HÚSOS 2003. XI.évfolyam 2.szám
IPARÁGI
TÜKÖR

Állandó fejlesztés és megújulás fázisában élünk

- nyilatkozta Pallagi Ferenc, a Gyulai Húskombinát vezérigazgató-helyettese

Medgyessy Péter miniszterelnök a gyulai üzemben

Műszaki, technikai, technológiai, valamint termékszám és termékskála tekintetében a Gyulai Húskombinát Rt. mindenképpen a honi húsipar rangsorának első harmadában helyezkedik el, egyúttal évek óta teljesít minden olyan higiéniai és technikai kritériumot, amelyet az Európai Unió megkövetel - mondta a Húsosnak nyilatkozva Pallagi Ferenc, a több mint ezer embert foglalkoztató Békés megyei élelmiszer-ipari nagyüzem termelési vezérigazgató-helyettese. A szakember szólt arról is, hogy az elmúlt fél évtizedben kétmilliárd forintos fejlesztés történt a Gyulai Húskombinátban, amely műszaki színvonalában nem marad el a nyugati üzemektől, de abban feltétlenül különbözik, hogy a vágástól a késztermék elkészítéséig mindennel foglalkoznak. Hatékonyság és versenyképességi szempontból Pallagi Ferenc kívánatosnak tartaná, ha az igényeket pontosan felmérve, ésszerű keretek között csökkentenék a termékeik számát.

Magas követelmények

Pallagi Ferenc érdeklődésünkre elmondta, a magyar húspiacon szereplő nagy feldolgozók rangsorában a Gyulai Húskombinát az élmezőny tagja. A honi elitre az a jellemző, hogy minden tekintetben kifogástalan üzemekről van szó, amelyek hosszú évek óta teljesíteni tudják az Európai Unió szabta követelményeket.

- Az EU-s normák teljesítése számunkra magától értetődő, és ez a folyamat évtizedekre nyúlik vissza. Csak emlékeztetni szeretnék, hogy Gyuláról már a hetvenes évek közepén Nagy-Britanniába exportáltunk szárazárut, és ezt csak szigorú feltételek teljesítése nyomán tehettük - hangsúlyozta a termelési vezérigazgató-helyettes.

Napjaink tendeciáira utalva a szakember kifejtette: az állandó fejlesztés és megújulás fázisában kell lenniük, legyen szó a műszaki technológiáról, a gyártmányfejlesztésről vagy a csomagolástechnikáról. Ám ehhez hozzátette, az új termékek kifejlesztése terén nem szabad átesni ló túlsó oldalára, ugyanis csak a termékpaletta alapértékeinek megtartása és fenntartása mellett célszerű a fejlesztés. Ami viszont elengedhetetlen ahhoz, hogy a piaci versenyben megállja a helyét a Gyulai Húskombinát Rt., sőt növelje a részesedését.

Teljes biztonság

A termelési vezérigazgató-helyettes a gondos tulajdonosi magatartás példájaként említette, hogy a HAGE Rt. minden évben százmilliókat áldoz fejlesztésekre, és ezek összértéke az elmúlt öt évben elérte a kétmilliárd forintot. Pallagi megjegyezte, a folyamatos műszaki és termékfejlesztés látszólag mintha csak vinné a pénzt, de mindez elengedhetetlen az üzem fennmaradásához és piaci előrelépéséhez. A Gyulai Húskombinát Rt. termelésért felelős vezető elmondta, hogy az ISO minőségbiztosítási tanúsítványokat az elmúlt években megszerezte a Békés megyei nagyüzem. Emellett a magukénak tudhatják - magyarországi húsüzemek közül teljes körűen elsőként - az élelmiszerbiztonságot garantáló EFSIS- tanusítványt. Ez minden termékre, az összes általuk használt technológiára, valamint a higéniás körülményekre érvényes.

- Ezt üzleti partnereink Nyugat-Európában és Japánban egyaránt olyan garanciának tartják, amely teljes biztonságot jelent a számukra, hogy tőlünk csak a legjobb és legmegbízhatóbb termékeket kaphatják - világította meg a kérdés hátterét Pallagi Ferenc.

