Párbeszédhez az egyik fél kevés
Beszélgetés Kapuvári Józseffel, a HDSZ elnökével
Amikor a megbeszélt időpontban benyitottam a HDSZ elnökének
dolgozószobájába, Kapuvári József éppen egy nemzetközi konferenciára szóló
meghívót böngészett. A budapesti tanácskozás témája az ember és munka a XXI.
században, etikai kihívások és a civil társadalom szerepe. Az összejövetel célja,
hogy a résztvevők megvizsgálják, mennyire fontosak ma a munka világában és az
új európai foglalkoztatási gyakorlatban a kulturális, humanista értékek. A
tematikus műhelybeszélgetések sorában az is vita tárgya lesz, hogy milyen
társadalmi párbeszéd zajlik a vállalatoknál és a közintézményekben, mi az állam
szerepe a párbeszéd szabályozásában?
Egy ilyen aktuális lehetőséget nem hagyhat ki a riporter. Azzal indítom az
interjút, hogy megkérdezem beszélgetőpartneremet: milyen kommentárt fűzne a
szóban forgó konferencia fenti témaköréhez, minthogy ez a szakszervezetek
számára is fontos.
- Differenciált a helyzet Magyarországon - állapítja meg Kapuvári József - még
egy szakmán belül is. Létezik ugyanis olyan cég, amelynél a társadalmi párbeszéd
munkahelyi formája kulturált körülmények között folyik és érvényesül.
Tapasztalataim szerint azonban az ilyesfajta vállalkozásokból van kevesebb. A
munkahelyek nagyobb részénél inkább csak valamilyen látszatot tartanak fenn.
- Mit ért ezen?
- Azt, hogy - feltétel nélkül - el kell fogadni a munkáltató ajánlatait. Ezt jelenti a
„párbeszéd".
- Ez meglehetősen egyoldalú. Úgy is fogalmazhatnék - sportos hasonlattal -,
hogy ilyen esetekben egykapura megy a játék.
- Így van, de ha a szakszervezet, mint szociális partner nem ezt teszi, nem így
viselkedik, hanem a saját álláspontját képviseli, akkor a cég „ellenségévé" válik,
„lázítja" a dolgozókat, s ezért ki kell szorítani a munkahelyről, de a legkevesebb,
hogy korlátozni szükséges a működési körét.
- Mit jelent ez utóbbi, kicsit konkrétabban?
- Ennek legegyszerűbb módja az információkból való kirekesztés. Olyan
információkról van szó, amelyekkel - a Magyar Köztársaság törvényei szerint - a
megfelelő időben rendelkezni kell. Ha ezeket az információkat a szakszervezetek
jogi úton akarnák megszerezni, akkor a helyi tisztségviselőket érné támadás.
Vagyis lejáratnák, lehetetlenné tennék őket. Ahol meg nincs szakszervezet,
azokon a munkahelyeken szinte feudális viszonyok uralkodnak.
- Mi lehetne ebben az állam szerepe?
- Úgy látom, az állam szerepe kettős: 1. Az országos szintű érdemi párbeszéd
fenntartásával és törvényalkotással mutasson példát a vállalkozásoknak, a
munkáltatóknak az ár-bér kérdésekben, a jövedelemszabályozás, a költségvetés, a
foglalkoztatás, a szociális problémák ügyeiben. 2. Ösztönözze a munkáltatókat,
az ágazatokat, régiókat átfogó megállapodások megkötésére a munkaügyi
kapcsolatok témakörében, s őrködjék e megállapodások - mindkét fél részéről
történő - betartása fölött. Úgy tűnik, hogy mindkét állami szerep gyakorlásában
szembetűnő hiányosságok mutatkoznak.
A kulturált párbeszéd létrejöttének két útját látom: Vagy a fentiekben vázolt
állami szerepvállalás gyakorlása, békésen; vagy úgy, amint ez a fejlett nyugati
országok jelentős részében történt: demonstrációkkal, országos és helyi
sztrájkokkal.
- Ebben látod a párbeszéd jelentőségét?
- Nemcsak abban, hogy rendezett munkaügyi kapcsolatok jellemzik-e az
országot. A párbeszédnek van egy szélesebb értelembe vett szerepe és jelentősége
is. Itt van például a polgár szó, ami a jelenlegi kormány megalakulása óta vált
sokat használt, divatos kifejezéssé, fogalommá, annak minden pozitív tartalmával
együtt. (Öntudatos, bátor, civilkurázsival rendelkező egyén.) Ha a
munkahelyeken feudális viszonyok uralkodnak, a kiszolgáltatottság, a függőség
érzése az uralkodó, akkor nehezen képzelhető el, hogy ugyanez az állampolgár a
gyár kapuján kilépve öntudatos, bátor polgárként képes viselkedni. Az ember
ugyanis tud alkalmazkodni, de képtelen magát kettészakítani, két teljesen
különböző jellemmel, magatartással megjelenni. Akinek összetörik a gerincét a
munkahelyén, abból sohasem lesz szabadon választó polgár, a szó pontos
értelmében. Azért sem, mert mindig arra figyel, hogy mi a hivatalos elvárás, és
nem saját meggyőződése szerint cselekszik.
- Az MSZOSZ IV. kongresszusán bekerültél a szövetség elnökségébe. Ez arra
utal, hogy megnőtt a lehetőséged a makrofolyamatok befolyásolásában.
- A húsipar mellett az élelmiszeriparban működő szakszervezetek támogatásával
és bizalmával lettem tagja a testületnek. Ez a megbízatás azt is jelenti, hogy -
szerepem szerint - az egész élelmiszeripart kell képviselnem, ami nagyobb
kitekintéssel jár, egyszersmind több egyeztetést kíván az információk
áramoltatásában. Igyekszem megfelelni ennek a követelménynek, amelynek
vállalásában közvetlen kollégáim támogattak, és remélem továbbra is segítenek,
mert enélkül nem tudnék eleget tenni kötelezettségeimnek.
- Élénk beszédtéma mostanában a szakszervezetek szétforgácsoltsága. Gyakran
hallani: a hat szakszervezeti konföderáció helyett több lenne a kevesebb.
- Magam is erre a következtetésre jutottam. Megérett a helyzet arra, hogy
alapvetően két konföderáció fejezze ki a munka világának érdekviszonyait. Az
egyik szövetségbe tömörülhetnének a piaci szférában, a magán munkáltatóknál
működő szakszervezetek, a másikban pedig a közszférában tevékenykedő
szakszervezetek, beleértve az állami költségvetés és a testületi önkormányzatok
alkalmazottait összefogó érdekvédelmi szervezeteket is. Ennek a két
konföderációnak kellene - együtt és egységesen - tárgyalni olyan kardinális
kérdésekről, mint az érdekegyeztetés jövője, a munka törvénykönyvének
módosítása és az egész gazdaságot átfogó, kormánnyal kötendő ár- és
bérmegállapodások. Minden egyéb, más, ma működő megoldásnak csak az
érintett munkavállalók és maguk a szakszervezetek látják a kárát.
Kárpáti Sándor