Szociális viszonyok harmonizációja
Mit üzen Európa a munkavállalóknak?
A munka világában kevesen gondolják, hogy az elmúlt 10 év sikerágazatai közé
sorolható a szociális jogokra, az érdekvédelemre, a foglalkoztatáspolitika
helyzetére irányuló jogalkotás.
A szocialista pártállam még az úgynevezett második generációs jogok - a
gazdaság, a szociális szféra, a kulturális élet, az oktatás - terén „versenyzett" a
nyugati világgal. Azokban az évtizedekben nálunk valóban nem létezett -
legfeljebb az üzemeken belül - munkanélküliség, és volt táppénz, gyes, gyed.
Hogy az akkori intézkedéseknek és nyomukban a kétkeresős családmodellnek, a
lakosságot a városokba húzó gyártelepítéseknek, az erőszakos körzetesítéseknek
milyen hatása érződik a mai társadalom szerkezetében, szép kutatói téma és
emberi sorsok regényt érdemlő elemzése is lehet.
Szociális Karta
A munka világa azonban szüntelen megújulásra késztet és nehezen tűri a
nosztalgiát. A „nyugat", a „kizsákmányoló polgári világ" ugyanis elég korán
kapcsolt. Már 1961-ben (s jól tudjuk: egy nemzetközi szerződés nem napok alatt
készül) megalkotta a világ máig legjelentősebb szociális egyezményének
tekinthető dokumentumot, a Szociális Kartát.
Magyarország 1991-ben nyilvánította ki, hogy csatlakozik a Kartához. A
„befogadás" meglehetősen hosszú ideig tartott, s az eredménye sem lett a
legfényesebb. Ez az egyezmény ugyanis egyszerű hivatalnokember számára
nehezen érthető. A „kötelező körök" mellett választható jogokat is enged: a
csatlakozó ország eldöntheti, hogy az Egyezmény nyújtotta skálán a kötelezően
biztosítandó jogok mellett milyen újabb jogokat választ - és vállal.
Amíg Magyarország jelentős mértékben késlekedett a szociális tárgyú
jogalkotással, az EU hatalmas lépéseket tett, hogy szociális Európává váljon.
„Európa többet jelent, mint közös piacot, vagy a vámhatárok megszüntetését. A
dinamikus és erős Európa legalább annyira a szociális jogok ’alapzatának’
elismerésére is hagyatkozik." - állítja a Közép- és Kelet-Európa társult
országainak felkészülése az Európai Unió egységes belső piacába történő
integrációra című dokumentum, ismertebb nevén a Fehér Könyv.
A szociális gondolkodás igénye nem a XX. század végének találmánya. XIII. Leó
pápa Rerum novarum kezdetű enciklikája már 108 évvel ezelőtt a
„munkáskérdésre", a szabadversenyes kapitalizmus által kiváltott társadalmi
feszültségekre koncentrált. Az érdekegyeztetés gondolata - azaz a munkavállalók,
a munkaadók, illetve a kormány közös konzultációjának és megegyezésre való
törekvésének igénye - már a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO)
alkotmányában eljutott a kötelező szabályozás szintjére. Kevesek előtt ismert,
hogy a szervezet alkotmánya nem a közelmúlt dokumentuma: a szöveg a nálunk
elsősorban más összefüggésekben emlegetett trianoni békeszerződések részét
képezi. Nem könnyíti a szociális tárgyú hazai jogalkotást, hogy az ILO számos
dokumentuma meg sem jelent magyar nyelven. Azoknak az egyezményeknek a
jelentős részét sem tették közzé, amelyekhez Magyarország már évtizedekkel
ezelőtt csatlakozott.
Delors álma
A mai Európában a foglalkoztatás-, a szociálpolitika és az érdekegyeztetés
nemcsak a politika, hanem a hosszú távú társadalmi békét szavatolni kívánó
jogalkotás számára is egymástól nehezen elválasztható, egymáshoz ezer szállal
kötődő fogalmak.
Az EU jogfejlődése az utóbbi években kifejezetten szociális tartalmat kapott és
megteremtette a szociálpolitikai jogalkotás egységét, harmonizációját. A
maastrichti szerződés szociálpolitikai jegyzőkönyvének aláírásával a szociális
partnerekkel folytatott egyeztetés intézményesült az EU-ban. Így azután
Magyarországnak egy olyan egységes Európához kell csatlakoznia, ahol -
Jacques Delors álmainak megfelelően - a közös piacot össze kell kötni a szociális
viszonyok harmonizációjával. Az Európai Bizottság 1984-1995 között hivatalban
lévő elnöke ugyanis kinyilvánította: „biztosítani akarom, hogy a szakszervezetek
kihagyhatatlanok legyenek Európa gazdasági és szociális döntéshozatalából". Az
Európai Szakszervezeti Szövetség az 1990-es évektől egyre növekvő súllyal vett
részt az EK szociális törvényhozásában.
