Érdekvédelmi stratégia
Végre van ilyen is, illetve lesz, mert most formálódik a végleges változat.
Civil országjelentés, avagy országjelentés alulnézetből a címe.
Műfaját tekintve vitairat, amelyet a hat szakszervezeti konföderáció
vezetőinek május 22-23-i mátraházi tanácskozása fogadott el és bocsátott
útjára.
Országjelentés
Mi hívta életre, mi ösztönözte a szakszervezeti nézőpontból elkészült
országjelentést? Az a tény, hogy miközben az EU-bizottság jelentése szerint
Magyarország megfelel az EU-hoz csatlakozás követelményeinek, aközben a
magyarországi bérek, jövedelmek, szociális ellátások, a foglalkoztatás
körülményei és biztonsága, a társadalmi párbeszéd messze elmarad az EU-
normáktól, mi több, a gazdasági fejlődés jelenlegi
lehetőségeitől is. Ez elfogadhatatlan ellentmondás.
Elfogadhatatlan az, hogy a szociális dimenzió ne kapjon megfelelő
hangsúlyt a csatlakozás folyamatában. Ezért van szükség arra, hogy az „Együtt a
szociális Európába" gondolat jegyében a jelenlegi gyakorlat szembesüljön az
európai normákkal. Annál is inkább, mert a magyar munkavállalók az EU-hoz
való csatlakozásban saját érdekeik megvalósulását, életminőségük
javulását keresik. Elvárják életszínvonaluk felzárkóztatását a fejlett
országokéhoz és szociális biztonságuk, ellátásaink közelítését az európai uniós
országok normáihoz.
Kirekesztés nélkül
Mit jelent ez konkrétabban? Azt, hogy nagyobb lesz-e a foglalkoztatási
biztonság? Lesznek-e teljesítményekkel arányos, magasabb vásárlóerejű
bérek? Lesz-e kiszámítható, nyugodt öregkort biztosító nyugdíjrendszer? Lesz-e
esélye mindenkinek az egészségmegőrzésre és megbetegedés esetén a
tisztességes ellátásra, gyógyulásra? Lesz-e olyan szociálpolitika, amely a
rászorultaknak nyújt érdemi segítséget, és nem sérti az emberi méltóságot? Lesz-
e
olyan munkajogi szabályozás, amely a munkavállalók biztonságát, védettségüket
javítja? Kialakul-e valódi társadalmi párbeszéd, konszenzusra törekvés?
Születnek-e valódi megállapodások és nagyobb számban kollektív
szerződések? Elsőrendű állampolgárok lesznek-e a
munkavállalók és a nyugdíjasok, megszűnik-e háttérbe szorításuk,
kirekesztésük?
E kérdések megválaszolására azért (is) szükség van, mert a társadalom
többsége nem ismeri a felkészülés körülményeit, a csatlakozás várható hatásait,
a
jelennel pedig elégedetlen. Nem érzékeli közvetlenül érdekeinek figyelembe
vételét, képviseletét. Sajnos, a rendszerváltás veszteseinek helyzete a
megindult
gazdasági növekedés ellenére sem javul lényegesen. A társadalom többségénél az
egyéni gyarapodás nem arányos az általuk megtermelt, elosztható javak
gyarapodásával. Emlékeztetni kell rá: stabilan működő politikai
rendszer és hatékony gazdaság nélkül nincs szociális felemelkedés, mint ahogy
fordítva sem. Elszegényedett, elégedetlen emberek sokaságával nem lehet modern
társadalmat építeni.
Súlyosbítja a helyzetet, hogy mélypontra jutott a szociális párbeszéd. A
szociális partnerek, a civil szervezetek nem vehetnek részt érdemben a
jövőt meghatározó kérdések eldöntésében. Ezért a szakszervezetek, a civil
szervezetek kirekesztettnek érzik magukat. Joggal vélik úgy, hogy fejük fölött,
megkérdezésük nélkül, akaratuk ellenére születnek kormányzati, parlamenti
döntések.
Következtetések
Milyen következtetések és feladatok adódnak e gondokból,
feszültségekből? Melyek a figyelem fókuszába kerülő főbb
területek, az érdekvédelmi munka prioritásai? A foglalkoztatás területén: 2004-
ig
350-400 ezer új munkahely létrehozása kívánatos. 2014-ig elérni a teljes
foglalkoztatottságot. Vagyis: aki munkát keres, az kapjon érdemi ajánlatot.
Fokozott munkajogi védelmet garantálni a 45 év feletti nőknek és az 50 év
feletti férfiaknak. A válságtérségek felzárkóztatását célzó regionális programok
elkészítése.
A bérek és a munkajövedelmek területén: több évre szóló bérfejlesztési
programot szükséges megvalósítani. Olyan bérarányok megvalósításáról van szó,
amelyek tükrözik a teljesítmény-arányokat. Az alacsony bérek felzárkóztatásával,
a minimálbérek jelentős növelésével csökkenteni kell a
jövedelemkülönbségeket. Az adó- és járulékrendszer változását is ennek kell
alárendelni. A minimálbér nettó értéke érje el a nettó átlagkereset 60
százalékát.
A nyugdíjrendszer stabilitása, kiszámíthatósága elsőrendű cél.
Az utóbbi évek sérelmeiért (is) a nyugdíjasokat megilleti az általános
kompenzálás. Ezért kapják vissza az 1999-ben kiesett nyugdíjemelést, a mintegy
50 milliárd forintot. A nyugdíjasoknál (is) meg kell honosítani a 13. havi
nyugdíjat, s az átlagnyugdíjat közelíteni szükséges az átlagkereset 66
százalékához. Az önálló balesetbiztosító létrehozásával újra kell szabályozni a
korkedvezményes nyugdíjazást.
Az egészségügyben nem halogatható az átfogó reform, a közfinanszírozás
dominanciájának fenntartásával, a lakossági terhek további drasztikus
emelkedésének megakadályozásával, a gyógyuláshoz való hozzáférési esély
garantálásával. Itt az ideje a járulékfizetők kontrollja megteremtésének a
társadalombiztosítás valamennyi területén. Nem ódázható el az Európai Szociális
Karta 12. cikkelyének ratifikálása, amely alapja lehet a társadalombiztosítási
ellátások uniós követelményekhez történő megfeleltetésének.
Szükséges a munkaügyi ellenőrzés szervezetének jelentős
megerősítése úgy is, hogy az ellenőrzéshez kapcsolódó szankciók
legyenek visszatartó erejűek. Olyan magatartás kialakítása kívánatos,
amelyben az európai munkakultúra, az egészség, a biztonság, a
környezetvédelem, a humánpolitika is prioritást kap. Legyen hatékonyan
üzemelő információs bázis, új alapokra épülő kutatás, oktatás,
képzés, (nyelvi) továbbképzés, ellenőrzés (szankcionálás), erősödjék
a munkaadói és munkavállalói partnerségi alapon nyugvó érdekazonosság.
Melyek a szociális ellátás területén jelentkező legfontosabb
teendők? Újra kell gondolni a munkanélküli ellátás rendszerét, beleértve a
folyósítási időt, a folyósítási feltételeket. A gyermektámogatási
rendszerben a „minden gyermek egyenlő" elv érvényesülése érdekében
erősíteni kell a rászorultsági elemeket, biztosítani a családi pótlék
értékállóságát. Megerősítésre szorul a gyermek- és ifjúságvédelem eszköz-
és intézményrendszere. Valódi esélyegyenlőséget kell biztosítani az
oktatásban. Sürgető egy átfogó szociális bérlakás-építési program
kidolgozása és beindítása.
Kárpáti Sándor