Lépéskényszerben az érdekvédelem
A Magyar Szakszervezek Országos Szövetsége tavaly decemberi kongresszusán
99 százalékos többséggel szavazott az elnök személyére és a szervezet
programjára. (Ennél egységesebben csak a kormányzópárt idei kongresszusán
voksoltak a küldöttek.) Úgy tűnt akkor a karácsony előtti békességben, hogy
minden rendben halad a legnagyobb hazai érdekvédelmi tömörülés házatáján.
Utólag persze egyre többen állítják, hogy már azidőben is látták a bajokat, csak
„laufot" adtak a Sándor László - Paszternák László - Schalkhammer Antal
nevével jelzett vezetésnek. Higgyük el, hogy így volt, annál is inkább, mivel a téli
hóolvadás után, mikor világossá vált, hogy az országos érdekegyeztetés
átalakítása körüli vitában csődöt mondott az MSZOSZ stratégiája és taktikája,
több ágazati vezető külön utat kezdett, elkerülendő a közös bukást. A latyakos
politikai tavaszon ugyanis már sokan tudták: a decemberi kongresszuson
elodázott szervezeti és személyi döntések megbosszulták magukat. Ilyen
előzmények és körülmények között a nyár közepén - borult égből a villámcsapás
- a lapok megírták, hogy Sándor László is élvezte híres földije, a volt bankvezér
Princz Gábor jótékonykodását, Paszternák László pedig részt vett egyes
szocialisták Horn Gyula által vezetett „villaépítési mozgalmában". (Balogh
Sándor professzor kifejezése.)
A nagyfőnökök bekoszolódása - ahogy az egyik lap írta - váratlanul érte az
MSZOSZ belső köreit, a megújulást akarókat pedig szinte lebénította a
változtatás hirtelen támadt esélye, néhány nyilatkozaton túl, valódi lépésekre nem
futotta az erejükből. A kívülállók találgatták, hogy mi húzódhat meg a hetekig
tartó botrány mögött. Eltekintve a nyári uborkaszezontól, a sajtó tényleg nagy
teret szentelt a korrupció gyanújába keveredett két vezetőnek, aminek csak az
vethetett volna véget, ha az érintettek rövid úton levonják a szükséges
konzekvenciát. Nem tették, és ez sokba kerül(t) a munkavállalói
érdekvédelemnek. Pedig a dolgok végkimenete aligha lehet kétséges, ha egyelőre
nem is látszik a kibontakozás. Az urakat, mint képviselőket a Magyar Szocialista
Párt gyakorlatilag „ejtette"; a képviselőtársak utóvédharcban tett „szolidaritási"
nyilatkozatai tovább fogyasztották a szakszervezeti mozgalom erkölcsi tartalékait.
Az eset kapcsán érezhető némi káröröm a politikai elit köreiben: anyagi és
szervezeti megrokkanása után, végre morálisan is meggyengült a munkavállalói
érdekvédelem. (A lellei telket persze nem a jobb oldal privatizálta, a VIP-hitelt
nem kormányzati nyomásra kellett felvenni. Ezt jó, ha nem tévesztik szem elől a
megtévedt vezetőket mentegető kollégák.)
Az MSZOSZ évek óta húzódó válsága csak részben vezetői alkalmatlanság, a
szervezet elgyengülése egyre inkább jelzi, hogy a gazdasági és társadalmi
szükségletekhez mérten nagyon fejletlenek a munka világának intézményei. Nem
érvényesül a sztrájkjog, valódi béralkuk helyett többnyire diktátumok igazgatják a
dolgokat, kevés egyezség születik, a megkötött szerződéseknek pedig nincs sok
becsülete. A munkavállalók jelentős része csak az egyéni érdekérvényesítésben
hisz, sokan szinte irtóznak a kollektív nyomásgyakorlás törvényes és
demokratikus eszközeitől.
Belső bajok és külső okok mellett, az MSZOSZ évek óta tartó erózióját
felgyorsította, hogy a polgári kormány elvetette azt a korporatív jellegű modellt,
amely hosszabb ideje megszabta a szakszervezetek működési formáját és a Horn-
kormány időszakában erős legitimációt kapott. Az új helyzetben későn eszmélt
Sándor László és köre, illetve alkalmatlannak bizonyult az új „harcmodor"
kialakítására. Elhitték, hogy érdemeket szereztek a „munkabéke" fenntartásában
és hálát vártak az új kormánytól is ebbéli ügyködésükért. Elkényelmesedtek a
parlament és a társadalmi önkormányzatok szép támlás székein; a gazdasági
megszorítások időszakában keveset szóltak, akkor sem fontosat, bennfentesekké
váltak és azok is akartak maradni. Nem lehetett, más idők jöttek.
Mindegy, hogy milyen okból, és majdan milyen következményekkel, az új
kormány elvetette a korporatív formát, próbára teszi a szakszervezeteket. (Ennek
várható bekövetkezését előre jeleztük.) Az erős nyomást gyöngék aligha élik túl,
csak az erősek maradhatnak talpon. Csak a szakértelemmel bírók, a szervezettek,
az anyagilag függetlenek, akik semmilyen módon sem korrumpálhatók. Bizony,
ilyen az érdekvédelem az élete a polgári kormányzat regnálása idején az
ezredvégi Magyarországon. Nyafogni lehet, de a helyzeten az nem sokat
változtat. Tessenek munkaharcot folytatni - szól az üzenet néhai Antall József
szavai után szabadon -, ha rákényszerítenek bennünket, akkor majd tárgyalunk.
A szakszervezeteknek nem maradt más választása, minthogy váltsanak: lépést,
tempót és erkölcsöket. Azokat állítsák a mozgalom élére, akik nem csak színfalak
mögötti politikai árnyékbokszolásokra képesek, akik a tagság bizalmát többre
tartják, mint a Postabank hiteladományát és a lellei üdülőtelket.
H. L.