Kapuvári József:
A szakszervezet jövője
Az a plurális szakszervezeti modell, amelyet hat évvel ezelőtt Magyarországon
meghirdettünk, mára azt eredményezte, hogy a szakszervezeti mozgalom
szétforgácsolódott. Olyan méretű szakszervezetek jöttek létre, amelyek nemhogy
sztrájkalapot nem képesek létrehozni a befizetett tagdíjakból, de még egy
főállású
munkatársat sem tudnak alkalmazni tevékenységük összefogására.
Szűk mozgástérben
A szakszervezeti szövetségek szintjén is - mint közismert - több konföderáció
létezik, jelentősen eltérő létszámú tagsággal, illetve befolyással. A
szakszervezeti
struktúra másik jellemzője, hogy nem különülnek el markánsan - sem a szakmai
szervezetek, sem pedig a föderációk, konföderációk szintjén - az ún.
munkásszakszervezetek és az alkalmazottakat, szellemi foglalkozásúakat tömörítő
szakszervezetek. A szakági szakszervezetek egyszerre próbálják megjeleníteni a
termelésben dolgozók, a fizikai foglalkozásúak, illetve a tisztviselők,
középvezetők érdekeit. A föderációkban és konföderációkban is egyszerre jelenik
meg a költségvetési szféra érdekeinek képviselete, valamint az ún. versenyszféra
munkavállalóinak érdekvédelme. Így van ez a legnagyobb konföderáció, a
Magyar Szakszervezetek Országos Szövetség esetében is.
A 80-as évek végén, 90-es évek elején létrejött szerveződések, mint a Liga, vagy
a Munkástanács, nem tudtak igazi versenyhelyzetet teremteni az
érdekvédelemben. Számbelileg nem voltak képesek megerősödni, teret nyerni, a
tevékenységük során nem mutatkoztak harcosabbnak, szolidárisabbnak a
korábban létrejött szakszervezeteknél.
Elmaradt a megújulás
Magyarországon a szakszervezeti struktúra nem az ún. egységszakszervezet
irányában fejlődött és fejlődik, mint a német, vagy az osztrák modellben, hanem
inkább az angol, vagy a dél-európai szakszervezeti struktúra irányába halad. A
politika is jelentősen beleszólt a szakszervezetek életébe: a jelentősebb
konföderációknál tettenérhető valamilyen politikai erőhöz való kötődés, amely
legnyilvánvalóbban az MSZOSZ-nál jelenik meg, amelynek 8 képviselője tagja a
Parlamentnek.
A szakszervezeti vezetésnek nem sikerült az elmúlt 5-6 évben összetételében
megújulni, megfiatalodni. Az alapszervezetek szintjén volt bizonyos fokú
cserélődés, de a jelentősebb szakszervezetek, vagy föderációk, konföderációk
meghatározó vezetői a korábbi szakszervezeti apparátus második-harmadik
vonalából kerültek ki. Az ún. természetes kiválasztódás, vagyis, hogy egy jó
szakmunkásból, szakemberből a társai bizalmából szakszervezeti vezető váljék és
a szakszervezeti hierarchia lépcsőjét végigjárva esetleg országos vezetője
legyen
valamelyik szakszervezetnek, nem igazán jellemző.
Miután az érdekvédelmi szervezetek nem különülnek el munkás érdekvédelmi
szervezetekre, illetve szellemi foglalkozásúak szervezeteire, a szakszervezeti
vezetők többsége inkább az utóbbi körből kerül ki, országos szinten pedig
jellemzően felsőfokú végzettségűek kerülnek pozícióba.
Üzemi tanácsok
A szakszervezeti mozgalom helyzetét befolyásolta az üzemi tanácsi
intézményrendszer bevezetése, amely azt eredményezte, hogy az ún. participációs
jogok, vagyis a munkavállalók részvételi joga a vezetésben, átkerült az üzemi
tanácsokhoz. A szociális célra fordítható pénzeszközök és a szociális célt
szolgáló vállalati vagyontárgyak hasznosításáról szóló döntésekben való
részvétel
joga is az üzemi tanácsot illeti meg. Az üzemi tanácsok létrehozása nem
erősítette
a szakszervezetek pozícióját, inkább lehetőséget kínált a munkaadóknak arra,
hogy háttérbe szorítsák a szakszervezeteket. Ez ellen egyetlen módon lehetett
védekezni, ha a szakszervezetek elfoglalták az új testület posztjait. Igy
megakadályozhatták, hogy az üzemi tanácsot ki lehessen játszani ellenük.
Egyébként arról is lehetne beszélni, hogy szükség volt-e 1993-ban az üzemi
tanácsok bevezetésére, indokolt volt-e a létrehozásuk, s mennyire töltik be ma a
funkciójukat. Számos országban, például az északi országokban, nem működnek
üzemi tanácsok. A szakszervezetek látják el ezt a funkciót, s mégis hatékonyan
működik a munkavállalói érdekvédelem.
