Lesznek-e erős szakszervezetek?
Érdekes konferenciát rendezett a két választási forduló között az Emberi Jogok
Központja. Dr. Kondorosi Ferenc, az alapítvány igazgatója, a tanácskozás
ötletadója és szervezője úgy gondolta, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozás
és a hazai munkavállalói érdekvédelem helyzete némi töprengésre adhat okot, ha
másért nem, az esetleges kormányváltozás miatt biztosan. Úgy lett.
*
Héthy Lajos munkaügyi kutató, politikai államtitkár színvonalas és őszinte
előadásban foglalta össze az „érdekegyeztetés" elméleti hátterét és az elmúlt
években nálunk kialakult gyakorlatát. Nevén is nevezte a dolgokat: a
neokorporatív modell működőképesnek bizonyult, mert a súlyos gazdasági
megszorító intézkedések hatására sem robbantak ki éles konfliktusok, az ország
gyakorlatilag sztrájk-mentes övezetnek tekinthető. Igaz ugyan, hogy vállalati és
ágazati szinten alig kötnek kollektív szerződéseket, de ez a körülmény nem
nagyon zavarja a kormányt a munkaadók és munkavállalók országos
képviselőivel folytatott alkudozásban.
A háromoldalú (tripartit) érdekegyeztetés az elmúlt években hozzásegítette a
feleket a hiányzó legitimációhoz, elsimította a nézetkülönbségeket és korlátozta
az esetleges viták eszkalációját. Viszonylag szűkre szabott mozgásterében is
képesnek bizonyult a kormány arra, hogy a számára fontos kérdésekben
megvásárolja partnerei együttműködését.
A tanácskozás résztvevői arra persze nem tudtak válaszolni, hogy a hazai
használatra összeeszkábált kis korporativ modellünk mennyit ér majd az Európai
Unióban, s más alternatívát sem vázoltak föl. Mindazonáltal megszívlelendő
észrevételek hangoztak el a munkaügyi kapcsolatok alakulásáról, a jogi
szabályozás és a politikai kezelési módok feltételeiről.
A nyugat-európai országokból (Németország, Dánia, Franciaország) érkező
sztrájk-hírek egyértelműen arra utalnak, hogy a munka világának újabb jelenségei
Brüsszelben is sok fejfájást okoznak. Túlságosan is nagy tétekről van szó.
Európa
18 millió munkanélkülije keresi a maga megélhetését, életesélyét, ugyanakkor az
egész kontinens versenyképességét teszteli mind nagyobb szigorral a
világgazdaság.
Hogyan is működjön a munkaerőpiac, mennyi és milyen korlátozásokkal
maradnak működőképesek a munkaügyi intézmények és hol kezdődnek az
önpusztítás határai? Megannyi nehéz kérdés, amelyre nincs válasz. Európa
rugalmasabbá akarja tenni a munkaügyi kapcsolatokat (értsd: megnyirbálja a
hosszú harcok árán szerzett munkavállalói jogokat), de nem akar lemondani a
munka és a tőke képviselőinek partneri viszonyáról (a partnerség látszatáról).
Vagyis nagyjából-egészében oda lyukadnak ki a munkaügyi guruk Nyugat-
Európában, ahol nagyjából ma Kelet-Európa tart: korporatizmus, a munkaügyi
kapcsolatok fellazítása, önkorlátozó érdekvédelem, egyes intézmények
elsorvasztása. Közelebbről mindez úgy jelenik meg, hogy egyre kevésbé „szent"
a munkaidő, a munkaviszony, a szerzett jog, a szociális gondoskodás, a
beleszólás lehetősége, a partnerség. A „humánpolitika" körül mind több az
eltitkolás, az egyénre irányuló diktátum, a privát jellegű lekötelezettség és
kiszolgáltatottság.
*
Habár a kampány miatt kevés figyelmet kapott, akár jelzésértékűnek is
tekinthetjük, hogy az EU munkaügyi miniszterei a közelmúltban Budapesten
tanácskoztak. Az elhangzottakból ítélve akár tanulmányútnak is nevezhették
volna a három napos dzsemborit. Úgy látszik, Európa nyugati és keleti fele -
munkaügyi téren - megindult a kiegyenlítődés felé. Ezt kívánja a szociális
dömping jelensége, miszerint, ha nagyok a szociális-gazdasági különbségek egyes
országok között, akkor a befektetők oda áramlanak, ahol alacsonyabbak a
szociális és bérköltségek. Másfelől viszont a munkavállalók a jobb ellátást
nyújtó
régiók felé vándorolnak. Ha nem irányított és ellenőrzött a kiegyenlítődés
folyamata, akkor az egész rendszer lefelé konvergál. Mi következik ebből a
számunkra, mire megyünk az EU csatlakozás időszakában az érdekegyeztetési
mechanizmusainkkal? A kérdés egy kicsit korai ás zavarba ejtő az országgyűlési
választások után, mivel újabb ismeretlenek kerültek az egyenletbe. (Az
érdekegyeztetés mindhárom oldalán láthatúan elég nagy a mozgolódás.)
Első megközelítésre munkaügyi téren a legjobb úton haladunk, mert ha nem így
lenne, már régen megvonták volna tőlünk a munkaerő-piaci intézmények
kiépítésére kapott támogatást. A helyes irányra utal az is, hogy a munkaadói és
munkavállalói szervezetek megtették az első lépéseket az európai strukturák
felé.
