Az ÉT „kissé slampos"
Mi lesz veled érdekegyeztetés?
Mielőtt válaszolnánk a címben feltett kérdésre, nem kerülhetjük meg azt sem:
hova lettél érdekegyeztetés? Merthogy volt. Olyan, amilyen, de működgetett.
„Kissé slampos" volt, - ahogy Héthy Lajos munkaügyi államtitkár jellemezte,
- de létezett. Korábban is csikorogva forogtak az ÉT fogaskerekei, akadozott az
érdekegyeztetés, az utóbbi hónapokban azonban ellaposodott, lebénult, csaknem
megszűnt. A nyilvános egyeztetésekből zártkörű konzultációk, huzakodások
lettek.
Éppen akkor alakult ki ilyen válságos helyzet, amikor a Bokros-csomag miatt a
legnagyobb szükség lenne az álláspontok ütköztetésére, az érdekharc intézményes
keretek közötti folytatására. Azért, hogy fennmaradjon az érdemi kapcsolat, az
együttműködés a szociális partnerek között, hogy folytatódjék a párbeszéd, és
közös vitákban, alkukban kikristályosodott konszenzussal lehessen meghozni a
munkavállalókat, a nyugdíjasokat érintő súlyos döntéseket. Olyan húsbavágó
témakörökben például, mint a jövő évi költségvetés, az adótábla módosítása, a
modernizációs program, vagy a munkaügyi alapok összevonása.
Ilyen horderejű kérdésekben megkerülhetetlen az egyeztetés még a törvények
elfogadása előtt.
A szakszervezetek számára azért van szükség az Érdekegyeztető Tanács
tevékenységére, mert a munkavállalókat frontális támadások érik a megszorító
intézkedések kapcsán, s a folyamatos fenyegetettség hatására nő a félelem, a
bizonytalanság, a kilátástalanság a bérből és fizetésből élők körében. De fontos
az ÉT a kormány számára is, mert ha a sokkterápiából csak a sokk marad és a
terápia elmarad, akkor veszélybe kerülhet a társadalmi béke, s ez a kormány
bukását is magával hozhatja.
Az érdekegyeztetés válságának okairól megoszlanak a vélemények. Kosda Béla, a
Liga Szakszervezetek ügyvezető elnöke és más érdekvédők szerint a kormány
felelős az érdekegyeztetés válságáért. Nagy Sándor úgy ítéli meg, hogy a
jelenlegi állapot kialakulásában mind a három fél - a kormány, a munkaadók és
a munkavállalók - egyaránt közrejátszottak. Herczog László helyettes
munkaügyi államtitkár véleménye szerint a kormány a döntés-előkészítésbe nem
vonja be kellő módon a szociális partnereket, bár ennek oka sokszor az időhiány.
A szakszervezetek képviselői meg azt várják a kormánytól, hogy mindig és
mindenben az ő oldalukra álljon. A munkaadók pedig teljesen közömbösek a
munkaügyi kérdések iránt, s csak a gazdasági érdekegyeztetést tartják
lényegesnek. Mind e mellett gond az is, hogy a felek némelykor nem szakmai,
hanem politikai ambícióikat élik ki érdekegyeztetés ürügyén.
Akárhogy is van, a fő felelősnek mégis csak a kabinet látszik, mert nem sikerült
megteremtenie a feltételeit annak, hogy kommunikáljon a társadalommal. Az
olyan kormányzati magatartás eleve nem vezethet eredményre, amely az alkuk
helyett a diktátumok szándékával ül a tárgyalóasztalhoz, és olyan szűkre szabja
partnerei mozgásterét, hogy lényegében nincs miből választani, nincsenek
alternatívák, hiányzik a türelem, ezért elmaradnak a kompromisszumos
megoldások. Az „ez van, ezt kell szeretni" kínálata aligha nevezhető komoly
tárgyalási alapnak.
Érzi a helyzet tarthatatlanságát a kormány is, hiszen a társadalmi- gazdasági
megállapodás pótlásaként új próbálkozásoknak vagyunk tanúi. A kabinet olyan
nyilatkozat-tervezetet terjesztett elő, amely tárgyalási alapul szolgálhat a
szociális
partnerek számára. Ezt azonban a szakszervezetek nem fogadták el. Megindultak
a kormányzati munkálatok a munkahelyi konfliktusok intézményes kezelésére, a
sztrájkok idején működő közvetítői szolgálat kiépítésére, ezek azonban még
kezdeti stádiumban vannak.
Merre tovább érdekegyeztetés? Ennek megválaszolásában legalább annyi, - de
inkább több - nézet van forgalomban, mint a jelenlegi helyzet kialakulását
előidéző, körülmények megítélésében. Az MSZOSZ például nem érdekelt az
érdekegyeztetés mostani gyakorlatának folytatásában, mert nagyságához és
támogatottságához képest kisebb véleményalkotási és érdekérvényesítési
lehetőséggel rendelkezik. A legnagyobb konföderáció vezetői úgy látják, hogy
szűkíteni kell az érdekegyeztetésben részt vevő szakszervezetek körét. A
Szakszervezetek Együttműködési Fóruma is osztja ezt a nézetet. A SZEF-nek
egyébként saját, kidolgozott javaslata is van az érdekegyeztetés rendszerének
korszerűsítésére. A Munkástanácsok azonban hallani sem akarnak a szűkítésről.
Diszkriminációnak tartják, hogy tíz százalékban kívánják meghatározni az ÉT
reprezentativitási küszöbét. Az Autonóm Szakszerveztetek is szót emelnek a
kisebb szakszervezetek részvételéért, ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy a
döntések során a jelentősebb szervezeteknek nagyobb súlyt kell kapniuk.
De nemcsak a munka világának szereplői akarják átalakítani az érdekegyeztetés
rendszerét, hanem jelentkeznek, részt kérnek ebből a civil szervezetek is,
amelyek
- többi között - érdekegyeztetési törvényt is szorgalmaznak. Végiggondolandó
a szervezeti felépítés, a működési mechanizmus, az, hogy az érdekegyeztetés az
általános gazdaság- és szociálpolitikára, vagy pedig a munka világát közvetlenül
érintő problémákra vonatkozzék-e? Mi legyen a szerepe a konzultációknak, a
megállapodásoknak? A kérdőjelek tovább folytathatók.
Nem könnyű kérdések ezek azért sem, mert az érdekegyeztetés nem pusztán jogi
problémakör, nem egyszerűen technikai kérdés. Összefüggésben van a
társadalmi, gazdasági, politikai környezettel, függ a politikai erőviszonyoktól,
a
politikai kultúra színvonalától. Ilyen nézőpontból még sok mindent tisztázniuk
kell az ÉT különböző oldalainak egymással és egymás között is. Annak
tudatában, hogy az érdekegyeztetés - amely az egyik legfontosabb társadalmi
stabilizáló tényező - nem maradhat hosszú ideig működésképtelen, mert az nem
használ senkinek, de mindenkinek árt. Ha ugyanis az érdekegyeztetés nem megy
a tárgyalóteremben, akkor más helyszínre szorul. Kikerül az utcára, s a
következmények - mint tudjuk - kiszámíthatatlanok. Az utca törvényei ugyanis
mások, mint a tárgyalótermeké.
Kárpáti Sándor