Szűkebb termékskála

Felvetésünkre a termelési vezérigazgató-helyettes megjegyezte: a Gyulai Húskombinát műszaki értelemben korántsem elmaradott a hasonló nagyságú nyugati üzemektől, ám jellegében merőben más. Ugyanis, míg az Európai Unió országaiban szigorúan elkülönül egymástól a vágóhíd, a félkész- és a késztermékgyártás, addig mindez Gyulán, és a nagyobb magyarországi üzemekben együtt és egyszerre zajlik. Pallagi azt is eltérések között sorolta fel, hogy míg nálunk a meghatározó feldolgozók átlagosan mintegy hetvenféle terméket gyártanak, addig ez a szám Nyugat-Európában kevesebb.

- Ott a termelés és a termékskála specializációjában előttünk járnak, mindez költségtakarékossági, hatékonysági és versenyképességi szempontból jól kimutatható - hangsúlyozta a termelési vezérigazgató-helyettes. Mindezt továbbfűzve a szakember elmondta: egyre sürgetőbb feladat, hogy a piaci és fogyasztói igényeket felmérve, ésszerű keretek között csökkentsék termékeik számát. Kérdésünkre Pallagi Ferenc megjegyezte, egyelőre nem lehet megmondani, hogy mely termékek gyártásával kell felhagyni, sőt még azt sem tudni, hány termékről lehet majd szó. Azt mindenestre megjegyezte, azok gyártása feltétlenül marad, sőt növekszik, amelyek hagyományos termékei a Gyulai Húskombinátnak, ezért meghatározzák a cég imázsát, sőt összetéveszthetetlenné teszik más gyártókkal szemben. Ilyen szempontból nagyon erős a cégen belüli pozíciója a szárazáruknak, a májas termékeknek és a mangalica termékcsaládnak.

Újabb kísérletek

A gyártmány- és termékfejlesztésről szólva Pallagi Ferenc elmondta, a természetes és bioételek egyre nagyobb teret nyernek, miközben az új termékeket kikísérletező csapatuk gőzerővel dolgozik. Legutóbbi sikeres munkáik között a már említett mangalica termékcsaládok mellett a fűszeres húsokat és a Frédi termékcsaládot érdemes megjegyezni.

Ez utóbbi, amely télen konyhai sütőben, vagy nyáron szabad tűzön való sütésre éppúgy alkalmas, kétféle ízesítéssel, magyarossal és mustárossal készül. És itt a gyártmányfejlesztő csapat valamit nagyon eltalált, mert a piac éppen ugyanannyit rendel az egyik, mint a másik ízesítésből. Ugyancsak az új és jól fogadott termékek közé tartozik a gyulai vastagkolbász, a mangalica szalámi és a mangalica karikakolbász. Megtudtuk: a gyártmányfejlesztési "boszorkánykonyhában" egy sor termék vár piaci bevezetésre, de ezekről, az üzleti titokra és az éles gazdasági versenyhelyzetre hivatkozva nem kívánt elárulni semmit Pallagi Ferenc. Ebben a tekintetben csupán annyit mondott, hogy az új húskészítmény sikerének záloga az igények pontos felmérésé mellett az, hogy a régi ízek harmóniájából és a hagyományokból is megőrizze a legfontosabbakat a termék.

Legvégül a Gyulai Húskombinát Rt. termelési vezérigazgató-helyettese arra emlékeztetett, hogy hazánk, minden jel szerinti jövő májusi EU-csatlakozása után új helyzet lesz, de a húsiparban más értelemben, mint a laikus hinné. Hiszen a legnagyobb és legjobb honi cégek már ott vannak az európai uniós országok piacain. A nagy különbség az lesz, hogy alig egy év múlva legnagyobb német, osztrák, dán és francia húsipari cégek megjelennek a magyar piacon.

- Erre a nem akármilyen kihívásra sokan nem tudnak majd válaszolni. Nem csak kis-és közepes üzemek, de megkockáztatom, néhány nagyobb is bezárhatja majd a kapuit. Annyi biztos, hogy a gyulai nem lesz köztük - mondta búcsúzóul Pallagi Ferenc.

Bod Tamás