézkedések
révén kerültek ki a munkaerőpiacról, illetve azok az emberek, akik nem
szerepelnek semmilyen nyilvántartásban sem. Ha ezt a létszámot is számításba
vesszük, minden valószínűség szerint meghaladja a munkanélküliek száma a 6
milliót.
Németországi szakértők egy része vitatja, hogy az élőmunka költségei, illetve a
beruházási döntésekben játszott szerepe fokozza a munkanélküliség növekedését.
A beruházási döntések során ugyanis 26 százalékban mérlegelik a termelési
költségeket. Ennél fontosabb döntési szempont a politikai kockázat, a törvényi
szabályozások és a biztonsági előírások mérlegelése, ami 35 százalékos súllyal
esik latba. A munkaerő költségei a termelési költségek negyedét teszik ki. Ezért
is
merül fel a kérdés: miért mennének a német befektetők a fejlett ipari
országokba,
ahol ugyanilyen magasak a bérköltségek?
Téves összefüggések
A versenyképesség szempontjából a világpiacon nem az egy munkavállalóra eső
munkabérköltség a döntő, hanem a termékre jutó fajlagos élőmunka-költség a
meghatározó. A sajtóban, a propagandában rendszerint csak a bérköltségeket
szokták összehasonlítani, ami téves gazdasági összefüggéseket és értelmezéseket
okoz.
Sok külföldi beruházásnak az a célja, hogy megvalósítói átlépjék a közgazdasági
korlátokat (pl. vámokat, importkorlátozásokat, stb.) és a piachoz közelebb
szervezzék meg a termelést. Teljes képtelenség a versenyképességet a munkaerő
költségeire visszavezetni. Más tényezők sokkal nagyobb hatással vannak a
versenyképességre, mint például a márka dollárhoz viszonyított árfolyama.
Sokan esnek áldozatul az érdektöltésű valótlanságoknak és ideológiai töltésű
állításoknak a bérköltségre vonatkozón. A piac keresleti oldalát nem csupán
elhanyagolják, hanem az állami és a vállalati takarékossági politika miatt egyre
erőteljesebben korlátozzák. Az alacsony jövedelmek mérséklése a szociális
juttatások leépítésével történik. Az egyszerű közgazdasági igazságok közé
tartozik, hogy minden egyes márka, amit az alacsony jövedelműektől elvonnak,
csökkenti a fogyasztási cikkek iránti keresletet. A magas jövedelmek növekedése
viszont semmilyen lényeges változást nem idéz elő a fogyasztási javak iránti
keresletben, de növeli a pénz- és a tőkepiacon megjelenő kínálatot. Minél
egyenlőtlenebb a jövedelmek elosztása, annál alacsonyabb az összgazdaságban a
fogyasztási kvóta.
A juttatások leépítése
A 80-as évek eleje óta folyik a szociális juttatások leépítése, bár
összegszerűen
növekedés volt tapasztalható, ami főleg a keleti (NDK) területre történő
átcsoportosításokkal magyarázható és a munkahelyek milliós nagyságrendben
bekövetkezett megszűnésére vezethető vissza. A „szociális állam" leépítése
egyértelműen mutatja: a szegények legszegényebbjeitől vonják el a jövedelmeket.
Ennek az antiszociális politikának azonban még korán sem értünk a végére,
döntés született már a munkanélküli segélyek megkurtításáról is.
Az állam ezzel egyidejűleg kedvezményezi a magasabb jövedelműeket. Nemcsak
egyszerűen lemond a gazdagabb rétegek adóbevételeiről, hanem növeli a
szakadékot a szegények és a gazdagok között. Több adat erősíti meg ezt az
irányzatot. A béradó 1994-ben az összes bevételek 36 százalékát tette ki. A
nyereségadó ezzel szemben 1960-ban 35 százalék, 1980-ban 25 százalék, 1994-
ben már csak 13 százalék volt. 1961-1989 között a bruttó bérek 7,7-szeresére
nőttek, a béradó ezzel szemben a 18-szorosára emelkedett. A jövedelmek és a
jövedelemadók hasonló mértékben növekedtek.
A kormány szerint túl nagy az adó a magas jövedelmek esetében, ami gátolja a
beruházásokat, az új munkahelyek teremtését. Ugyanakkor ha az adóbefizetések
valós adatait vizsgáljuk, azt látjuk, hogy a nyereségadó és a jövedelemadó
bevételei messze nem teljesültek olyan mértékben, ahogyan a jövedelmek
emelkedtek. A nagyvállalatok és a bankok alig-alig fizettek adót. A Deutsche
Bank a nyereségének 77 százaléka után 1990-1993 között semmilyen adót nem
fizetett, viszont 9 százalékkal csökkentette adóterhét. Az 1 millió DM fölötti
jövedelmek után 1983-ban 48,5 százalék adót kellett fizetni, 1989-ben már csak
40 százalékot. Az adóbevételek legnagyobb részét a béradó tette ki, amit az
alacsony jövedelmek után fizetnek. A béradó bevételek 10 év alatt
megduplázódtak, azaz 280 milliárd DM-t tettek ki, a társasági adók pedig
mindössze 17 milliárdot.
Szemfényvesztő adózás
Az OECD és az EU vizsgálatai is kimutatták, hogy a tőkejövedelmek után a
legmagasabb adót Németországban vetik ki, viszont itt a legalacsonyabb a
valóban befizetett adó. A hivatalos adókulcs tehát csak „púder", szemfényvesztés
a német adórendszerben. Egyszóval: a munkavállalók tartják el személyi
jövedelemadóval a velük szemben barátságtalan államot.
Ha tényleg igaz lenne, hogy a tőkejövedelmekre kivetett és beszedett adó
csökkentése ösztönzi a munkahelyteremtést, akkor felmerül a kérdés: hol vannak
az új munkahelyek? Hol vannak azok a vállalatok, amelyeknek a nyereségét ilyen
óriási mértékben tehermentesítették és munkahelyet teremtettek? Sehol. Sőt, a
Thyssen konszern például 1993-1995 között 58 ezerről 39.600-ra csökkentette az
alkalmazottak számát és 1996 végére 36 ezernél nem lehet több munkavállaló.
Négy év alatt 40 százalékos munkahely csökkentés történt! Ugyanez érvényes a
többi nagyvállalatra is. Más szóval: az ún. „beruházók" nem csináltak mást, mint
úgymond „racionalizáltak", azaz munkahelyeket szüntettek meg. A vállalatok
többsége nem reáltőkébe, hanem pénztőkébe fektette a nyereségét. Ugyanezt
tették a magasjövedelműek is. A magánszemélyek külföldi vagyonának értéke
1991-1995 között 944 millió DM-ről 1 billió 282 millió DM-re emelkedett, ami a
tulajdonosoknak 120 milliárd DM tőkejövedelmet hozott.
A pénzpiacon naponta 1 billió dollárt váltanak át. Ebből mindössze 10 milliárd
dollár lenne szükséges a világkereskedelem és a közvetlen beruházások
finanszírozásához.
Mindent át kellene tehát gondolni. A szociális rendszerek ún. „reformja" a
szociális rendszerek felszámolását jelenti, csak éppen igy szebben hangzik. A
munka elértéktelenedése a dologi tőke javára tovább folytatódik. Senki nem képes
ma még előrelátni, hogy ez majd mivel végződik.
A Neue Geselschaft 1996. 4. számában megjelent D. Eissel és G. Erb tanulmánya
alapján irta:
Dr. Lakatos Gyula