Bíznunk kell egymásban
Interjú Kapuvári Józseffel, a HDSZ elnökével
- A választmány döntése szerint 1997. november 14-15-én, Gyulán tartja
kongresszusát a HDSZ. Hét évvel a rendszerváltozás után, a húsipar
privatizálásának
befejeztével milyen kérdésekre kell választ adni a szakszervezetünk legfőbb
fórumának, mi foglalkoztatja leginkább a munkavállalókat?
- A privatizáció döntően befejeződött, de az ágazat további tulajdonosi és
szerkezeti
változások előtt áll. Ebből számunkra az következik, hogy további munkahelyek
szűnhetnek meg. A fejlődés olyan irányba halad, hogy egyfelől várhatóan nagy
tőkeerővel rendelkező vállalati csoportok jönnek létre, másfelől pedig egyes
cégek a
verseny feladására kényszerülnek, megszűnnek, vagy beolvadnak. Az elmúlt hét
évben
számos kisebb húsipari vállalkozás született, amelyeknek a sorsa, életképessége
a
jövőben dől el.
Szakmai kihívás, hogy a hagyományos pozícióinkat megőrizzük, s emellett
befolyásunkat kiterjesszük a kisebb egységekre is, tagságot szervezzünk, illetve
a
megállapodásokat kiterjesszük. Ezek a folyamatok az eddiginél is sürgetőbben
vetik fel
egy ágazati kollektív szerződés megkötését.
-A kongresszus tud-e nyomatékot adni az ágazati kollektív szerződés régóta
húzódó
megkötésének?
- Igen. A kongresszusnak foglalkoznia kell ezzel a fontos kérdéssel. Én azt
szeretném, ha a kongresszus előkészítése időszakában világossá tudnánk tenni a
szakszervezeti tagság, de főként a munkaadók előtt egy ilyen ágazati
megállapodás
előnyeit. Őszintén remélem, hogy az újjászerveződő Hússzövetség vezetői
hasonlóan
gondolkodnak ebben a kérdésben. Mindannyiunk számára fontosak ugyanis, hogy a
munkaügyi kapcsolatok rendezettek legyenek.
- Több testületi ülés is foglalkozott már a kongresszus előkészítésével, a
vélemények
néhány kérdésben eltérnek egymástól. Miben vannak viták?
- A privatizáció után már valódi tulajdonosok működnek az ágazatban, akikkel
szemben csak valódi szakszervezet képes a munkavállalók érdekeit képviselni.
Ezen a
kongresszuson fel kell tennünk a kérdést, hogy megfelelünk-e egy valódi
szakszervezet
kritériumainak. Szerintem a HDSZ az elmúlt években sokat lépett előre, de vannak
még tennivalóink. Szervezeti bázisunk szilárd, alapszervezeteink működnek,
gyarapszik a sztrájkalapunk, az újságunk megfelelő nyilvánosságot biztosít
törekvéseinknek. Kollektív megállapodásokat kötünk, vannak szövetségeseink
itthon és
külföldön, és még tovább sorolhatnám a segélyezéstől az üdülésig a különböző
tevékenységi köreinket. Ugyanakkor a HDSZ működésében és irányításában nem jut
kellően kifejezésre, hogy egy jogilag egységes, országos szervezet vagyunk,
amely a
munkaügyi törvények szerint országosan és helyileg is partnere a munkáltatóknak,
képviseli a munkavállalókat és megállapodásokat köthet. Ennek megfelelően a
jövőben
egységesíteni kell az alapszervezeteink működését, a vezetők és tisztségviselők
választását, s egyidejűleg hatékonyabbá, erőteljesebb központi irányításra van
szükség.
A kollégáim nem vitatják az elkerülhetetlen változtatásokat, de az egységesítés
üteméről és formájáról eltérnek a vélemények.
- Mondjuk ki, bizonyos centralizálásról van szó, amely a szekszárdi eset
tanulságai
alapján elkerülhetetlennek látszik. Rosszul látom?
- Valóban, ez a dolog lényege, de a probléma ennél összetettebb. Ami a
szekszárdi
eset tanulságait illeti, ebben az interjúban nincs elég hely a kifejtésre, de
egyet
szeretnék kiemelni. Ha egy alapszervezet kemény konfliktusba kényszerül, az
érdekvédelem esélyeit illetően döntővé válik, hogy milyen erővel,
felkészültséggel
rendelkezik az ágazati szakszervezet, milyen személyi, anyagi, szakmai és
politikai
erőt tud latba vetni a helyi konfliktus megoldására. Ugyanilyen jelentőséggel
bír az
országos szövetséghez, az MSZOSZ-hez való tartozás és az egész szakszervezeti
mozgalom szolidaritása is.
- Eddig csak az érdekvédelem szervezeti kérdéseiről beszéltünk. Hét év után
mennyit
változott a tagság felfogása, igénye és a szakszervezethez való viszonya?
- A kongresszus eredményessége vagy sikertelensége döntően azon múlik, hogy az
előbbi kérdésekkel összefüggésben megjelenik-e a tagság véleménye és akarata.
Látni
kell, hogy a tulajdonosi változások nyomán egyre nyilvánvalóbbá válnak az
érdekkülönbségek. Keményen megjelennek a tőke érdekei és ugyanilyen keményen
kellene kifejezésre juttatni a munkavállalók érdekeit is. A rendszerváltozás
után hét
évvel még sokan nem ismerték fel, hogy személyes közreműködéssel lehet csak a
munkáltatói érdekeket érvényesíteni. Vannak, akik azt várják, hogy a
szakszervezeti
bizalmi, az szb-titkár „kaparja ki a gesztenyét", mások sztrájkoljanak helyette
és
lehetőleg ki se kelljen nyitni a száját, ha zeng az ég, ha a munkaadó nem emeli
a
béreket, ha a kormányzat munkavállaló-ellenes intézkedéseket hoz.
Azt tapasztalom a munkahelyeket járva, hogy a kollégák nem igazán bíznak
egymásban, a közös fellépés sikerében. Félnek attól is, hogy nehéz helyzetekben
elárulják egymást. Hozzátartozik a körülményekhez, hogy több ismeretre, tudásra
lenne szükség a piacgazdaság új viszonyaihoz való alkalmazkodáshoz. A
szakszervezetünk ilyen irányú kezdeményezéseit azonban esetenként értetlenség
kíséri.
Summázva: személyes közreműködés nélkül, bizalom hiányában, a szükséges
ismeretek nélkül nem lehet hatékony érdekvédelmet végezni.
- A HDSZ 1994 óta az ÉDOSZ Szövetségen kívül működik. A kongresszuson, mint a
szövetségkötés illetékes fórumán, felvetődik-e ez a probléma?
- Mint ismeretes, az ÉDOSZ Szövetség 1994 májusában zárt ki bennünket.
Akkoriban feszült volt közöttünk a viszony, ami mára konszolidálódott. Úgy
látom,
hogy a kizárás idején vitatott kérdésekben az idő bennünket igazolt, de ez nem
öröm a
számunkra. Sajnos az utóbbi időben tovább romlottak az iparági szakszervezeti
egység
megteremtésének esélyei, amit részünkről az is nehezít, hogy nem történt meg az
ÉDOSZ-szal a vagyonelszámolás. Való igaz, a kongresszus előkészítése során nem
lehet megkerülni ezt a kérdést, de az együttműködés lényegében nem rajtunk
múlik, mi
nyitottak vagyunk a kapcsolatok rendezésére. Ha most „elnapoljuk" az ügyet,
újabb
évek telhetnek el, amíg helyreállhat az egység.
H.