Struktúraváltás a szakszervezetekben
Interjú Rabi Ferenccel, az MSZOSZ alelnökével
Mind többet hallunk a szakszervezeti struktúraváltás szükségességéről. Mi ennek
az oka? Miért éppen most került a téma napirendre? Mit értünk struktúraváltáson,
hogyan képzelik el ezt a változtatások szorgalmazói? Ezekkel a kérdésekkel
fordultam a témakör illetékeséhez, Rabi Ferenchez, az MSZOSZ alelnökéhez.
- A gazdasági szerkezet átalakítása és a privatizáció a befejezéséhez közeledik,
dominanciája a magántulajdonnak van. Ez a nagyhorderejű átalakulás kb. 2,5
millió munkavállalót érintett, hiszen 1,4 millió munkahely szűnt meg. Korábban
meghatározó jelentőségű ipari szakmákban erőteljes létszámcsökkenés
következett be, miközben új foglalkozási ágak jöttek létre. Ilyen például az
őrzésvédelem szakterülete, amelyben 200 ezer ember dolgozik. Megnőtt a
szolgáltatási szférában foglalkoztatottak száma és szerepe, kitágult a banki, a
biztosítási, a pénzügyi szolgáltatás területe.
- Ezek a változások nyilvánvalóan nem hagyják érintetlenül a szakszervezeti
taglétszámot sem.
- Nem bizony. Ugyanis a régi területeken csökkent a szervezett dolgozók száma,
az új munkahelyeken pedig - a jelenlegi szakszervezeti gondolkodás alapján -
rendkívül nehéz az új tagok szervezése, a kollektívák kialakítása.
Elodázhatatlan
feladat tehát annak megvizsgálása, hogy a változó körülmények közepette
megfelelő-e a mostani struktúra, biztosítja-e a kívánatos szervezeti hátteret és
működési feltételeket? Számolni kell azzal a ténnyel is, hogy a kormányzatnak
fontos szerepe van az átalakulásban, minthogy a törvények és jogszabályok révén
erőteljesen befolyásolja a változásokat. A magántulajdon esetében azonban a
munkakörülmények, a munkabérek befolyásolása a tulajdonosi döntést gyakorló
menedzsereken keresztül, velük szemben történik. A kormányzat ehhez csak az
érdekegyeztetésre vonatkozó szabályozással tud hatást gyakorolni. Ez feltételezi
a szakszervezetek nyomásgyakorló- és akcióképességének erősítését; azt, hogy a
kollektív tárgyalásokon felkészülten, megfelelő szakértői háttérrel vegyenek
részt.
Úgy, hogy ismerjék a szóban forgó cég működésének legfontosabb mutatóit, a
profit nagyságát, a bérmegállapodás lehetőségeit.
- Az MSZOSZ legutóbbi kongresszusán felvetődött, hogy a szervezeten kívül
álló munkavállalók, a „potyautasok" is fizessenek hozzájárulást a
szakszervezetnek - ha kevesebbet is, mint a tagdíj összege -, hiszen ők is
részesülnek a kollektív szerződések juttatásaiból, a bérmegállapodások
eredményeiből. Hol tart ez a javaslat?
- Ma Magyarországon (a KSH 1996-os adatai alapján) 7037 olyan gazdasági
szervezet működik, amely 50 főnél több embert foglalkoztat. 18 ezer pedig
azoknak a száma, amelyek 50 főnél kevesebbet, de tiz főnél többet
foglalkoztatnak. Az MSZOSZ tagszervezetei munkahelyen működő egységeinek
a száma közel 6 ezer. A magánmunkáltatóknál is működnek ártelemszerüen
szakszervezeti alapszervezetek. Problémát okoz viszont, hogy az egyéni túlélési
stratégiákban gondolkodó munkavállalók ezeken a munkahelyeken nem lesznek
tagjai a szakszervezeteknek, nem erősítik a közösségi fellépést. Ugyanakkor a
kollektív szerződések juttatásaikból ők is részesülnek. Idáig elsősorban érzelmi
eszközöket próbáltunk alkalmazni, de felvetődik annak lehetősége, hogy - az
alkotmányt, az emberi jogokat nem sértve, nem diszkriminálva - ezeket a
munkavállalókat is ösztönözzük bizonyos összegű hozzájárulásra a juttatások
arányában.