Kötelező konzultáció
Az Európai Szakszervezeti Szövetséggel és partnerszervezeteivel az Európai
Bizottság konzultálni köteles a szociális tartalmi döntéshozatal folyamatában. A
szociális partnerek tíz hetes határidővel foglalnak állást vagy alakítanak ki
ajánlást a Bizottság számára. Amennyiben a szociális partnerektől indul ki egy
javaslat (hivatalosan csak a Bizottság kezdeményezhet jogalkotást), akkor
kezdeményezhetik a kilenc hónapos tárgyalásos eljárást, amelynek keretében a
partnerek maguk megállapodhatnak az adott kérdésben és felkérhetik a
Bizottságot, hogy ennek alapján terjesszen elő javaslatot a Tanácsnak. Az EU
döntéshozatali rendszerében mind az Európai Szakszervezeti Szövetség, mind az
Európai Munkáltatói Szövetség és az Állami Tulajdonú Gazdasági Szervezetek
Szövetsége - igaz, korlátozott, de valóságosan érvényesülő - felhatalmazást
kapott a kollektív alkuban való részvételre. Fontos üzenet ez Magyarország
számára is, ahol a jogalkotás rendjét egy meglehetősen erőtlen és elavult (1987-
ből származó) törvény szabályozza, a szociális érdekegyeztetés rendszerét pedig a
kormányzat saját játékszerének tekinti.
Szociális akcióprogram
A makroszintű európai érdekegyeztetés mellett a mikroszintű alku csírái is
kialakultak az EU-ban. Az Európai Üzemi Tanácsokról irányelv rendelkezik. Az
irányelv mindazon vállalatnál előírja az Európai Üzemi Tanács kialakítását,
amelyek 1000 főnél több munkavállalót foglalkoztatnak az EU tagállamaiban, és
minimum 150 főt foglalkoztatnak legalább két tagállamban. E szervezetek
feladata a munkakörülmények és a foglalkoztatás feltételeinek javítása.
Az Európai Bizottság egy éve adott ki közleményt az új, 2000-ig tartó szociális
akcióprogramról. A dokumentum leszögezi, hogy a gazdasági fejlődés alapvető
célja a lakosság életszínvonalának javítása egy kiegyensúlyozott makrogazdasági
stratégia keretében. Ebben az összefüggésben a gazdasági és a szociális fejlődés
egyenlő mértékűek. A program kiemelt figyelmet fordít a munkahelyek
teremtésére és a munkanélküliség megelőzésére, a munkaszervezés
modernizálására, a munkahelyi biztonság és az egészség garanciáinak
megteremtésére, a szociális védelmi rendszer modernizálására, a közegészségügy
fejlesztésére.
Az integrációra való felkészülés folyamatában nem szabad figyelmen kívül
hagyni azt a körülményt, hogy az Európai Unió alapvetően gazdasági indíttatású
integráció. Az egységes piac, a minél szabadabb verseny a tagállamok gazdasági
szereplői számára a foglalkoztatásban is jelentkezik (elsősorban a
munkanélküliség formájában).
A monetáris unió, a közös pénz bevezetésének várható hatása a még szabadabb
verseny lesz, s ez bizonnyal kihat majd a foglalkoztatásra is. A munkanélküliség
orvoslása - amely a társadalmi felemelkedés és a belső béke stabilizálása
szempontjából is elengedhetetlen - azonban a tagállamok kormányainak és
költségvetésének a feladata marad.
Demokratikus deficit
Az integráció elképzelhetetlen átfogó, hosszú távra szóló társadalmi tervezés és
hozzá kapcsolódó jogalkotás nélkül. A szociális szférára, a munka világára
vonatkozó jogalkotás pedig széles körű társadalmi megalapozottságot és
elfogadottságot igényel. A modern kormányok - s ezzel az EU „kormánya", a
Bizottság is így volt - előszeretettel mellőzik a demokratikus intézményeket. A
hatalom kormányzásközpontú, a demokratikus bázisa, támogatottsága,
döntéseinek elfogadottsága csökken. Az EU azonban időben korrigálta magát,
számos vonatkozásban oldott a demokratikus deficiten.
A parlamenti választások által létrehozott nemzeti kormányok döntéseinek
legitimitását és elfogadottságát csak növelheti a munka világában zajló érdemi
egyeztetés, a döntéshozatalra irányuló vélemények, javaslatok érdemi vitája,
mérlegelése. A társadalmi békének meghatározó erejű forrása a munkabéke, a
szociális partnerek és a kormányzat - ha már a futball nyelvén divat ma
politizálni -összjátéka.
Dr. Kondorosi Ferenc
egyetemi docens