1995. III.évfolyam 3.szám

IPARÁGI
TÜKÖR

„PRODEXPO '95." MOSZKVA

Az elmúlt időszakban felélénkült kereskedelmi kapcsolatok indokolták az orosz elvárásoknak megfelelő termék-beszállításokat. Ez vonatkozik az élelmiszerekre is.

Moszkvában az élelmiszertermékek piacán már sok ország jelen van. A magyar termékek manapság hiányoznak. Szinte hihetetlen, hogy a volt Szovjetunió minden városában - néhány éve - számtalan magyar termék talált gazdára. Szinte hihetetlen, hogy a volt Szovjetunió lakosai ismerték, szerették és igényelték a magyar honban előállított élelmiszereket. Mára feledésre merültünk. Ezért is volt fontos, hogy a MÖBIUSZ és a BÁCSHÚS közösen, a Moszkvában - február közepén - megrendezett nagy élelmiszer-kiállításon részt vegyen, közös standon bemutassa termékei reprezentásait. Jó volt érzékelni, hogy a vásárlátogatók emlékeznek ránk, keresik termékeinket.

A kiállítás, amelyen részt vett a világ szinte minden élelmiszert exportáló országa, jól bemutatta mit kell tenni. Kiváló minőséget, hosszú eltarthatóságot, elfogadható áron.

Oroszország ma élelmiszer-szükségletének nagyon nagy részét importálja. A magyar élelmiszer oroszországi piacvesztése nem termelő és értékesítési okokra vezethető vissza. Más oka van. Sokan kérnek tehát a beszállításból egy-egy részt, gazdasági áldozatvállalás árán is. Erre van szükségünk nekünk is. Eladhatóságra, fogadóra, fizetőképes vevőre. Ez irányban dolgoznak részvénytársaságaink is.

A nagy látogatottság mellett sok konkrét érdeklődő is volt. Közülük kell megtalálni az igazi, korrekt, tartós kereskedelmi együttműködésben érdekelt partnereket. Az orosz kereskedelmi együttműködés bonyolultabb, mint ahogy az kívülről látható.

Egy-egy kereskedelmi ügyletben több az áttétel, több a résztvevő. Igazán még nem működik világbanki színvonalon a bankrendszer. Anyagi helyzetet illetően szélsőségek léteznek. Mindenki a vásárlóerő növekedésében látja elgondolásainak jobbra fordulását.

Moszkva (ma kb. 9 millió lakos) vevő a jóra és szépre.

Összegezve: termékeinkkel helyünk van az orosz piacon. Mindent el kell követnünk egy-egy fontosabb vevő megnyerésére, hogy a biztonságos értékesítés folyamatos legyen.

Kleisz György

(Megjelent a Húsipari Munkás - MŐBIUSZ - 1995. márciusi számában.)

Csak a felét érte meg exportálni...

előző cikk újság tartalomjegyzék következő cikk
rovatban vissza rovat tartalomjegyzék rovatban előre