Az üzemi tanácsi törvénynek volt máig ható következménye a szakszervezeti
vagyon megosztásának az üt-választások eredményéhez történő kapcsolása. A
szakszervezeti vagyon ilyetén módon történő megosztásával sikerült egy olyan
aknát telepíteni a szakszervezeti együttműködés elé, amely mind a mai napig
eredményesen akadályozza meg a szakszervezetek összehangolt fellépését, akár a
szakszervezeti érdekegyeztetéseknél, akár a munkaadókkal folytatott
tárgyalásoknál. A vagyonmegosztás a feltételezhető jó szándéka dacára sem
szolgálja az eredeti célját, vagyis, hogy esélyegyenlőséget biztosítson a később
szerveződött szakszervezeteknek. A vagyonmegosztás az elaprózódott
szakszervezeti modellben inkább a vagyon felélését, eltűnését eredményezi és
nem szolgál nemes célokat.
Hiányzó partnerek
A jelenlegi helyzetben a szociális partnerség intézménye ágazati, illetve
országos
szinten nem tudja betölteni szerepét, mivel hiányoznak a munkaadói partnerek.
Nem szerveződtek meg azok a szakmai-munkaadói szövetségek, amelyek egy
ágazat munkaügyi kapcsolatrendszerét meghatározhatnák, pedig ennek
indokoltsága, ésszerűsége a privatizált ágazatokban már fennáll. Egyébként a
piacosítás, magánosítás jelenlegi fokán erre kellene a hangsúlyt fektetni. A
gazdasági életet meghatározó törvények meghozatala után a mindennapi életünket
meghatározó döntéseket - árak, bérek, jövedelmek, infláció - a munkaadók és
a munkavállalók közötti egyeztetéseken, megállapodásokban kellene
megjeleníteni. A kormányzat szerepe a megállapodások hitelesítése, a
megállapodásokhoz szükséges prognózisok, információk szolgáltatása lenne.
Nagyon röviden így jellemezhető a szakszervezetek jelene.
A jövő útjai
A nem igazán derűs pillanatfelvétel - amelyet a fentiekben vázoltam - mellett
a piacgazdaság kialakulása megteremtette a valós szakszervezeti munka alapjait.
Igazi érdekellentétek vannak a munkaadók és a munkavállalók viszonylatában,
amelyet fel kell oldani és ehhez az alkotmányos, törvényes, szervezeti kereteket
a
szakszervezet, mint intézmény jelentheti. Ez a helyzet úgy is jellemezhető, hogy
a szakszervezet talán nem több, mint szervezeti és jogi keret, egy biancó-csekk,
amelyet az érintettek vagy kitöltenek, vagy nem, használnak, vagy sem. Úgy
tűnik, a munkavállalókban nagyon lassan érik meg az a felismerés, hogy az
egyéni érdekvédelemnek, érdekérvényesítésnek egy közepes létszámú cégnél is
kicsik az esélyei, illetve néhány kivételezett foglalkozást leszámítva - amely
nagyon keresett a piacon - az egyén nincs alkupozícióban. A munkavállaló
legfeljebb a belépéskor mérlegelheti, hogy a felkínált bérért munkát vállal-e a
cégnél, de a későbbiek során már csak szervezett fellépéssel javíthat helyzetén,
bérpozícióján.
Egyenes derékkal
A legkiszolgáltatottabb helyzetben a kis létszámú cégeknél, vállalkozásoknál
munkát vállalók vannak, az ő helyzetükön pedig csak egy országosan kiterjesztett
keretjellegű kollektív szerződés - beleértve a bérmegállapodást - segíthet.
Meggyőződésem, hogy van jövője a szakszervezeteknek, de ehhez sokkal
tudatosabb munkavállalói szervezkedés, fellépés szükséges. Lassan el kell tűnni
annak a felfogásnak, hogy a szakszervezetek tevékenységét az osztogatás,
segélyezés, vásárlási akciók szervezése jelenti. Ennek a nézetnek a
megváltoztatását fel kellene gyorsítani, s ez csak a szakszervezeti képzés
felújításával képzelhető el. Rá kell döbbenteni az embereket arra, hogy egy jól
végrehajtott bértárgyalás sokkal többet jelent számukra anyagilag, mint a
karácsonykor kiosztott szaloncukor.
Szerencsére vannak szakszervezetek Magyarországon, ahol elindultak ebbe az
irányba, ahol, ha kell sztrájkolnak is az érdekeikért. Ez egyben azt is jelenti,
hogy
a megtört derekak kiegyenesednek. A sztrájk nemcsak anyagi hasznot hoz
számukra, hanem az emberi tartásukat, önbizalmukat is megnöveli. Hangsúlyozva
persze, hogy a sztrájk nem cél, hanem eszköz és minden sztrájknak tárgyalásban
és megállapodásban kell végződnie.
