Az érdekvédők májusa
A munkavállalók, a szervezett dolgozók, a szakszervezetek idén is megünnepelték
május elsejét. A szolidaritás napjának előkészületeiből és a központi ünnepség
programjából, a városligeti majális rendezvényeinek hangulatából két fő elem
ragadható meg. Új és pozitív fejlemény volt, hogy az eddigi gyakorlattól
eltérően
az MSZOSZ és a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) közösen
ünnepelt, s a majálison részt vett az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége is.
Az örvendetes tény előzménye, hogy a korábbi távolságtartó magatartást mind
inkább felváltja a szakszervezeti konföderációk közötti közeledés, amely
tárgyalásokban, egyeztetésekben és megállapodásokban fejeződik ki. A kényszer
nyomása és a szükségszerű felismerése ez. A munkavállalók fokozódó
kiszolgáltatottsága, a szociális feszültségek növekedése, a kormány nem éppen
szakszervezet-barát politikája egyaránt szorongatja az érdekvédőket, s az
összefogás erősítésére ösztönzi az érdekvédelmi szervezeteket.
Ezért is meglepő és elgondolkodtató a május elsejei rendezvények másik
jellemzője. A szervezők-rendezők azon törekvése, hogy most mellőzhető az
ünnepségek politikuma és hangsúlyozandó a családi jelleg. Reméljük azonban,
hogy ez a felfogás nem jelenti a szakszervezetek depolitizálását, mert ez a több
mint 100 éves harcos ünnep hagyományának csorbításával járna. A könnyed,
derűs családias majális nem mond ellent annak, hogy egyszersmind kifejezésre
jussanak a dolgozók aktuális érdekei és követelései. Különösen olyan időkben,
mint a jelenlegiek, amikor azt is kegyként illik üdvözölni, hogy idén már kisebb
mértékben csökkennek a reálbérek, mint az elmúlt esztendőben.
A szakszervezetek májusát természetesen nemcsak a hónap első ünnepnapja
jelenti. Felgyorsultak a nagy horderejű események a munka világában is. A
miniszterelnök - a privatizációs-, a pénzügy- és a munkaügyi miniszter
jelenlétében - találkozott és konzultációt folytatott az Érdekegyeztető Tanács
vezetőivel. A szociális partnerek megegyeztek a privatizációs többletbevételek
kamat-megtakarításának felhasználásában, az államháztartási reform egyes
kérdéseiben és az érdekegyeztetés rendszerének megújításában.
A privatizációs többletbevételek kamat-megtakarítása 18-23 milliárd forint
között
lesz. Ennek az összegnek a kétharmadát exporttámogatásra, a kis- és
középvállalkozások hitelfelvételi lehetőségeinek javítására fordítják. Az
egyharmadát az államháztartási reform megvalósítására, az elmaradott térségek
támogatására és infrastrukturális beruházások finanszírozására kívánják
felhasználni. A privatizációs miniszter szerint valamennyi program alkalmas
munkahelyteremtésre, a stabilizáció és a reformok folytatására.
Ami az államháztartási reform menetrendjét illeti, Medgyessy Péter szerint 10-
15 éves időtartamra lehet számítani. Egyes részterületének reformjára azonban
hamarosan sor kerül. A rugalmas nyugdíjkorhatár bevezetésének tervezett
határideje 1997. január elseje, míg az oktatási, felsőoktatási reformtörvények
parlament elé kerülésének időpontja e hónap.
A kormány és a szociális partnerek között egyetértés alakult ki az
érdekegyeztetés
korszerűsítésének elveiben. A konkrétumok meghatározására egy
munkabizottságot hoztak létre. Abban azonban megállapodás született, hogy az
érdekegyeztetés helyet kapjon az új alkotmányban.
A szakszervezeti konföderációk többsége egyetért a kormány antiinflációs
törekvéseivel, annál is inkább, mivel az 1996. évi, kompromisszumot tükröző
bérmegállapodások az infláció fékentartásával számolnak. Kétséges azonban,
hogy a kabinet tudja-e tartani ígéretét a 20 százalékos inflációra vonatkozóan,
hiszen a gazdaságkutatók előrejelzései 24-26 százalékos inflációról szólnak.
Amennyiben az utóbbi válik be, úgy az ígért reálbérveszteség nagyobb lesz 2
százaléknál, s ez új tárgyalási helyzetet teremt.
Tárgyalni pedig kell, mert abból születhet a megállapodás, amire viszont szükség
van. Friss példa erre a közalkalmazotti szférában kötött hároméves megállapodás,
amely a kormány és a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma között jött létre.
És hasonló készül a köztisztviselői területen is. Magyarán: amíg nem sikerült
tető
alá hozni az MSZOSZ által tavaly ősszel kezdeményezett ár- és
bérmegállapodást, addig a közalkalmazotti terület érdekvédőivel folytatott
alkudozásokat siker koronázta.
Mindebből érdemes felfigyelni néhány jelzésértékű momentumra. Arra például,
hogy miközben az ÉT működése pang és vegetál, addig a háttérben intenzív, zárt
ajtók mögötti alkuk folynak a munkavállalókat érintő kérdésekről a nyilvánosság
kizárásával. Úgy látszik, a kormánykoalíciót kielégíti a makroszintű egyeztetés,
a
hat parlamenti párt között létrejött konszenzus az adott problémákban. A
társadalom nagy többségének véleménye nem túlságosan érdekes. Összegyűlhet
több százezres aláírás a nyugdíjkorhatár felemelése, vagy a tervezett NATO-
belépés ellen, tüntethetnek iskolák, kórházak, bányák bezárása ellen, petíciót
fogalmazhatnak a mezőgazdasági termelők, a kormány megtalálja a módját ezek
leszerelésének, és mintha semmi se történt volna, megy tovább a maga
stabilizációs, modernizációs útján Európába. Minthogy - állítólag - nincs más
út.
Figyelmet érdemel az MSZOSZ és az MSZP lehűlt viszonya, különösen a
szocialisták legutóbbi kongresszusának tükrében. A nagyobbik kormányzópárt
álláspontját legutóbb Szekeres Imre alelnök, frakcióvezető így foglalta össze:
„Az
biztos, hogy a párt egyik legfontosabb feladata lesz az elkövetkezendő években,
hogy tisztázza a szakszervezetekhez való viszonyát. Nem abban a vonatkozásban,
hogy egy tizenöt tagú elnökségben van-e ágazati szakszervezeti vezető vagy
nincs. Ez értelmetlen lenne. Politikailag fontos az, hogy valamennyi
szakszervezeti konföderációval partneri kapcsolatot alakíthassunk ki. Nem lehet
azt mondani, hogy az egyik vagy másik fontosabb a számunkra." (Népszabadság,
1996. április 24.)
Ezt az MSZOSZ-nak is értékelnie kell. Az előzmények ismeretében, s az utóbbi
időszak fejleményeinek tükrében.
Kárpáti Sándor