„PRODEXPO '95." MOSZKVA
Az elmúlt időszakban felélénkült kereskedelmi kapcsolatok indokolták az orosz
elvárásoknak megfelelő termék-beszállításokat. Ez vonatkozik az élelmiszerekre
is.
Moszkvában az élelmiszertermékek piacán már sok ország jelen van. A magyar
termékek manapság hiányoznak. Szinte hihetetlen, hogy a volt Szovjetunió minden
városában - néhány éve - számtalan magyar termék talált gazdára. Szinte
hihetetlen,
hogy a volt Szovjetunió lakosai ismerték, szerették és igényelték a magyar
honban
előállított élelmiszereket. Mára feledésre merültünk. Ezért is volt fontos, hogy
a
MÖBIUSZ és a BÁCSHÚS közösen, a Moszkvában - február közepén -
megrendezett nagy élelmiszer-kiállításon részt vegyen, közös standon bemutassa
termékei reprezentásait. Jó volt érzékelni, hogy a vásárlátogatók emlékeznek
ránk,
keresik termékeinket.
A kiállítás, amelyen részt vett a világ szinte minden élelmiszert exportáló
országa, jól
bemutatta mit kell tenni. Kiváló minőséget, hosszú eltarthatóságot, elfogadható
áron.
Oroszország ma élelmiszer-szükségletének nagyon nagy részét importálja. A magyar
élelmiszer oroszországi piacvesztése nem termelő és értékesítési okokra
vezethető
vissza. Más oka van.
Sokan kérnek tehát a beszállításból egy-egy részt, gazdasági áldozatvállalás
árán is.
Erre van szükségünk nekünk is.
Eladhatóságra, fogadóra, fizetőképes vevőre.
Ez irányban dolgoznak részvénytársaságaink is.
A nagy látogatottság mellett sok konkrét érdeklődő is volt.
Közülük kell megtalálni az igazi, korrekt, tartós kereskedelmi együttműködésben
érdekelt partnereket.
Az orosz kereskedelmi együttműködés bonyolultabb, mint ahogy az kívülről
látható.
Egy-egy kereskedelmi ügyletben több az áttétel, több a résztvevő. Igazán még nem
működik világbanki színvonalon a bankrendszer.
Anyagi helyzetet illetően szélsőségek léteznek. Mindenki a vásárlóerő
növekedésében
látja elgondolásainak jobbra fordulását.
Moszkva (ma kb. 9 millió lakos) vevő a jóra és szépre.
Összegezve: termékeinkkel helyünk van az orosz piacon.
Mindent el kell követnünk egy-egy fontosabb vevő megnyerésére, hogy a
biztonságos
értékesítés folyamatos legyen.
Kleisz György
(Megjelent a Húsipari Munkás - MŐBIUSZ - 1995. márciusi számában.)
|
Csak a felét érte meg exportálni...
|