HÚSOS 2002. X.évfolyam 6.szám
IPARÁGI
TÜKÖR

Stifolderhez legjobb a kékfrankos

Kedvező változások a Délhúsnál

A hazai húspiacon mintegy 13 százalékos részesedéssel rendelkező pécsi központú Délhús Rt.- ben a másfél évvel ezelőtt elkezdődött változások - fejlesztések, szerkezetátalakítás, arculatváltás - mára beértek. A több hónapja tartó reklámkampány is érezteti hatását. Az eltelt másfél év intézkedéseinek köszönhetően stabilizálódott a cég gazdálkodása - tájékoztatta lapunkat Lukács György, a Délhús Rt. elnök-vezérigazgatója.

Sikeres bemutatkozás a Foodapesten

- Az elmúlt esztendő óriási eredménye, hogy sikerült a negatív eredményt pozitívvá változtatni - hangsúlyozta a cégvezető. - Idén újabb jelentős lépeseket tettünk meg, stabilizálódott a cég helyzete, s ha ezen az úton haladunk tovább, akkor 2003.-ban is folytatódhat ez a kedvező folyamat. Az exportra is nagyobb figyelmet fordítunk, a külpiaccal foglalkozó szervezeti egységünket átszerveztük, s ebben már benne van az orosz piacokban rejlő lehetőségek mind jobb kiaknázása is. Tény, nem könnyű ezeket a célokat megvalósítani, hiszen sok szereplős a piac, s valahol mindenki a másik ellen dolgozik. Az élet hozta így.

Új igények

A Délhús Rt.-nek sikerült a stabilizálnia a piacait, amelyek közül a belföldit tartja a fontosabbnak. A keleti piacok megtartása és bővítése is a céljaik között szerepel. A magyarhoz hasonló fogyasztói szokások miatt a román, s közelségük miatt a déli országok is komoly szerepet játszanak az értékesítési stratégiájukban. Ennek köszönhetően, ha kis lépésben is, de az exportot növelték, ezen a téren is elindult egy kedvező folyamat.

- A termelési kapacitásunkat mind jobban szeretnénk kihasználni, az ehhez szükséges alapanyag a rendelkezésünkre áll - értékelte a helyzetet Lukács György. - Jövő év elejétől 3-5 százalékkal emeljük az árakat a költségek növekedése miatt. Ezt már idén szerettük volna megtenni, de nem volt rá lehetőségünk. A húsipar valamennyi szereplőjénél várható kisebb, nagyobb áremelés. A vásárlók igényeinek igyekszünk mind jobban megfelelni, ezért a termékeink összetétele folyamatosan változik. Tudomásul kell vennünk, hogy vannak olyan készítményeink, amelyek már kikoptak a piacról, nincs rájuk kereslet. A tradícionális készítményeink - stifolder, kulen - továbbra is megmaradnak. A fogyasztók ma már a Délhús névvel társítják a minőséget, s tudomásul vették, hogy az ár és a minőség összefügg. A konkurencia-harc jelentősen befolyásolja az alapanyag ellátást, a piac működését zavaró momentumokat folyamatosan ki kell védeni. A húspiacon ismét kaotikus helyzet alakult ki, ennek ellenére a nagyüzemek, így a Délhús Rt. is tartja az árakat.

- Csak a szerződött partnereinktől vesszük át a sertéseket, mert ők a nehéz időkben is mellettünk álltak. Náluk nem csökkentettük a felvásárlási árakat, az E minőségért kilónként 295, míg az U minőségért 285 forintot fizetünk - mondta Lukács György. - A többi minőségi osztálynál nem tudjuk tartani a korábbi árainkat. Véleményem szerint azonban a húspiacon rendszeresen úrrá levő káosznak - a kiugró árak és a hiány, a zuhanó árak és a többlet miatt - mindig valaki megissza a levét. A sertéstenyésztőknek se jó, ha csúcsokat döntenek a felvásárlási árak, mert hirtelen felduzzad az állomány, de a húsiparnak se kedvez, ha nagyon alacsonyan tartja azokat.

