Munkavállalói érdekek a T. Házban
Munkavállalói szemmel nem könnyű mérleget vonni az 1994-98. évek
parlamenti munkájáról. Nagy várakozások előzték meg a szocialista többségű T.
Ház munkáját, amelyet a megszületett törvények csak részben igazoltak vissza.
Nyilvánvalóan más mérleget von a választópolgár, és másként értékelik a végzett
munkát a képviselők. Attól függően is persze, hogy kormányzati vagy ellenzéki
oldalon vettek részt a törvényhozásban. Március közepén, az 1994-98. évi
Országgyűlés utolsó munkanapján Nagy Sándor (MSZP) és Dávid Ibolya (MDF)
képviselőket arról kérdeztük, hogy a munkavállalók érdekei hogyan érvényesültek
tapasztalataik szerint a törvénykezésben.
Nagy Sándor (MSZP)
Az 1994-ben összeült országgyűlés első vitája a nyugdíjemelésről szólt.
Ismeretes, hogy az akkori pénzügyminiszter csak egy alacsonyabb nyugdíjemelést
akart végrehajtani, de Kovács Pál képviselőtársammal közösen kidolgozott
indítványunk alapján, a szocialista frakció támogatásával, sikerült magasabb
nyugdíjemelést elérni. Így indult a T. Ház munkája, s azzal folytatódott, hogy a
társadalombiztosítási önkormányzatok kapjanak-e vagyont. Ebben is kedvező
eredményt sikerült elérni.
Emlékezetes, hogy a kormány annak idején pótköltségvetést nyújtott be, amiről
az ÉT-ben egyezett meg a szociális partnerekkel. Viszont kiderült, hogy átfogó
társadalmi-gazdasági megállapodást nem sikerül kötni. Ebben szerintem
mindhárom fél hibázott, mert túl sokat akartak elérni az akkori nem könnyű
helyzetben.
1995 eleje nagy fordulatot hozott a Bokros-féle stabilizációs csomaggal.
Ekkortájt a Munka Törvénykönyve és a privatizációs törvény módosítása körül
kialakult viták következtében szakszervezeti vezetők - beleértve magamat is -
lemondtunk a frakcióban viselt tisztségeinkről. Nem fogadtuk el, hogy a kormány
számunkra két fontos kérdésben visszalépett a korábbi megállapodásoktól. Az
MSZOSZ egyébként egyetértett azzal, hogy az államháztartási hiányt csökkenteni
kell, támogattuk a törvény-csomagot, de módosító javaslatokkal éltünk. Ezzel
mérsékelni tudtuk az intézkedések keménységét.
A négy év egyik jelentős eredménye volt a Munka Törvénykönyvének
módosítása. A második változat már elfogadható volt a munkavállalók
szempontjából is.
Az adórendszer változásait illetően azt tartom fontosnak, hogy a kormány végre
elindult abba az irányba, hogy alacsonyabb infláció és alacsonyabb közterhek
mellett alacsonyabb bruttó keresetekből próbálja „kihozni" ugyanazt a nettó
színvonalat. Vagyis elkezdődött egy kicsit a terhek mérséklődése, az infláció
csökkentése. Mutatja ezt, hogy 1997-ben már nőtt a reálbér, s ez a folyamat az
idén várhatóan még inkább érzékelhető lesz.
Mindezzel együtt az elmúlt négy év nagyon nehéz volt. Tulajdonképpen annak a
próbája volt, hogy a leginkább hátrányosan érintett társadalmi rétegek tudomásul
veszik-e - akár konfliktusok árán is - a változásokat, vagy kialakulnak olyan
társadalmi megrázkódtatások, amelyek nehéz helyzetbe sodorhatják az országot.
Valóban látszik az esélye annak, hogy 1998-tól érzékelhető gazdasági növekedés
indul el, s ezzel együtt elkezdődik a reálbérek növekedése. Választások előtt
ebben tudom összegezni a történteket és a kialakult helyzetet, amire ráillik
Voltaire mondása, miszerint a választás mindig a remény győzelme a tapasztalat
fölött.
Dávid Ibolya (MDF)
Figyelembe véve, hogy az országgyűlés munkarendjét döntő mértékben a
kormány határozza meg, s a kormány-előterjesztések elsőbbséget élveznek a
vitákban és a szavazásban, az ellenzéknek kevés befolyása van arra, hogy milyen
törvények kerülnek napirendre. Csak kiegészítő szerepe van a képviselői
indítványoknak. Ilyenképpen egy idő után minden képviselő rájön, hogy egy
önálló törvényjavaslat előkészítése heteket, hónapokat vesz igénybe, és
javaslata
sok esetben még a plenáris ülés elé sem kerül, mert már a bizottsági ülésen
„elkaszálják". Nekem több ilyen törvényjavaslatom volt, amelyen sokat
dolgoztam, s azután lesöpörték. Ezek után beláttam, hogy alkalmazkodni kell a
kormány által diktált napirendhez, s csak módosító indítványokkal lehet némi
eredményt elérni.
Ellenzéki képviselőként azt láttam, hogy a munkavállalókat érintően egy sajátos
kormányzati szempont érvényesült, amiről azért nehéz beszélni, mert jelentős
szakszervezeti vezetők bent ültek a kormánypárti frakcióban. Azt hinné az ember,
azért van ez így, hogy a munkavállalók érdekeit közvetlenül lehessen
érvényesíteni. Én úgy láttam, lehet, hogy rosszul, hiszen ellenzéki képviselő
vagyok: bizony ezek a szakszervezeti funkcionáriusok nem használták ki az
érdekérvényesítési lehetőségeket. Kellő összefogással pedig sok-sok törvény
munkavállalókra hátrányos hatását megvétózhatták volna, mert nélkülük nem
lehetett volna elfogadtatni.
Én egyébként ellene vagyok, hogy egy politikai nézetazonosságra épülő
parlamentben ilyen érdekcsoportok jelenjenek meg. Hiszen félő, hogy így csak a
parlamentbe jutott érdekcsoportok érdekei érvényesülnek, ami igen komoly
veszélyt hordozhat magában. Tehát eleve nem vagyok híve ennek a megoldásnak,
de ha már a szakszervezetek képviselői itt ülnek, akkor azt hinné az ember, hogy
azért ülnek itt - amit én nem vettem észre -, hogy komoly nyomást gyakoroljanak
a törvények előkészítésére a munkavállalók érdekében.
Informális módon az MDF-nek is vannak jó kapcsolatai szakszervezetekkel. A
húsipari ügyben pedig nagyon sokban támaszkodtam a HDSZ szekszárdi
alapszervezetére. Elsősorban azonban engem az ott élő emberek gondjai
késztettek felszólalásra. Ugyanis nem egyetlen cég problémájáról volt és van
szó,
hanem egy egész térségről. A térségben tapasztalható feszültségeknek igyekeztem
hangot adni a húsüzem ügyében tett felszólalásaimban.
(hl)