2003. XI.évfolyam 5.szám |
IPARÁGI TÜKÖR |
Új Pick termékek a külföldi piacokonMegújult arculattal, megváltozott marketingstratégiával próbálnak nyugat felé terjeszkedni. A Pick Csoport termékeinek 35-40 százaléka talál a határokon túl fogyasztókra. A húskészítmény exportjáért felelős csapat a Pick Szeged Rt. készítményein kívül felel a Herz és a Ringa termékek külpiaci értékesítéséért is. Az egész világra kiható recesszióra válaszul az export terén új termékekkel és arculatfrissítéssel igyekszik a cég piaci részesedését növelni. A Pick lehetőségeiről és terveiről Barna István export vevőszolgálati vezető nyilatkozott lapunknak.
- Úgy tudom, hogy az export értékesítési osztály nemrégiben komoly átalakuláson esett át. Röviden, miben fogalmazná meg ennek lényegét? - Először is a hús és húskészítmény export teljes mértékben különvált, amellyel szakmailag én teljes mértékben egyetértek, hiszen egy teljesen más vevőkörről, termékről és piaci magatartásról van szó. A vevőink is hasonlóan szakosodtak, egy húskészítmények beszerzéséért felelős vevő jellemzően hússal nem foglalkozik. Másrészről osztályon belül is szakosodtunk. Ez azt jelenti, hogy a korábbiakhoz képest sokkal szabadabbá tettük az üzletkötést és valamennyire elválasztottuk az exporttal kapcsolatos napi ügyek vitelétől. Egy vevőt egyébként egy üzletkötő pár szolgál ki a fenti elvek szerinti megosztásban, szerintünk sokkal rugalmasabban mint a korábbi egy vevő egy, üzletkötő modellben. Persze ez nem jelenti azt, hogy kétszer annyi ember dolgozna ezen a területen, a szervezetet a feladatkörök átszervezésével hoztuk létre. - Hogyan készülnek az EU csatlakozásra, Ön szerint ez milyen változást hoz ez majd az Önök munkájában? - Két oldalról közelíteném meg a kérdést. Egyrészről munkánk egyszerűsödni fog, tulajdonképpen egy belföldi eladássá alakul át az export is, illetve több országban, elsősorban Közép-Kelet-Európában a vámok megszűnése miatt kedvezőbb helyzetbe fogunk kerülni. Az alapvető változás mégis az lesz, hogy egyre direktebb párbeszéd alakul majd ki a külföldi nagy láncok központjaival és beszerzőivel. Ebben a húsiparon belül cégünk talán egyedülállóan már komoly tapasztalatokra tett szert, mert már évekre visszamenőleg a legfontosabb láncokkal külpiaci értelemben is direkt kapcsolatba léptünk, ma már az a jellemző, hogy közös termékfejlesztésben gondolkozunk és több országra kiterjedő nemzetközi listázásokról tárgyalunk. - Milyen változásokat jelent ez az együttműködés a választék kialakításában? - Már most is és a jövőben sokkal nagyobb hangsúlyt kap a termék megjelenése, a teljes termékkör új ruhát kap, kezdve a régi vácuumcsomagolt termékek flowpackos csomagolásúvá tételéig, az összes szeletelt termék újratervezéséig. Az egyik legfontosabb tevékenység a termék-differenciálást, a többi terméktől való elkülönítését, másodlagos kihelyezését lehetővé tevő eszközök kialakítása. - Komolyabb negatív hatással egyáltalán nem is számolnak? - Összességében mi egy pozitív elmozdulással számolunk, de nyílván egy jó pár nyitott kérdés is van, amelynek megválaszolása fejtörést okoz. Hogy csak egyet említsek, sokat foglalkozunk a forint esetleges volatilitásának hatásával az egységes európai árrendszerre. - Úgy tudom, hogy a RINGA termékek exportja nemrégiben került Önökhöz. Jelent ez lényegi változást az Önök számára? - Mindenképpen, hiszen ezzel az orosz piac számunkra a második legnagyobb exportpiaccá vált. A RINGA márkaneve az orosz piacon nagyon is jól cseng, ezzel úgy gondoljuk egy komoly lehetőséghez jutottunk, hiszen a RINGA és a PICK termékek integrált értékesítése olyan szinergiahatásokat fog, elsősorban a jövő évtől kezdve hozni, amelyeknek, köszönhetően szilárd meggyőződésünk szerint mindkét termékcsoportból jóval többet tudunk majd értékesíteni. Talán az egyik legjobb példa erre, hogy nyugati piacainkon PICK bacont fogunk kínálni, míg keleti piacainkra RINGA kolbászt és szalámit fejlesztünk ki. Egyébként a jövő év során a legnagyobb növekedést ennek köszönhetően az orosz piacon tervezünk. - Bár csak itthoni tapasztalataim vannak, de mintha visszafogták volna a marketingtevékenységüket, kisebb lendülettel vannak jelen a turisztikai seregszemléken is. Pedig hungarikumként a Pick termékek az ország védjegyei. - Stratégiát váltottunk ugyan, de ezt nem nevezném visszavonulásnak. Szakmailag számunkra vitathatatlanul leértékelődött a kiállítások szerepe , hiszen ez egy passzív üzletkötési módszer, ahol nem feltétlenül mi választunk, hanem az, aki bekopogtat hozzánk. Ezért egyre inkább preferáljuk a potenciális partnerek közüli célirányos vevőválasztás aktív módszerét és az általunk kiválasztott vevő meggyőzését. De a kiállítások kapcsán természetesen vannak kivételek. Ilyen az októberben megrendezésre kerülő ANUGA, amelyik az év legjelentősebb nemzetközi élelmiszeripari kiállítása. Ide már csak azért is érdemes elmennünk, hogy a meglévő partnereinkkel találkozhassunk, de természetesen új kapcsolatok kialakításán és üzletek kötésén is dolgozunk. M. Z.
|
elöző cikk | újság tartalomjegyzék | következő cikk |
rovat tartalomjegyzék | rovatban előre |