A Délhús Rt. valamennyi üzeme, mind műszakilag, mind technológiailag megfelel az EU elvárásainak. Nagyon kemény szabályok között gyártanak. A HACCP termékbiztonsági rendszer a fogyasztókat védi, míg az ISO minőségbiztosítási rendszer szigorú szabályai kedvezően hatnak a cégre.

Korrekt kapcsolat

- Elkerülhetetlen az állandó önvizsgálat - állítja Lukács György. - Időnként felül kell vizsgálni a döntéseinket, a lehetőségeinket, s ez óhatatlanul együtt jár a létszám kérdésével is. Kénytelenek voltunk a saslik gyártósorról átmenetileg 20 embert elküldeni, mert későn - a szezon lejárta után - kaptuk meg a szükséges engedélyeket Brüsszelből, s e miatt átmenetileg leállítottuk ezt a vonalat. Várhatóan időben, a szezon megindulása előtt újraindulhat a termelés, s elképzelhető az is, hogy az orosz piac is vevő lesz erre a termékünkre, minták már kint vannak Egy újabb gyártóvonalat kívánunk indítani, s akkor ismét számítunk azok munkájára is, akiktől most elköszöntünk.

A cég vezetése és a szakszervezet között korrekt a kapcsolat, mindent meg tudnak beszélni, s a vitás kérdésekben rendszerint egyezségre jutnak.

- Hamarosan megkezdődnek a bértárgyalások - válaszolta kérdésünkre Lukács György. - Biztos, hogy a szakszervezet magasabb béremelést szeretne, mint mi. Várhatóan hosszú és nem egyszer éles vita előzi majd meg a megállapodás megszületését, de biztos hogy egyezségre jutunk

Rendszeresen tájékoztatják az üzemi tanácsot és a szakszervezetet a cég helyzetéről, nem titkolnak el semmit, egyaránt beszélnek a sikerekről, de a nehézségekről, vagy akár a kudarcokról is. A cég vezetésének is érdeke, hogy a dolgozók szívesen jöjjenek munkába, s amennyire lehet, jól érezzék magukat, s életcéljuknak tekintsék a munkahelyüket. Ehhez azonban szükség van arra, hogy ne csak a nehézségekből, hanem az örömökből is részesüljenek.

Étekfogó

- Évek óta nem állítottunk ki a Foodapesten, az idén megjelentünk - mondta Lukács György. - Nagyon büszke vagyok arra, hogy a fűszerbevonatos - borsos, fokhagymás, paprikás - szalámink Újdonság díjat nyert. A Délhús standján nagyrészt ezt láthatta a közönség, valamint a steier szalámit, amit csak szeletelve forgalmazunk. S miután a vásár a gasztronómiáról is szól, ezért az egyedi, különleges ízesítésű, az ínyencek körében igen népszerű Prémium termékeinkhez - a Délhús csemege karajhoz, a stifolderhez, a kulenhez, valamint az Újdonság díjas szaláminkhoz - borokat is ajánlunk. Ezzel egy kicsit a borturizmust is szeretnénk népszerűsíteni, amelynek a borkóstolás fontos része. A villányi Bock-pincében kiválasztottuk az egyes termékeinkhez legjobban illő borokat. S mint kiderült, a Délhús csemege karajhoz a 2001. évi hárslevelű, vagy rosé illik, a fokhagymás, borsos szalámihoz az oportó, a stifolder és a kulen után pedig legjobban a kékfrankos csúszik. Az érlelt termékeink közül az angol szalonna cabernet franc-ot kíván, míg az érlelt sonka ízét legjobban a Royal cuve hozza ki. A Foodapest után a termékeink közül - a Pécsi Sörfőzdével közösen - a sörkorcsolyáknak valókat választjuk ki.

Szalai Kornélia