2006. XIV. évfolyam 4.szám |
KITEKINTÉS |
Tízéves a munkaügyi közvetítői szolgálatA 90-es évek közepén világossá vált, hogy a szociális partnerek között viták keletkeznek, amelyeknek a feloldásához új intézményt kell teremteni, mivel megfelelő feltételek nélkül az érdekkülönbségek nem tudnak kompromisszumra jutni. Fontos ugyanis, hogy egyik oldalon a tiltakozók érezhessék a fellépésük hasznát, a másik oldalon lévőknek pedig bizonyos garancia kell arra, hogy a tárgyalóasztalnál lehetséges olyan megoldást, megegyezés találni, amely mindkét fél érdekeit szolgálja. Ilyen elgondolások alapján jött létre a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat (MKDSZ), amely az idén több rendezvényen népszerűsíti tevékenységét és kínálja szolgáltatásait. A húsiparban még többen emlékeznek arra, hogy megalakulása után az MKDSZ a szekszárdi húsüzemben kirobbant konfliktusnál debütált, vett részt első ízben egy munkahelyi vita rendezésében. A munkaügyi közvetítők budapesti ünnepi megemlékezésén Kiss Péter szociális és munkaügyi miniszter elmondta: tíz év alatt a szolgálat 80 munkaügyi konfliktus megoldásában működött közre, és az esetek 90 százalékában sikerült elérni, hogy a felek megértették egymás álláspontját és egyezségre jutottak. A munkaügyi közvetítők sokszor lehetetlennek látszó helyzetekben is képesek voltak megoldást találni, sokat tettek a munka világa új kultúrájának a kialakításáért. A szaktárca vezetője örömének adott hangot, hogy a szociális partnereknek van egy közös sikere, hiszen a szolgálat tevékenysége magát a háromoldalú érdekegyeztetés rendszerét is erősítette. Reményét fejezte ki, hogy ebből a közös sikerből a szociális partnerek erőt merítenek az országos és az ágazati párbeszéd erősítéséhez. A jubileumi rendezvényen Dr. Kovács Géza, az MKDSZ igazgatója azt emelte ki, hogy a szolgálat értékei nem változtak az elmúlt évtizedben: a közvetítők autonóm és semleges magatartást tanúsítanak a munkájuk során. Lengyel Zoltán a munkavállalói oldal (Munkástanácsok) képviseletében szükségesnek ítélte a jogszabályi feltételek javítását a munkaügyi viták hatékonyabb rendezéséhez. Dávid Ferenc, a munkáltatók képviseletében (VOSZ) megállapította: a munkaügyi közvetítők az elmúlt évtizedben feddhetetlennek bizonyultak, egyik felet sem részesítették előnyben, ami nagymértékben erősítette a szolgálat hitelességét. H.L.
|
elöző cikk | újság tartalomjegyzék | következő cikk |
rovat tartalomjegyzék | rovatban előre |