A szociális kartáról
A legtöbb társadalmi kérdés az érdekek metszéspontján helyezkedik el. Itt van
például
a szociális karta problémája. Vannak olyan vélemények, amelyek szerint nem kell
erről
túl sokat beszélni, mert nincsenek még meg az érvényesítésének feltételei, minek
adjunk újabb támadási felületet a jelenlegieknél is keményebb követeléseknek.
Ezzel
szemben munkálnak olyan érdekek is, amelyek abban fejeződnek ki, hogy a
szociális
karta jobb megismerésével gazdagodjék az érdekvédelem, az érdekképviselet, az
érdekérvényesítés eszköztára. Helyezzük ebből a szempontból nagyító alá az
Európai
Tanács szociális kartáját, amelynek nagy szerepe van az európai szociális jogok
meghatározásában.
A dokumentumot 1961-ben fogadták el Torinóban. Aláírásakor 38 cikkből és egy
függelékből állt, később azonban kiegészítették. Magyarország is csatlakozott
hozzá
1991-ben. A dokumentum ratifikálása azonban még nem történt meg; feltehetően
azért,
mert néhány feltétel teljesítésével még adósok vagyunk.
Mit tartalmaz a szociális karta? Elsősorban is a munkához való jogot. Ugyancsak
alapvető fontosságúnak tekinti a munkavállalói és munkaadói érdekképviselet
alakításának jogát, az ezen képviseletek tárgyalásain alapuló kollektív alkuhoz
való
jogot, a társadalombiztosításhoz, a nyugdíjhoz, a szociális ellátás és
egészségügyi
segítség minimumához való jogot. Kötelező érvényű cikk az is, amely a család
szociális, jogi és gazdasági védelemre való jogáról szól. Ebben a szerződő
feleknek azt
kell vállalniuk, hogy adóügyi intézkedésekkel, szociális juttatásokkal
támogatják a
családokat. Arról is rendelkezik a karta, hogy védelem illeti meg a bevándorló
munkásokat; milyen feltételeket kell számukra biztosítani az információk, a
munkajog
és a jövedelmek szabályozása területén.
A szociális karta azonban nemcsak általános elveket, törekvéseket,
követelményeket,
alapvető jogokat tartalmaz, de részletes szabályokat is magában foglal. Ezek egy
része
már teljesült, más részük még nem, vagy csak töredékesen. Attól függően, hogy
melyik
országról van szó, hiszen a különböző fejlettségű európai államok differenciált
megítélést igényelnek. A karta kiegészítése ugyanis olyan modern felfogású
egyenlőségi jogokat is rögzít, amilyen például a nemek közötti egyenlőség, a
tájékoztatás és véleménynyilvánítás, a munkafeltételek meghatározásának a joga,
vagy
az időskornak szociális védelemre jogosultsága. Ezek a pontok azonban nem
kötelező
érvényűek. Ugyanakkor évenként minden országnak jelentést kell küldenie az
Európai
Tanács főtitkárának arról, miként áll az elfogadott rendelkezések betartása.
Mint látható, a munka világának alapvető problémáiról, de az egész társadalmat
érintő
fontos kérdésekről van szó. Kívánatos lenne ezért szélesebb körű megismerésük, a
nagyobb nyilvánosság, hiszen - a jelenlegi magyarországi tapasztalatok tükrében,
a
nagy leépítések és átalakítások idején - volna mit áttekinteni, értékelni, volna
miről
vitatkozni. Ebben közös nevezőre juthatnának a kormányzati szervek és a
szociális
partnerek, hogy csökkenjen a kiszolgáltatottság, növekedjék a biztonság,
javuljon a
mindennapi élet jogi és szociális környezete.
- tis -