Bizalmi játszma
A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének 148 fős Szövetségi Tanácsa
1999. szeptember 8-án ülést tartott és a megjelent 106 testületi tag 83:23
arányban bizalmat szavazott Sándor László elnöknek.
A napilapok ilyen, vagy ehhez hasonló hírben foglalták össze a Szövetségi
Tanács munkájáról szóló beszámolójukat. A Húsos szerkesztője szerette volna
részletesen tájékoztatni a lap olvasóit a nagy jelentőségű tanácskozásról, de az
ülést zártnak nyilvánították, így kénytelen volt elhagyni az üléstermet.
Tanulságos manipulációnak volt azonban tanúja abban a tíz percben, amíg az
elnök a résztvevőkkel elfogadtatta a tanácskozás ügyrendjét.
Az 1999 őszi szakszervezeti tennivalókra való felkészülés címmel meghirdetett
napirendet Sándor László összekapcsolni javasolta a személyével összefüggő
kérdések megtárgyalásával. Nem nevezte nevén a dolgokat, de mindenki érteni
vélte, hogy a postabankos ügyében kívánt választ adni azoknak, akik lemondásra
szólították fel. Mindjárt előljáróban megszavaztatta azt is, hogy a személyével
kapcsolatos vitát feltétlenül bizalmi szavazással kell lezárni. A pártatlanság
jegyében azután átadta az ülés elnöklésének feladatát egyik helyettesének. Végül
pedig - mint fent jeleztük - zárt ülést rendeltetett el.
Ezek a „fogások" meglehetősen átlátszó módon arra irányultak, hogy egy
mellébeszélésekkel és hűségnyilatkozattal tarkított tanácskozás végén
megszülessen egy olyan „eredmény", amelyet az MSZOSZ belső viszonyait
ismerők előre borítékoltak. Az ügyrendi csavarásokat később „megtalpalták"
azzal is, hogy a testület tagjainak egyenként, nyíltan kellett szavazni az elnökről.
Az eset a maga nemében példátlan, ám roppant tanulságos. Tudnivaló ugyanis,
hogy az MSZOSZ alapszabálya a Szövetségi Tanács teljes létszámának 2/3-os
többségéhez köti az elnök visszahívásához, illetve - két kongresszus közötti
időben - a megválasztásához szükséges szavazati arányt. (Ez 99 igenlő szavazatot
jelent.) Akik lemondásra szólítottak fel Sándor Lászlót, nyilván felmérték a
helyzetet, ezért nem éltek a visszahívás intézményének alkalmazásával.
Nyilvánvaló, hogy Sándor László is felmérte a helyzetet, és ezért nem mondott le,
mert egy újraválasztási eljárásban nem biztos, hogy megkapta volna a 99 (titkos)
szavazatot. Maradt az ügyesen kitalált manipuláció: a „bizalmi szavazás". Ilyen
intézményt ugyan nem ismer az alapszabály, és egy váratlan eredmény sem
kötelezte volna az elnököt lemondásra (hiszen csak „véleménykérés" történt), de
alkalmas volt arra, hogy a közvélemény és az MSZP parlamenti frakciója számára
felmutatható legyen a többségi támogatás látszata. A 83-23-as arány, ha
eltekintünk attól az apróságtól, hogy alapszabály-ellenesen és nem demokratikus
eljárásban alakult ki, valóban többségi támogatást mutat.
Az ülésről kiszivárgott hírek szerint az ügyrendi trükkök mellett Sándor László
ellentámadásba ment át, ami kritikusait - akik egyébként mélyen meg voltak
győződve erkölcsi fölényükben -, annyira meglepte, hogy képtelenek voltak
alkalmazkodni az elnök és elszánt csapatának taktikájához. Vélhetően a sajtó
jelenléte, a nyilvánosság kontrollja zavarta volna ezt a színjátékot, amelynek a
keretében komoly arccal köszönték meg az elnöknek, hogy a VIP-hitel
felvételével alkalmat teremtett a „helyzet kibeszéléséhez" és egy kicsit
sajnálkoztak is rajta, hogy az infláció csökkenésével rövidül majd a haszna a
törlesztés során.
Arról is tájékoztattak bennünket, hogy az elnök - a hátunk mögött - súlyosan
elmarasztalta a Húsos újságot, mert „sajtóhadjáratot folytat" ellene. Ehhez csak
annyi megjegyzést fűzünk, hogy Sándor László eddig nem cáfolta állításunkat a
Günther Schlegeltől elfogadott 10 mázsa virsliről és más kérdésekben sem.