- „Levegőben lógnak" más, újragondolásra érdemes, változtatásra érett
strukturális kérdések is. Például a szakszervezeti konföderációk száma. Úgy
tűnik, a hatból elég lenne három is.
- Az elmúlt időszakban a szakszervezeti struktúrában „extrém" pluralizmus
alakult ki. Az MSZOSZ tagszervezeteinek is - az azonos érdekek mentén -
keresniük kell az ésszerű integráció lehetőségeit. Ez teremtheti meg a kor
kihívásainak megfelelő információs rendszer működését, a napi munkához
szükséges szakértői, munkatársi hátteret és az ágazati kollektív szerződések
rendszerének kialakulását. Ehhez azonban az is szükséges, hogy a munkáltatók
felismerjék: az ágazati kollektív szerződések alakíthatják a tisztességes piaci
verseny feltételeit, lehetőséget biztosítanak a törvényeket kijátszó gazdálkodók
elleni fellépésre is. Ugyanakkor a munkavállalói oldalon megkötött múlt évi
megállapodás - az ÉT-ben való részvételről - biztosíthatja, hogy országos
szinten
is csökkenjen a konföderációk száma, s valós tagsági támogatással, betartható
megállapodások szülessenek. Ezt a megméretést az idei üzemitanácsi-választások
eredményei alapján kellene figyelembe venni.
- A tavasszal esedékes üzemi- és közalkalmazotti tanács választásokat őszre
halasztják. Mi az oka?
- A három évenként esedékes választások az idén egybeesnek az országgyűlési
választásokkal. Elkerülhetetlen lenne, hogy a politika ne jelenjen meg a
munkahelyeken. De jelentkezik technikai jellegű probléma is. A közalkalmazotti
tanácsválasztások kapcsán a települési önkormányzatok jegyzőinek a törvény
által meghatározott feladataik vannak. Ezt a parlamenti választásokkal együtt
nem
tudják vállalni. Ezért célszerű az üt-kt választásokat novemberre halasztani. Az
MSZOSZ fontosnak tartja az üzemi- és közalkalmazotti tanácsok
együttműködését, mert harmonikus kapcsolatuk a sikeres érdekvédelem egyik fő
feltétele. Az előző választásoknak ugyanis egyik lényeges tapasztalata volt:
ahol
nem működött szakszervezet, ott jóval kisebb számban választottak üzemi és
közalkalmazotti tanácsokat.
- Gondolkodnak-e még másfajta strukturális változtatásokban?
- Az MSZOSZ tagszervezeteinek fel kell készülniük a területi jelenlét
erősítésére
is. Mint ismeretes, a szakszervezetek ezideig nagyobbrészt a munkahelyeken
szerveződtek. Ma Magyarországon kb. 1 millió 200 ezer munkavállaló kisebb
létszámot foglalkoztató cégeknél dolgozik, ahol lehetőség sincs munkahelyi
szervezet alakítására. Ezért szükséges az ágazati szakszervezeteken belül, vagy
szakmaközi jelleggel területi gyűjtő alapszervezeteket létrehozni. Ezek
biztosíthatják az egyéni érdekvédelmet is a kisebb cégeknél dolgozók számára.
Felértékelődik a területi érdekegyeztetés, a munkaerő-piaci bizottságok, a
területfejlesztési tanácsok, a tb-megyei önkormányzatok és a települési
önkormányzatok szociális tevékenysége. Fontos területeivé válhatnak a
munkavállalói érdekek képviseletének olyan témakörökben, mint a
munkahelyteremtés, a foglalkoztatás, az önkormányzati segélyek, képzés-
átképzés, stb. Ezért is szükséges, hogy az ágazati szakszervezetekkel együtt a
képviseleti demokrácia lehetőségeit kihasználjuk a munkavállalók javára.
Reményeim szerint a közeljövőben a munkavállalók nagyobb számban megértik,
hogy a kollektív érdekérvényesítés a leghatásosabb eszköz egyéni érdekeik
védelmében.
Kárpáti Sándor