Tükörbe kell(ene) nézni
Dokumentumfilm a szekszárdi húsosokról
Rossz idők járnak a szebb napokat megélt magyar dokumentumfilmesekre.
Bezárulnak előttük az ajtók, nincs pénz, kevés a megrendelés, nem kelendő a
„szociális horror". Érdemi munka hiányában publikum nélkül marad(hat) a
tehetséges, dolgozni akaró alkotógárda. Úgy látszik, egyik hatalomnak sem kell a
társadalmi valóságot művészi eszközökkel feldolgozó és bemutató keményebb
tényanyag.
Nem kedvelt műfaj manapság (sem) a dokumentumfilm, mert tükröt tart az
illetékesek, a fent lévők elé, s ebbe a tükörbe bele is kell(ene) nézni, és a
látottak
bizony nem mindig kellemesek. Ezért aztán mostanában - nyugati mintára - a
természet- és portréfilmek szezonját éljük. Ettől viszont eltér az igazi magyar
dokumentumfilm abban, hogy szociográfikus, mélyebb, elemzőbb, érdesebb.
Mindazonáltal szükség van rá, mert nélküle szegényebb lenne a magyar
filmgyártás, a művészeti tájékoztatás. Nem szabad tehát megengedni, hogy
eltűnjenek ezek az alkotások a mozikból, a televízió képernyőjéről.
A
pály idején ezért is üdvözölhetjük azt a sikeres kezdeményezést, hogy film
készült a szekszárdi húsosok érdekvédelmi csatározásairól. Jól tette Szobolits
Béla, hogy vállalkozott a hazai privatizáció egyik legproblematikusabb,
legnagyobb vihart kavart eseménysorának feldolgozására. Helyesen járt el
Kapuvári József, a HDSZ elnöke és Hajduné Lovász Edit, hogy vállalták a
filmbeli szereplést, Horváth László lapszerkesztő pedig szakértőként,
konzultánsként működött közre az alkotó folyamatban.
Kedvező fogadtatásban részesült a film azon a vetítés előtti bemutatón, amelyet
a
Szakszervezeti Lapok Szakosztálya szervezett a Magyar Újságírók Szövetsége
székházának Mikszáth termében. Az alkotógárda tagjainak és a jelenlévő
újságírók párbeszédéből egyértelműen kitűnt, hogy A munkásosztály a
kapitalizmusba megy (láthatóan népszerű) címet viselő 85 perces film hűen
tükrözi a szekszárdi húsosok lét- és munkaharcát. Hiteles kortörténeti
dokumentum. Ha nem is személyes valójában, de lényegében mindenki benne
van, aki érintett az ellentmondásos, hosszúra nyúlt, tajtékos ügyfolyamban.
|
A munkaharc egyik epizódja: tüntetés a Kossuth téren
Fotó : Halogyi
|
Valamennyi szereplőnek megmutatkozik a magatartása, feltárul az igazi arca. A
film főszereplői a húsipari munkások és érdekvédelmi szervezetük képviselői, a
hírhedté vált és eltűnt német tulajdonos, Günther Schlégel, és a privatizációért
felelős tisztségviselők. De szó van a helyi vezetőkről, az illetékes
országgyűlési
képviselőkről, az MSZOSZ-ról és a kormányról is. Mindez természetes, hiszen a
- folyamatos bérharcot, a sztrájkot és tüntetéseket, a heves szócsatákat és
kimerítő tárgyalásokat, ígérgetéseket, szószegéseket, a tettlegessé fajuló
nézeteltéréseket is magába foglaló - munkaügyi ütközetek nagy nyilvánosságot
kapva, túlnőttek Szekszárd határain és figyelmeztető, érvényes tanulságul
szolgálnak országszerte, sőt a közép-kelet-európai régióban is.
Erénye a filmnek, hogy az érzelmi, hangulati elemek egységben jelennek meg a
tényekkel, a megtörtént eseményekkel, amelyek a „sikerágazatnak" nevezett
privatizáció kezdetétől, a tulajdonosváltástól előfordult a film elkészültének
napjáig. Láthatunk alkalmazkodó, megalkuvásra is kész, megosztott, reménykedő,
haragra gyúlt, öklüket rázó dolgozókat, és zavarodott, hebegő, magyarázkodó
privatizációs vezetőket. Átélhetjük az indulatok gerjedését, felizzását, a
csalódottság, a kiszolgáltatottság, a létbizonytalanság fenyegetettségéből
táplálkozó elkeseredettség érzését. Érzékelhetjük a mohó, a kalandor tulajdonos
akaratát végrehajtó, a profit érdekeit makacsul képviselő menedzserek
taktikázásait, a szakszervezeti tisztségviselők bizonytalansággal telített
szándékait, útkereséseit, megoldásra törekvéseit. Egy szókimondó műalkotás
segítségével újraélhetjük a rendszerváltás utáni évek légkörét, a kapitalizálódó
Magyarország retus nélküli életviszonyait.
A filmben mindenki vizsgázik, megméretik, következésképp mindenki levonhatja
a maga következtetéseit, feldolgozhatja a továbbgondolásra serkentő tanulságokat
a munkásoktól a miniszterekig, az ÁPV. Rt.-től az érdekvédőkig. Ezt azonban
mindenkinek magának kell elvégeznie. Itt és most csak néhány kulcsszót
említhetünk a javítani- és pótolnivalókban: felelősség, hozzáértés, ellenőrzés a
magánosításban, a munkavállalói érdekvédelem és érdekérvényesítés
technikáinak ismerete és tökéletesítése, a szolidaritás erősítése, a munka
világa
gyenge pontjainak, rendezetlen kérdéseinek a megoldása.
A jó film még hatásosabb lehetne, ha egyes részeinél a vágó többször használta
volna az ollóját, ám így is figyelmet keltő, támogatásra érdemes alkotásról van
szó. Hangsúlyozni kell ezt annál is inkább, mert várhatóan lesznek fanyalgók,
fintorgó ellendrukkerek, széplelkű konformisták, akiknek csípi majd a szemét,
sérti a fülét a melósok hangja, s a látottak alapján keletkező természetes
felháborodás és együttérzés. Nem lehet véletlen, hogy a filmszemle előzsűrije
nem válogatta be az idei seregszemle versenyfilmjei közé. Már csak azért is
gondoskodni kell róla, hogy minél többen megnézzék Szobolits Béla felkavaró,
elismerésre méltó dokumentumfilmjét.
Kárpáti Sándor