Önmagához képest
lépéshátrányban a szakszervezeti mozgalom
Bő egy évvel uniós csatlakozásunk előtt és alig néhány nappal a
csatlakozásról szóló népszavazást megelőzően rengeteg nyitott kérdés vethető
fel az Európai Unióról. Sok más témakör mellett a szakszervezeti tennivalókról,
a tagságot érintő feladatokról is keveset tudunk még, pedig az EU-ban komoly
hagyományai és eredményei vannak a szervezett érdekvédelmi munkának.
Eltérő gyakorlat
Legutóbbi számunkban Kapuvári Józseffel, az Élelmezésipari Dolgozók
Szakszervezeteinek Szövetsége (ÉDOSZ) elnökével arról beszélgettünk, hogy a
társadalom egészéhez képest a szakszervezeti mozgalom talán egy kicsit jobb
helyzetben várhatja az uniós csatlakozást. Ennek elsődleges oka az, hogy az
érdekvédelmi képviselők már a rendszerváltás kezdeti évei óta aktívan részt
vesznek a szakszervezetek európai és világszövetségeinek munkájában, így
megismerhették a nemzetközi érdekegyeztetési mechanizmusokat. Ennek
ellenére a hazai szakszervezeti mozgalom, főleg szervezeti felépítésében
önmagához képest jelentős lépéshátrányban van. Kapuvári József szerint ennek
legfőbb oka az, hogy a magyar szakszervezeti struktúra nem igazán felel meg az
európai gyakorlatnak. Az európai szakszervezeti szövetségek többsége, így
például az EFFAT (Mezőgazdasági, élelmiszeripari, hotel, vendéglátás, turizmus
és rokon szakmák szakszervezeteinek európai szövetsége) is - melynek az
ÉDOSZ már 1991 óta tagja - és az uniós országok szakmai szövetségei is
ágazati struktúra szerint épülnek fel. Ez azért természetes és ésszerű, mert csak
így tudnak eredményesen együttműködni az ágazati munkaadói szervezetekkel.
Ebben az esetben mindenkinek megvan a megfelelő színtű és tényleges
jogosítványokkal rendelkező tárgyaló partnere, így a munkaadói és dolgozói
érdekellentétek természetes határain belül közvetlenül megköthetők a
mindenkire egyaránt vonatkozó megállapodások. Aztán az így megszülető
döntések eljuthatnak egészen a kormányzati szintig, ahol, ha szükséges,
megtörténhet a megállapodások "szentesítése", megerősítése.
Ágazati modell
Az ÉDOSZ elnöke szerint ezzel éppen ellentétes és ezért nem is igazán tartható
sokáig az a hazai érdekegyeztetési gyakorlat, amely a szakszervezeti
konföderációk struktúrájára épül. Ennek lényege, hogy az ágazatok érdekeit is a
konföderáció szintjén próbálják meg érvényesíteni, amely azután megjelenik az
országos érdekegyeztető fórum munkájában. Az európai gyakorlatban
értelmezhetetlen ez a forma, mert összemossa az ágazatok, a közszféra és a
versenyszféra olykor látszatérdekeit. Azért lehet látszatérdekekről beszélni, mert
a gyakorlatban sokszor ténylegesen összeegyeztethetetlen a különböző szakmák
érdeke és eltérő érdekérvényesítő képessége. Amennyiben alaposan
végiggondoljuk a valós partneri viszonyokat, ebbe nem illenek bele a
bizonytalan célok mellett szerveződött szakszervezeti konföderációk. Mindezek
alapján az érdekegyeztetés egész menetében az ágazati modellt kell előnybe
helyezni és a kormányzatnak is észre kell vennie, hogy az európai szakszervezeti
struktúra ez alapján épül fel és működik. Természetesen az országos
érdekegyeztetésnek is ehhez kellene idomulnia, hogy az ágazati szerepvállalást
erősíteni lehessen, amelyben azért más alapokon meg lehetne találni a
konföderációk szerepét is.
Mindez már csak azért is logikus, mert nem lehet a versenyszférában
tevékenykedő és gyakran a multinacionális világcégekhez tartozó hazai
vállalatoknál dolgozók érdekeit és lehetőségeit összehasonlítani az állami
közszféra alkalmazottaiéval. Ez utóbbi esetben a kormány, mint munkaadó
jelenik meg, ezért ellentétes érdekeket képvisel. Ebben az esetben is sokkal
célravezetőbb lehetne, ha a közvetlen tárgyaló partnerek, például az
egészségügy, a pedagógusok, a közlekedés a területüket képviselve próbálnák a
saját érdekeiket megjeleníteni. Ugyanígy a versenyszféra ágazati érdekvédelmi
szervzetei is jobban működhetnének, ha a saját területük munkaadói
szervezetével állnának szemben. Erre a legjobb példa, hogy az országos
bérajánlások egyes területeken bizony komoly hátrányba hozzák a
versenyszférában dolgozó szakszervezeteket. Nem egy alkalommal a központi
ajánlások nélkül sokkal előnyösebb helyi megállapodásokat lehetne kötni,
melyet elfogadnak a munkaadók és főleg a multinacionális vállalatok vezetői,
hiszen ez a gyakorlat működik az anyavállalatuknál is.
Két oldal
Az ÉDOSZ például tizenhat élelmiszeripari alágazatot reprezentál, tehát sokkal
eredményesebb munkát lehetne végezni, ha ugyanezen területek munkaadói
szervezeteivel tudna megállapodni, szemben a jelenlegi makró szintű
érdekegyeztetéssel. Természetesen ehhez az is szükséges, hogy a munkaadói
szervezetek is hasonlóan megerősödjenek, és megfelelő felhatalmazással
tárgyalhassanak. Ebbe az irányba mutat, hogy Magyarországon is elkezdődött
Phare és kormányzati támogatással az európai normáknak megfelelő, szakmai
alapokon szerveződő ágazati érdekegyeztetési gyakorlat kialakítása. Sajnos az
előzetesen vártnál lassabban halad a munka. Ez az úgynevezett Ágazati
Párbeszéd Bizottság - amely európai szinten is létezik - gyakorlatilag azt jelenti,
hogy kétszereplős, vagyis a munkaadók és munkavállalók képviselőiből álló
olyan testületek állnak fel, amelyek az adott ágazat szereplőinek életét érintő
kérdésekről közvetlenül tárgyalnak, egyeztetnek és végül megállapodhatnak.
Ebben a bizottságban a kormányzat csak "külső" megfigyelőként vesz részt,
szemben a jelenlegi Országos Érdekegyeztető Tanács gyakorlatával.
Kapuvári József az érdekegyeztetés jövőbeni továbbfejlesztésének tekinti,
hogy tavaly a parlamenti választásokat megelőzően harminc szakszervezet
együttműködési nyilatkozatot írt alá Medgyessy Péterrel, akkor még
miniszterelnök jelölttel. A szakszervezeti képviselők azt várják, hogy az ebben
szereplő foglalkoztatási ígéreteket (bérfelzárkóztatás, ágazati munkaügyi
kapcsolatok, az uniós csatlakozás várható hatása az egyes ágazatokra, a
munkahelyteremtés és így tovább) tekintsék át a felek, a kormány egy éves
működése kapcsán. Az aláíró szakszervezetek éppen ezért mielőbb szeretnének
leülni a miniszterelnökkel, hogy az ígéret szerinti szakmapolitikai egyeztetést
elvégezhessék.
M.Gy.