A munkavállalók nem jártak rosszul
A magyar dohányfeldolgozás a privatizációval 100 százalékban multinacionális
cégek kezébe került. A magyar állam, más kelet-európai országokkal ellentétben
az eladott vállalatokban nem tartott igényt kisebbségi tulajdonrészre. Sőt, a
külföldi tőkét kedvezményekkel igyekezett csalogatni, lemondva az állami
monopolhelyzet többmilliárdos költségvetési bevételi forrásáról. Lehet, hogy ez
nem volt véletlen. A fejlett országok ugyanis 1990-94 között 62 milliárd dollár
segítséget ajánlottak a rendszerváltó Kelet-Európának. Csakhogy már a
kezdeteknél látszott, hogy ebből nem sok valósul meg. 1993 végéig ennek az
összegnek kevesebb mint 20 százaléka jutott el a címzettekhez. Ebből is látszik,
hogy a mi lelkes „rendszerváltásunk" mennyire fontos a fejlett világnak.
Mára egyértelműen kiderült, hogy az állam nem járt túl jól a dohányipar
privatizálásával. Első hallásra talán furcsa, hogy a dohányipari munkavállalók
viszont korántsem jártak rosszul a gyárak magánkézbe adásával. Eddig a
vállalatok többségénél nem volt jelentős létszámleépítés. A Philip Morris
tulajdonában lévő Egri Dohánygyárban a bérek az idén is lépést tartanak az
inflációval, más cégek esetében a gazdasági-piaci helyzethez viszonyítva nem
tapasztalható a bérek reálértékének nagymértékű csökkenése.
Az is említésre méltó, hogy a multik többségének menedzsmentjével a
szakszervezetnek igazán jó kapcsolatai alakultak ki. Ezeknél a cégeknél a
munkavállalók elégedettek lehetnek a szociális helyzetük alakulásával, különösen
más iparági kollégáikhoz képest.
1995-ben olyan helyzet állt elő, hogy a kormány gazdaságpolitikája, nevezetesen
a fogyasztás drasztikus visszafogása, a bérnövekedés visszaszorítása, a
fizetőképes kereslet csökkentése hasonló bírálatot váltott ki a Dohányipari
Dolgozók Szakszervezetének vezető testületeiben, mint a multinacionális cégek
vezető szakemberei körében. Így került felszínre, hogy a DDSZ gazdaságpolitikai
felfogása közelebb áll a multikhoz, mint saját kormányunkéhoz. Mindenesetre
elgondolkodtató, hogy a külföldi multinacionális tőke elfogadhatóbbá válik a
szakszervezetek, a munkavállalók számára mint a nemzeti kormányunk politikája.
A multik itteni szakértői talán világosabban látják, hogy az emberi,
munkavállalói
érdekek szakszerű, határozott képviselete munkáltatói szükségleteket is
kielégít; a
munkavállalói érdekek a vállalati gazdasági szervezetben a hatékony és minőségi
munka legfontosabb tényezőjét jelentik. Ezeknek a nagyvállalatoknak nincs
szükségük szervilis érdekképviseletekre. Az egyik cég igazgatója pedig egyenesen
úgy fogalmazott, hogy a szakszerű és határozott érdekvédelem iránti igény
megjelenése az irányításban a mindenkori menedzsment munkájának színvonalát
is bizonyítja. Madarat tolláról, vállalatvezetést szakszervezetének
színvonaláról is
minősíteni lehet.
A DDSZ 1995 június 19-20-án összeülő kongresszusa meglehetősen zaklatott
belpolitikai légkörben értékeli a privatizáció után kialakult helyzetet.
Szerencsére
a vállalatokon belüli gazdasági és szociális atmoszféra kedvez az eszmecserének,
s a szakszervezetnek minden esélye megvan, hogy javítsa pozícióit.
Dr. Lakatos Gyula
DDSZ-titkár