Az érdekegyeztetés - mint azt föntebb már megállapítottuk - kielégítően
működött az elmúlt években. Nagyobb baj tehát nem lehet. Csakhogy! Nagyon
elgondolkodtató volt például a kiskőrösi gazdák mozgalma, amely gyakorlatilag
három nap alatt romba döntötte az egész agrár-érdekegyeztetést. S erre bizony
más területeken is sor kerülhet. Ágazatok és régiók, szakmák és munkakörök
között igen nagyok a bérfeszültségek. Megállíthatatlanul romlik a munkavédelem,
a szociális ellátás, a munkahelyi hangulat. Régies kifejezéssel élve: elég nagy
a
kizsákmányolás. (Érdekes módon ez a kérdés eddig nem merült föl a szocialisták
bukásának okait firtató elemzések között.)
Ebben a helyzetben meglehetősen nehéz központilag levezényelni a dolgokat.
Valódi érdekképviseletek nélkül ugyanis lehetnek bármilyen szépek az
érdekegyeztetés színpadán bemutatott produkciók, az érintetteket közömbösen
hagyja az előadás. Valódi érdekharcok idején csődöt mondanak a legjobb
„forgatókönyvek" is. Nincs mit tenni - adódik a következtetés - erős,
közbizalmat élvező érdekvédelmi szervezetekre van szükség. (Feltehetően más
okból, de hasonló következtetésre jutott minapi nyilatkozatában a választáson
győztes párt szakembere is.)
*
Mintha a politika némely szereplője már sajnálná, hogy a kilencvenes években
túlságosan is jól sikerült a szakszervezetek elsorvasztása. Mindenek előtt a
vállalkozói szférában. Nincs mit szépíteni, a privatizált gazdasági szektorban -
a
szerkezet átalakulása miatt is - jelentősen csökkent a szervezett dolgozók
száma,
alig akad utánpótlás az érdekvédő tisztségekre, nincs képzés, az ágazati
szakszervezetek rohamosan élik fel vagyonukat, üresek a sztrájk-kasszák és
gyakorlatilag nincs szolidaritás. Sok a baj, mély a válság.
Túlmutat a munka világán, hogy nem alakult ki a sztrájk intézménye, a politikai
sztrájkot pedig kizárja a törvény, amely pedig bevett és törvényes eszköz volt a
század első évtizedeiben. A kormányok és a közvélemény viszonya a sztrájkhoz
esetenként egészen meghökkentő. A francia pilóták sztrájkjával kapcsolatban a
lapok napokig cikkeztek arról, hogy abból a Malévnek mennyi haszna származik.
A kormányzásra készülő politikusok azt sejtetik, hogy az érdekegyeztetésben is
valamerre elmozdulnak a dolgok. Másfelől: az MSZOSZ, mint a legnagyobb
szakszervezeti tömörülés lépéskényszerbe került. Az ellenzékbe szorult MSZP
frakciójában ülve, az Érdekegyeztető Tanácsban és a politikai nyomás alá vett
tb-
önkormányzatokban a korábbinál sokkal kevesebb eredménnyel kecsegtetnek a
színfalak mögötti alkudozások, a színlelt erőmutatványok. Egyáltalán nem volna
meglepő, ha vége szakadna az eddigi szakszervezeti betlizésnek, az alibi
érdekvédelemnek, árnyékbokszolásnak. Az MSZOSZ - és a többi konföderáció is
- minden jel szerint az ereje fölmutatására kényszerül. Muszáj lesz, különben
nem érnek el semmit. (Egyébként is: az új kormányban ülő egykori kollégáiktól
majd büntetésnek tartják azt is, amit eddig jutalmul kaptak.)
*
Feltehetőleg az új kormány a szakszervezetekkel szemben nem ismétli meg az
Antall-kormány baklövéseit. Annál sokkal ügyesebb lesz az érdekvédelem
semlegesítésében. Nem várható, hogy teljes egészében átveszi - minden
intézményével és szereplőjével együtt - az eddigi modellt, de az sem valószínű,
hogy új korporációt tud kialakítani. Kézenfekvőnek látszik, hogy megpróbál
háttérbe húzódni a munkaadók és munkavállalók konfliktusaiban, ami persze
nehéz lesz, mert akkor a munkaadók - a mai játékszabályokkal - rendre túlgyőzik
magukat, s az túlságosan megterhelné a politikai légkört. Attól viszont nem
nagyon kell tartani, hogy a szakszervezetek országos sztrájk-akciókat
szerveznek,
hiszen arra 1992 óta nem voltak képesek. Inkább bozóttüzekre, helyi sztrájkokra
lehet számítani, aminek meg az a veszélye, hogy láncreakcióba csaphat át,
különösen, ha a szocialisták ténylegesen felfedezik maguknak a
szakszervezeteket, s politikai támogatást adnak a kezdeményezéseikhez.
Kutyaszorítóba kerülhetnek az országgyűlési képviselőséget vállalt
szakszervezeti
vezetők, akik a bázisuk követelésének nem tudnak eleget tenni a parlamenti
politizálás kötelmei miatt. Vagy a mandátumról, vagy a tagság bizalmáról le kell
mondaniuk. (A kettőt együtt az elmúlt ciklusban sem sikerült megőrizni.)
*
A szakszervezetek megerősödése, ha bekövetkezik - s ezt a konferencia részvevői
sem cáfolták - az EU csatlakozás szempontjából egyenesen hasznos lehet. Az
európai struktúrákba „bekódolták" a szakszervezeteket, a munkavállalói
érdekvédelem része a gazdasági és szociális intézményrendszernek. Egyébként
pedig, ha már a csatlakozás idején védeni akarjuk a munkaerőpiacunkat, el
kívánunk hárítani bizonyos szakszervezeti alapon hozott korlátozásokat, s a
kormány fel akarja venni a kesztyűt a multikkal szemben, akkor komoly szerep
hárulhat a szakszervezetekre. Ha vállalják a rájuk váró szerepet, ha
megerősödnek, ha megfelelnek az új kihívásoknak. Itthon és az európai
mezőnyben egyaránt.
Horváth László