Magas az infláció
Működik a bérprés
Tavaly mintegy 12 százalékkal csökkentek a reálbérek. A szakszervezetek ezek
után „legfeljebb két százalékos" romlást tartottak az idei évre elfogadhatónak.
Az
Érdekegyeztető Tanácsban folytatott tárgyalásoknak ez volt a tétje, így
született
meg a 19,5 százalékos átlagos bérfejlesztési ajánlat (13 és 24 százalékos szélső
értékekkel) még az év elején. Azután a valóság rácáfolt az érdekvédők
reményeire. Mi a helyzet most? - kérdeztük Wittich Tamást, az MSZOSZ
alelnökét.
- Az 1996. első negyedévről szóló statisztikák szerint a nemzetgazdaságban a
teljes munkaidőben foglalkoztatottak havi bruttó keresete 40 369 forint, az
adózás
és a levonások utáni nettó keresete 27 188 forint volt. A bruttó keresetek a
korábbi évhez képest 18,1 százalékkal, a nettó keresetek pedig 15,5 százalékkal
emelkedtek. Csakhogy, mint ismeretes, az infláció magasabb lett a vártnál, a
kormányzati szervek által számítottnál. Ennek pedig az lett a következménye,
hogy a nettó keresetek reálértéke 9,5 százalékkal csökkent.
Becslésem szerint a II. negyedévben - a kialkudott béremelések és más tényezők
hatására - valamit javult a helyzet, de még így is 4-5 százalékos
keresetromlásról lehet beszélni. Ez pedig több az elfogadott kettőnél.
- Mit tehet ezek után a szakszervezet? Helyenként éppen csak befejeződtek a
bértárgyalások, lehet újra kezdeni?
- Az ÉT május 23-i ülésén a munkavállalói oldal - az MSZOSZ
kezdeményezésére - azonnali tárgyalásokat és intézkedéseket sürgetett, hogy
megállítsuk a munkavállalói terhek növekedését. Azért is ragaszkodnunk kell az
idei megállapodás betartásához, mert most dől el az 1997-98-as évek bérszintje.
Tudniillik, hogy mihez képest javulnak majd a bérek.
Megítélésünk szerint a kormányt terheli a felelősség, hogy az inflációt nem
sikerült visszafogni. Ezért mi joggal vetjük fel, hogy a számítottnál magasabb
infláció miatt emelni kell a központi bérajánlások számait. Megítélésem szerint
a
19,5 százalékot 21-re kellene felvinni, hiszen másként nem jöhet ki a 0-2
százalékos reálbércsökkenés. A bérajánlások megemelt mértéke alapján pedig
újabb bértárgyalásokat kell kezdeményezni vállalati szinten.
- Gondolom, hogy ezen a téren számolni kell bizonyos nehézségekkel is a
szakszervezeteknek.
- Tisztában vagyunk azzal, hogy az év második felében nagyon nehéz lesz
bértárgyalásokat kezdeményezni. Ugyanakkor volna jelentősége annak, ha a
bérajánlás alsó szintjét, a 13 százalékot feljebb lehetne vinni.
- Több cégnél nyitva hagyták annak lehetőségét, hogy a gazdasági eredmények
függvényében ősszel visszatérnek a tárgyalóasztalhoz...
- Ezeken a helyeken hivatkozási alapot jelenthet az ilyen típusú egyezség egy
újabb béremelés kiharcolásához. Hangsúlyozom: az általunk ismert 1996. évi
vállalati szintű bérmegállapodások az országos ajánlások keretein belül jöttek
létre. A bérprés az infláció elszaladása miatt lépett működésbe. Ezért a
kormányt
arra ösztönözzük, hogy minden eszközt vessen be az év hátralévő részében az
infláció csökkentésére. Az idei év ugyanis megszabja a következő esztendő
pozícióit. Márpedig - megítélésem szerint - 1997-re a szakszervezeteknek a
reálbérek növekedését kell követelni.
*
Az interjú elkészülte után a pénzügyminiszter - mellesleg a gyáriparosok
fórumán - úgy nyilatkozott, hogy 1997-ben a kormányzat szándékai szerint
szinten maradnának a reálbérek. Most már csak az a kérdés: melyik szinten? Az
első negyedévben elért „mélyszinten" vagy az év végéig visszatornázott
„földszinten"? Ez bizony nem mindegy.
H.L.