Körkörös (vagyon)védelem
Miért húzódnak a tárgyalások?
Az élelmiszeripari szakszervezetek között folyó vagyonfelosztási tárgyalásokon
Dr. Bólya Lajos ügyvéd képviseli a HDSZ-t. Megkérdeztük Bólya kollégát,
hogyan látja a tárgyalások folyamatát és mikor várható az elhúzódó tárgyalások
befejezése.
-Véleményem szerint a tárgyalássorozatnak már kézzelfogható eredményeket
kellett volna hoznia. Mint ismeretes, az Országgyűlés törvényt alkotott a
szakszervezeti vagyon felosztásáról és a törvény végrehajtása már 1995. évben
megkezdődött.
|
A legértékesebb vagyonelem az ÉDOSZ-székház
|
A törvény lényege, hogy a szakszervezeti vagyont ágazatonként fel kell osztani a
tulajdonostársak között. A felosztás alapja a vagyonarány, aminek a
kiszámításáról, a felosztás elvi, vagy eszmei, illetőleg egyéb módjairól az
ágazati
vagyonfelosztási bizottságoknak kell dönteni.
Esetünkben azonban ez korántsem ilyen egyszerű.
Először: egységes ágazati szakszervezet már nincs. Az ÉDOSZ ugyan jogi
személy, de az ágazathoz tartozó vagyontulajdonosok egy része nem tagja - így a
HDSZ sem -, ugyanakkor az ÉDOSZ a tagszervezeteinek a vagyona tekintetében
önállóan nem dönthet.
Ágazatunknál 1995-ben kezdődtek meg a vagyonfelosztó bizottság tárgyalásai és
nyugodtan állíthatjuk, hogy a HDSZ kezdettől fogva konstruktív és
kezdeményező szerepet töltött be.
- Mi volt a HDSZ álláspontja és javaslata?
- Megpróbáltunk olyan elvi alapokon nyugvó megoldást kidolgozni, amely az
adott helyzet realitásainak figyelembevételével valamennyi tulajdonos számára a
lehető legkedvezőbb eredményt hozhatja. Javaslatunk alapelve az volt, hogy a
kétségtelenül létrejövő eszmei tulajdonközösség a speciális helyzet folytán
igazából nem megoldás, hanem - mint azt le is írtuk - a természetbeni megosztás
az az egyetlen lehetséges út, amely érdeksérelem nélkül rendezi a vagyon
tulajdonosainak jövőbeni pozícióit.
Mint ismeretes, a felosztandó vagyon ingatlanokból (székház, üdülők),
jelentéktelenebb értékű állóeszközökből és készpénzből áll.
Javaslatunk szerint az első lépés a vagyoni struktúra megtisztítása lett volna.
E
körben javaslatunk szerint a kvázi „nem üzemi célú" ingatlanok értékesítését
jelöltük meg azzal, hogy az ÉDOSZ székházon kívüli ingatlanok kivétel nélkül
értékesítésre kerüljenek, ami azt is jelenti, hogy pénzzé konvertálódik a vagyon
e
része, mely jövedelmet termel és a tulajdonosok mentesülnek az ingatlan
karbantartásával, stb. felmerülő költségektől. Ugyanez lett volna a sorsa az
egyébként jelentéktelen értéket képviselő állóeszközöknek is. Így a
vagyontisztítás végeredménye a következőképpen nézne ki: székház és készpénz.
Javasoltuk ugyanakkor, hogy ezt követően, de inkább ezzel egyidejűleg a
jelentősebb tulajdoni hányaddal, illetőleg a székházban használati joggal
rendelkező tulajdonosok vásárolják ki a csekély százalékot szerzett tagokat.
Ez utóbbi nekik is érdekük volt, hiszen tulajdoni hányadukhoz gyakorlati
használati jogosultság nem kapcsolódott, ugyanakkor pénzhez jutottak volna.
Az előbbi képletben megjelent volna egy leszűkített tulajdonosi kör, egy
egyszerűen osztható vagyontömeg, melyre a fennmaradt ingatlan tulajdoni
hányad szerinti természetbeni megosztása várt volna. Gondolom a pénz arányos
felosztása nem okozhatott volna problémát és még mozgástér is nyílt volna e
téren, pl. nagyobb ingatlanhányad megszerzése a pénzről való lemondás fejében,
vagy fordítva.
- Hogyan sikerült megvalósítani ezt a javaslatot?
- Sajnos nem egészen így, holott az előbb vázolt és 1995-ben tett
előterjesztésünkkel a vagyonfelosztó bizottság - melyben valamennyi
tulajdonostárs delegálva volt - elvileg egyetértett.
A nagyszámú tulajdonosi kör és egyéb, most nem részletezendő okok miatt a
döntés elhúzódott olyannyira, hogy a bizottság a mai napig nem fogadta el még a
saját ügyrendjét sem.
Az ún. „kicsik" - anélkül, hogy erről ágazati társaikat tájékoztatták volna -
külső
személynek, az ÁRKÁDIA Kft.-nek ingatlanrészüket eladták. A szerződések
jogszerűségén lehet vitatkozni, de jelenleg tény, hogy a felosztandó
vagyontömegbe bekerült egy olyan külső tulajdonos, amelynek a szakszervezeti
vagyonhoz semmi köze. Ugyanakkor az általunk felvett profiltisztítási kérdés sem
oldódott meg, mert a „kicsik" csak az ingatlanrészüket adták el, de
tulajdonostársak maradtak.
- Milyen következményekkel jár az új tulajdonos megjelenése?
- A súlya nem jelentős, azonban arra éppen elég, hogy a legnagyobb értékű
ingatlant érintő, lényeges kérdésekben hozandó szakszervezeti döntést meg tudja
akadályozni.
A képet tovább színezi, hogy az 1998-ban hatályba lépett, a szakszervezet
használatában lévő ingatlanok részleges, ingyenes tulajdonbaadásról szóló
törvény alapján újabb vagyonok jelentek meg, amelyek osztoznak az előbbiek
sorsában.
- Mi lehet a megoldás útja?
- Reményt adhat a jövőt tekintve, hogy felvette a kapcsolatot a HDSZ-szel az
ÉDOSZ-t egységesen képviselő tárgyaló delegáció. Olyan együttműködési formát
próbálunk közösen kidolgozni, hogy a kisebb tagok kivásárlásával, a felesleges
elemek értékesítésével két markáns tulajdonosi csoport - az ÉDOSZ-ba
tömörültek egyfelől és a HDSZ másfelől - a letisztított tulajdonosi struktúrát
természetben megfelelően felossza.
- Ezek szerint közel a megoldás?
- Azért nem mondanám, mert számos zavaró tényezőt kellene kiszűrni, illetve
tisztába tenni. Ilyen például a vagyont átmenetileg üzemeltető ÉKSZOLG Kft.
szerepének egyértelműsítése, az általa kötött polgárjogi, bérleti szerződések
felülvizsgálata. Az 1995. év óta - elsősorban nem a HDSZ hibájából -
elhúzódott eredménytelen tárgyalások már eddig is sokba kerültek. Hozzáteszem:
a kitűzött cél megvalósítása sajnos nem az elkövetkező hetek kérdése lesz.