Egységben az erő
A szakszervezet jövője szempontjából meg kell törni a jelenlegi gyakorlatot. A
plurális szakszervezeti modell eddig nem hozott mást, mint az erők megosztását,
értelmetlen vitákat a különböző irányultságú szakszervezetek között, és anyagi,
erkölcsi gyengülést. A versengő szakszervezetek modellje véleményem szerint
nem eredményes az érdekvédelemben, mert a verseny, ami egyébként pozitív
dolog a gazdaságban, a szakszervezeti mozgalomban megosztottságot és ezáltal
gyengeséget eredményez. A szakszervezet akkor tud erős lenni, ha monopolizálja
a munkavállalók érdekeinek szolgálatát, vagyis egységbe fogja a különböző
szakmákban dolgozókat, s ezáltal sokkal nagyobb anyagi és szellemi erőt, és a
közösség szolidaritását tudja szembeállítani a tulajdonosok gazdasági
erőfölényével.
Nyugat-Európában, a jól szervezett és erős szakszervezetekkel rendelkező
országokban, a különböző ágazatokban működő szakszervezetek további
koncentrációja a jellemző. A magyar szakszervezetek számára, ha jövőt akarnak
és ténylegesen védeni akarják tagságuk érdekeit, nincs más út, mint a nyugat-
európai.
A gazdasági környezet javulása, a tartós gazdasági növekedés beindulása szintén
jövőt kínál a szakszervezeteknek. Ugyanis csak jól működő és nyereséges
vállalkozásoknál tudja a szakszervezet jól betölteni a funkcióját. Az elmúlt hat
évet inkább a cégbezárások elleni küzdelem, az elbocsátások elleni fellépés, a
munkavállalók tulajdonszerzésének segítése jellemezte és nem a megtermelt
jövedelemből való nagyobb részesedés kivívása.
A szakszervezetek jövője szempontjából fontos dolog lenne a politikai arénában
való részvétel tanulságainak levonása is. Ezen a téren is le kell számolni sok
illúzióval. Megtapasztalhattuk: ha egy szakszervezeti vezető valamelyik párt
színeiben parlamenti képviselő lesz, elveszett a szakszervezeti mozgalom
számára. A tagság a politikai szimpátia kinyilvánításában nem követi
szakszervezeti vezetőjét, vagyis nem kapcsolja össze szakszervezeti és a
politikai
hovatartozást. A szakszervezetek számára fontos a politikai megnyilvánulás, a
parlamenti pártokkal való kiegyensúlyozott és rendszeres párbeszéd, kapcsolat. A
választási időszakban nem kell feltétlenül pártsemlegesnek lenni, de a politikai
támogatás feltételes legyen. A szakszervezet által vállalható értékek, célok
átnyúlnak a mindenkori rövidtávú politikai és pártérdekeken.
Partnerek kellenek
A gazdaság megerősödésével párhuzamosan megnő a munkaügyi kapcsolatok
jelentősége és ezáltal a szakszervezetek létezése iránti igény, hiszen a profit
zavartalan termeléséhez kiegyensúlyozott munkahelyi légkör, szabályozott, a
munkaadó és a munkavállaló együttműködésén nyugvó munkahelyi viszonyok
szükségesek. Ez a megközelítés feltételezi egy demokratikus jogállamban a
munkaügyi kapcsolatok zavartalan fejlődését, amelyben a munka világának
szereplőit az együttműködésre való törekvés és nem a konfrontáció jellemzi.
Lehet a termelésben fegyelmet tartani erőszakkal, fenyegetőzéssel, s akkor olyan
kitétel is szerepelhet egy kollektív szerződésben, mint hogy „tilos a dolgozókat
verni". (Találkoztunk már ilyen kollektív szerződés-tervezettel, amelyhez a
mintát a multinacionális cég malájziai cégétől hozta.) De gondolom, nem ilyen
társadalomról álmodnak a magyar munkavállalók, amikor a szociális
piacgazdaság nevű varázsszót hallják a politikusoktól. Egy ilyen társadalomban
szakszervezetre sincs igény, viszont erre azt mondhatom, hogy szakszervezetek
nélkül pedig nincs demokrácia.
Talán legfontosabb indoka a szakszervezetek létének, jövőjének Magyarországon,
hogy ilyen szerény bérekkel nemhogy Európába, de még a szomszédos
országokba sem tudunk eljutni, ugyanis már ők is megelőzték a magyar
munkavállalókat ezen a téren. Nagyobb bérek pedig a szakszervezetek által
támasztott bérkövetelések, munkaharc nélkül önmaguktól nem alakulnak ki. Ezt a
kijelentést már a tapasztalat alapozza meg, ugyanis a mi gyakorlatunkban is
előfordult, hogy szakszervezeti kezdeményezés hiányában a munkaadó nem
szándékozott emelni a béreket.
(Elhangzott az Európai Katolikus Információs Központ konferenciáján.)